|
|
|
|---|---|
Dino |
Tja , undrade om en 328 E-36 hänger med en 328 E-46 båda i originall skick vill bara veta om nyare bröderna skakar av mig eller inte :)) skiljer det nånting rent Hästhraftnässigt mellan de olika karosserna ? M-MotorSport |
|
Hästkraftsmässigt skiljer det inget då det är samma motor i de båda modellerna. Sen har jag för mig att e46'an ät tyngre än e36'an, och det borde ju e36'an vinna på. Trots detta så är e46'an några tiondelar snabbare till 100 än e36, enligt modellguiden. Mitt förslag är: Testa! Bjud upp till race, vinner du så är ju lyckan gjord. Förlorar du kan du ju alltid skylla på äldre bil, eller rent av ta det som en man och erkänna sig besegrad. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Då ber jag om ursäkt för mina lögner. Jag tittade bara i modellguiden och där såg att det var samma antal hk och samma motorvolym, så jag antog att det var samma motor. Ber än en gång om ursäkt. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
Dino |
330xiA har du hamnat med race med nån 328 ?? skulle vara kul isåfall att veta hur mycket det skiljer de åt också ? eller kanske så kan vi två ta en litten race :)) M-MotorSport |
| Skumt att den extra vanosen endast gör328 e46 0.3 sek snabbare än 328 e36.........känns som en dyr åtgärd för en sån liten skillnad.. | |
Dino |
330xiA Jag vet faktiskt inte hur snabb min 323ci gör 0-100 men jag har dragit ifrån en 325 E-36 utan nån större problem nu vet jag inte om hans 325 var slut körd då men jag tog den både i start o sen i motorvägen men vad jag trodde så ska väl 325 an vara snabbare än 323 a men men för det går väl så där stegvis typ 320-323-325-328-330-M3 vad jag har för info iallafall. M-MotorSport |
|
Jag skulle vilja påstå att skillnaderna är ytterst marginella mellan dessa två bilar. Busade lite i höstas mot en e46 328 i min e36 328 vi låg jämsides från från 100 och uppåt. Faktum är att 328 hänger med även hyfsat bra mot min 740, iallafall mellan 100 - 180. Alla mycket trevliga bilar. mvh |
|
| Som sagt, det är många faktorer som avgör vilken som skulle vinna ett race. Hängde av min polares 540iA -93 med min 323i -96 manuell. Varför? Han startade racet från tomgång vilket fördröjde vridet som jag fick från början då jag "klev av" vid ca 4500 rpm. En kommentar till vridet bara; det är högre vrid i en 323:a e36 än i en 325:a! | |
|
330xiA! Vet du någon firma i Sverige som är bra på att göra de modifieringar du beskrev om 328:an och vad priset (monterat, mappat och klart) är på ett ungefär? MVH Rudhen |
|
|
Sena E36:or har oxå dubbla vanos. Min 323 -98 har det. /H |
|
Dino |
HASSE VET DU FRÅN VILKEN ÅRS MODELL DET ÄR DUBBLA VANOS PÅ E-36 HAR HÖRT ATT DE KOM FÖRST MED E-46 ORNA ?? M-MotorSport |
Jompa |
Jag har för mig att alla 328or har dubbelvanos. Var det inte 325an som tilverkades med både enkel och dubbelvanos |
|
Dubbelvanosen kom som -99 årsmodell, i.af. på 523. Det är bara att kolla på motorn. Om det är en "bula" längst fram där kamkedjan är, så är det enkelvanos, och om det är helt slätt så är det dubbelvanos. |
|
|
Vanos ämnet har stötts o blötts mycket här men jag har tagit reda på vad som gäller enligt BMWs fabrik. E36 har ALLTID 1xVANOS (även 328) E46 har ALLTID 2xVANOS (även 320) E39 och Z -modellerna har 1xVANOS på de bilar tilverkade före 10/98 och 2xVANOS på de efter (årsmod '99 och nyare) Modifiera M52-TU 2.8 liters motorn: beställnings nr insug 11 617 502 274 + artikel nr 11 61 7502 275. Passar på 2.8 dubbelvanos och med justering på rullandelandsväg så får man ca 20 ärliga hk och 20nm Man behöver tydligen en liten adapterplatta också som man får göra själv. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
330xiA, får man fråga hur långt det har gått med dina planer för bilen? =) Jens |
|
|
Jag kan bara instämma med Erito! Det han skriver har ja hört från så många håll att de numera anses som lag. Ring gärna bmw o fråga ni som tvivlar. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Är det nån som har bytt insug på sin 2,8l motor? Kan någon bekräfta dessa uppgifter? //Marin |
|
|
Den som söker, den finner. Jens |
|
|
Nånstans bland dom här trådarna är de ett fåtal som provat: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk ;-) -------------------------------------------- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.