|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har fått prova på vinterns problem med att fastna och ena hjulet slirar och nu undrar jag hur "antislirsystemet" funkar i verkligheten? Hur fort ska det slirande hjulet snurra (när det andra står still) för att "systemet" ska gripa in? Jag ville inte prova att gasa på för mycket, men det spann ganska fort innan lampan tändes och en signal hördes, så jag avslutade innan jag fastnade för mycket och tog mig loss på "traditionellt" sätt. Ska det verkligen spinna så mycket innan den "bromsar ner" och för över kraften till det andra hjulet? Toson | |
|
Skall du kör loss bilen om du kört fast eller likande så skall systemet vara inaktiverat. Det står i Bruksanvisningen för övrigt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag kanske inte uttryckte mig så ingående som jag borde. Om man läser alla anvisningar och förklaringar så står det inte HUR fort ett hjul ska spinna innan den hjälper till. Det närmaste jag hittat om funktionen är att "så fort systemet känner av att ett hjul spinner för mycket bromsas det upp ...."!!!??? Om man kopplar ur systemet finns bara det "traditionella" sättet kvar. Toson |
|
|
Har verkligen ingen kollat eller vet detta? Toson |
|
|
Jag kan bara svara för vanlig ASC utan +t och det systemet hugger direkt, ett halvt varvs spinn på hjulet kanske. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det händer att det griper in om man har väldigt mjuka vinterdäck och gasar på i 90 , så systemet är väldigt känsligt, det ska reagera direkt så fort det ena hjulet har högre hastighet än det andra alla hjul jämnförs förövrigt. Under en viss hastighet jobbar ABS en med att bromsa hjulet som snurrar för fort, samt att gasspjället stryps vid högre varv hastihet På äldre bilar före så är överföringen "analog" med vajer via en ställmotor till gasspjället och ger en mycket trevligare och mjukare ingrepp ihop med automatlåda än de modeller som har "digital" överföring, dvs klipper av elektroniskt så man nästan slår näsan i ratten :)) När systemet jobbar blinkar den gula lampan i instrumentet. ///MVH Hasso Länk |
|
För mig med ASC+T så griper systemet in direkt i stort sett, du hinner aldrig märka att det spinner. Vad gäller om det ska vara inkopplat eller inte när man ska köra loss så står det mycket riktigt att det ska vara urkopplat, men vid de tillfällen då jag har provat så har det varit lättare att komma loss med ASC inkopplad, det var lättare att få "gung" på bilen då. |
|
| Och naturligtvis så hinner Hasso in för mig och ger ett bättre svar ;-) | |
|
Nu närmar det sig verkligheten grabbar! Praktiskt prov 1: Bilen står stilla, halt underlag, ena hjulet börjar spinna redan strax över tomgång, vad bör/ska hända? Praktisk prov 2: Kör i 30-50 kmh och ökar gasen tills det börjar spinna, vad händer? Toson |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
1 ABSen bromsar det hjul som spinner. dvs bakvänd ABS vid inbromsning. gasar du ännu mera stryps även gasspjället. 2. Gasspjället stryps, vet inte på rak arm vilken hastighet ABS sluter jobba på men förmodligen före 30 km/H ///MVH Hasso Länk |
|
Iofs extremt, men det finns situationer då det inte fungerar, tro mig:-) Snurrade på ringen förra hösten i "karusel" pga dels för låg växel i kurvan tillsammans med gas samt att det ligger betongplattor. Det som hände var att vänster bak han lyfta tillräckligt länge utan att systemet han reagera och vips gjorde man en karusell i karusellen:-) Men som sagt det var ett extremt exempel, men kan vara värt att tänka på att ej förlita sig helt på diverse moderna hjälpmedel. *BAWORAK* |
|
|
Svante: Det står även klart och tydligt i instruktionsboken att ASC+T inte upphäver naturlagarna... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Svante: Utav ren nyfikenhet, med vilken bmw modell samt vilket system lyckades du med den manövern?. Jag har MYCKET svårt att se hur de skulle kunna vara möjligt med DSC då den har en gyro som håller reda på kursen. Den bromsar hjulen indivudellt VÄLDIGT hårt om de nu behövs för att räta upp kursen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag har fått det "praktiska provet 1" att inte fungera som JAG tror att det är tänkt. Den spann ganska mycket (uppskattar >5kmh) på hjulet utan fäste och bromsade inte det utan indikerade med varningslampa och ljud utan att hjulet med fäste rörde sig. Vilket då resulterade i att jag satt fast på plian mark. Skulle jag gasat på och den inte fört över kraften till andra hjulet, hade den grävt ner sig och fastnat, som en traditionell bakhjulsdriven. Ska inte detta elimineras med ASC+T. Att det inte upphäver naturlagarna tror jag alla erfarna förare förstår men lite hjälp på vägen ska det väl ändå vara? -Alltså: Hur fort kan man förvänta sig att det slirande hjulet ska snurra, ska man inte märka av det, eller bara gasa? Toson |
|
|
Kristoffer> Ja jo jag vet, därav skrev jag också att det var extremfall... wendtan> Det var farsgubbens E39, 528 -97 med ovan nämnda system. Han satt bredvid förövrigt o sa inte ett ljud resten av varvet, blir 70 nästa helg:-) *BAWORAK* |
|
|
Svante: Var mer specifik! De ät STOR SKILLNAD på hur adc och dsc häver sladd. Nu när jag tänker efter så fanns väl inte ens DSC 97? Men jag kan ha fel. Det fanns som option på e46 från start 98. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vet inget om DSC, inlägget handlar om ASC+T. *BAWORAK* |
|
Plumber |
SVANTE-E: ASC-T är inte alls omöjligt att få sladd med. Det är till med ganska lätt. DSC ska också gå att göra "karusell" med. Det har jag dock inte hunnit testa än... |
|
Det är nog inte så svårt att "lura" systemen så att man kan köra "som vanligt", men innan man har full nytta av dessa bör man veta hur det SKA funka "när det fungerar som det ska". Och naturligtvis vilken nytta man kan ha av det. Eller är det bara till för redan hjärndöda förare som tycker att: Det ä bara å gasa till allas fasa? Toson |
|
stefannorr |
Jag har haft 2 BMW nu på 3 år ,en 320 i 97 o nu en 523 ia,här råder ju full vinter från mitten av nov(fast den blir senare o senare) och ännu knappt fått acs lampan att lysa..så systemet funkar suveränt tycker ja...de är klart provocerar man de så...är ju allt möjligt. Så en e-39 5 serie tycker ja är stabil som vinterbil utan vare sig antsispinn eller dsc ...däremot har väl däckval o förare en stor del i de hela. |
|
för några veckor sedan fick jag en "liten" slad med bakvagnen när jag körde lite snabbare i en stor rundell, hastigheten var runt 75 och ungf i halva rundellen "lättade" bakvagnen, ASC-T grep in direkt och jag kunde köra ur rundellen utan problem och det var faktisk många bilar runtom. mina andra erf är att så fort man gassar lite häftigare i kurvor eller korsningar då griper ASC in och hjälper till. mvh D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.