AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.143

Sälja E46:a nu eller vänta till nya 3:an?

Sida 1 av 2
Sitter och klurar på att swappa in min 330Ci mot en X3:a för att slippa ta alltför mycket värdeminskning. Min teori är att X3:an håller värdet bra mycket bättre än 330. Får kanske 250.000 i ett byte mot en beggad X3:a för min 330Ci M-pkt, skinn och taklucka med 2600 mil. Är jag dum i huvvet eller? Ett annat alternativ är att swappa till en X5:a, har en svensksåld 01:a på g med sportpaket och 4000 mil. Där får jag 225 för min, är det smartare?

Tror ni 3-serien faller lika hårt som 5-serien när den nya kommer? Är Coupén mer attraktiv?

/CF
Min teori är att värde minskningen på 330ci kommer bli större först när E90 coupe lanseras. Detta är dock ca 1,5 år tills dess.

Hitills tycker jag 330ci håller sitt värde väldigt bra, nästan förvånansvärt bra.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Jag hoppas du har rätt wendtan...

/Tobias
Är du säker Wendtan, när jag snackar med handlare låter det som hallarna är fulla av E46:or och att de är iskalla. Nu är det säkert ett "smart" utspel från deras sida för att lura mig, men ändå? Kolla 5-serien, vem köper en sån för 250 tusen idag? Risken är väl att en 330Ci kostar 170 tusen om ett år?

/CF
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Dom är kalla redan nu isåfall, då det knapast är ngn hemlighet att det kommer en ny 3-serie. Priserna har ju dalat kraftigt det senaste året, men att kurvanb skulle fortsätta vara så brant tvivlar jag på, då det alltid kommer vara en attraktiv bil i mångas ögon.

/B
CFH: Du får nog även räkna med ett betydligt sämre inbytesvärde på din 330 om du väljer X3, just därför X3 är så populär...

BMW Coupe modellerna har annars generellt hållit ett mycket högt andrahandsvärde jämfört med sedanerna. De kommer alltid att finnas en marknad för dessa

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Min personliga övertygelse är att iom lansering av E90 så kommer E46 falla mycket drastiskt i värde. Tycker mig kunna se trenden redan nu.
Och ju större (läs dyrare) E46, desto tyngre faller den ;)

/// Olof

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror som wendtan att man man som coupeägare väntar på e90 coupe. Dock vet man aldrig med priser, det är alltid en hel del psykologi när det gäller nya och gamla modeller. Jag tycker tex att nya 5serien tappade mindre än jag trodde precis vid lanseringen av E60. Det är när det börjar poppa upp begagnade "nya" modeller som det uppstår problem. Men som sagt det är svårt att sia om exakt. Tror sedanerna kommer drabbas mer än coupéerna.

X3an håller nog värdet bättre i procent men förmodligen något sämre i kronor, lite beroende på hur länge du tänkt att köra bilen. Men att köpa en annan BIL för att rädda sig ekonomiskt är nog ganska långsökt. För det första så får du betydligt mer för din bil än 225.000 om du säljer den privat.
Känns bättre nu, tack för de orden. Tror jag sitter och myser nått år till i världens bästa bil, 330Ci, ytterligare ett tag!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Off-topic mode=true
CFH: Läste i din profil att du ägt Boxtser S förrut, tycker du då inte att 330 är en riktig tråkmåns till bil?

Off-topic mode=false

/B
Olof: Din övertygelse rör alltså även lanseringen av sedan:en till våren vs värde minskning på coupen?

Lite svårt att jämföra med e39, så då får man istället jämföra med e36. Där är de fortfarande så att en coupe tingar ett markant högre värde än en sedan. Samt i enligt min erfarenhet håller andrahandsvärdet bättre pga större efterfrågan.
Nu är e36 en så sönderimporterad bil att jämförelsen faller något.

Det är väl även troligt i sådanfall att e36 faller ytterligare i värde då eftersom de blir 3:e "generationen" ner.
Det har ju E34 gjort iaf.

Länk
En del i det exklusiva med att äga en relativt modern BMW, är ju att man har råd att förlora tonvis med pengar på 2handsvärdet :-)
wendtan:

Nej, min övertygelse rör sig främst om sedanen. Då det inte kommer finnas någon E90 coupé till en början så bör ju värdet hållas uppe någorlunda på E46 coupén. Men när vi är i det skedet att det läcker ut spionbilder på E90 coupé så kommer troligen E46 coupé att drabbas klart kännbart.

/// Olof

Länk
Ang. E36 så tror jag ej den kommer falla så drastiskt. Något möjligen. Jag tycker faktiskt inte att E34 har minskat särskilt nämnvärt sedan E60 lanserades, priserna tycks stagnera när de nått en viss nivå. Det tycks vara så vara den "senaste" generationen som drabbas när en ny generation lanseras.

/// Olof

Länk
Beppo, har ägt både Boxster S och Boxster. 330Ci känns som en "vanlig bil" i jämförelse. Bra komfort och rätt praktiskt men lite halvtråkig jämfört med Boxstern. Boxstern är den absolut skönaste Porschen enligt min bedömning, bättre styrkänsla, chassikänsla och allmän sportbilskänsla är svårt att hitta. Tyvärr lyckades jag krascha den sista Boxstern rätt illa (voltade ett par varv men inga större personskador) så jag håller mig ifrån cabbar ett tag. Kan dock rekommendera Boxstern varmt, även den minsta motorn som faktiskt räcker långt!
Jag tror inte att ni E46-ägare behöver oroa er för något enormt prisras bara för att E90 lanseras. BMW 3-serie har generellt betydligt bättre andrahandsvärde än 5- och framföralt 7-serierna. Priserna kommer att fortsätta sjunka i stabil takt även fast det kommer finnas en ny modell att tillgå. "Alla" vill ha en BMW 3-serie, därför hålls priserna uppe. Myterna om att stora BMW är snordyra att äga lever kvar... tur för oss som gillar komfort :))

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Cfh: jag ska "inom kort" provköra den nya boxstern och se om den faller mig i smaken. Innan jag köpte M Roadstern så stod valet mellan den och En Boxster S, men jag tyckte att BMWn var roligare faktiskt. Men den nya Boxster S med 280 hk kanske kan övertyga mig!
Väntar nu bara på att "min" handlare ska ringa och meddela när det är dags för provtur.... :D
/B
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Boxster S coupe kan nog vara något som får en och annan 996 ägare att säta i halsen av hur snabb "snik-porschen" är. Ska bli intressant att provköra.
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
jag tror det kommer ett "steg" neråt i värdeminskning på e46:an....men kanske en 1månad innan e90 kommer ut....det är ju ett tag kvar....gör så som du känner....trivs du med bilen ...är det väl bara att ha kvar den...den är ju faktiskt en jäkla bra bil du redan har

///325///
Acey: Även jag gnuggar ivrigt händer i väntan på boxter coupe. De lilla jag sett av bilen ser fruktansvärt lovande ut.

Hamnar de i samma prisklass som dagens boxters så är de ett riktigt intressant alternativ.

Länk
Nya Boxster????

Det är den enda Porsche som lyckas vara fulare än 914! Riktigt, riktigt gräslig!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.