AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
702

6 av 12 cylindrar ?

ho
432
hombre
750iA 1991
Hoppsan
Fick hjälpa granna imorse. Buskörde därför OTTO en 750 -91. Börjar då gå öätt ojämnt och svarar mycket dålit på gas. Bränsleförbrukningen dubblereas från ca 1.2 till 2.4 och uppåt. Får köra 9 mil till jobbet och plågas. Känner svag brännt doft från bilen.

I övrigt enbart larm från waschwasserstand, som inte borde ha med saken att göra...

Tacksam gissningar/kunnande ...
En död bränslepump ?

Aldrig mer en rostig Volvo !
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Är du säker på att den stänger av 6 cylindrar? Har EML-programmet gått i? Svårt att säga vad det kan bero på.

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Nej EML lampan var inte tänd. Det låt mer som miständning ännär den är i EML läge.

Tankade bilen under lunch. PÅ väg till macken samma sorgliga beteende. EFTER tankning och motorrusning tillbaks till normalt. Tog en minimal provrunda. I eftermiddag åkt hem, 9 mil. Helt utan konstigt beteende. Tillsatte 1 liter T-röd samt en liten flaska injectioncleaner vid tankning. Har svårt att tro att tillsatserna förbättrade spontant...

Kan det vara dåliga tändstift ?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det kan bero på tändstift, men jag tycker att den verkar ta mycket bensin. Jag har något liknade fel på min, men den tar bara 1,4 l/mil vid snål körning. Jag tror att min kan bero på tändstift eller tändkablar. På din kan det också vara tändkabelfel, men då är det ändå det här med att den tar så mycket bensin.
Tar din 2,4 l/mil vid snål körning?
Du har inte sett om den där Injection Cleanern funkar ännu?

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
På vägen hem idag drog den 1.08 ...nollade den kall vid start från jobbet. Körde på E4:an som jag brukar köra :)
Pratada dock på tfn halva vägen, handsfree.
HAr sista 2 veckorna snitta1 1.15 på långkörning, det inkluderar kallstart-körsträcskor på 9 mil vardera väg.
Ensam i tom bil.
Lägger jag på småkörning kliver förbrukningen några dl... Den höga förbrukningen var medan den gick dåligt.
I övrigt är 1 av lambasonderna bytt. Den andra original (?)..

ho
432
hombre
750iA 1991
Måste tillägga att förbrukningsifforanr är med 98 oktan...

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Men problemet har inte gått till sig än eller? 1,08 l/mil låter ju lite bättre än 2,4 l/mil i alla fall. Den går inte lika dåligt nu som den gjorde förut då alltså? Ändå när den gick som sämst så gick den ändå på 12 cylindrar, ellerhur?

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
hmmm problemet försvann direkt efter tankning vid lunch.
Körde altså 9 mil med låg effekt och jättehög bränsleförbruking enligt datorn. Ingen effekt av omstart och ingen eml lampa. Tankar och häller på sprit vid lunch. Vid start rusar jag motorn och den går utmärkt. Kör sedan på eftermiddagen 9 mil utan problem.

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Har du verkligen varit nere på 1,08? Det spelar ingen roll hur snålt jag kör så kommer jag inte ner under 1,3.

Felix
Icq#133904233
clr
Jag hade ruggiga problem med min MB, helt plötsligt så gick den på typ 3-4 burkar (av 8) kunde knappt ta mig hem.
Ringde och kollade med div meckar och dom berättade skräckhistorier om igentäppta "kattor" m.m men det visade sig att stiften hade gett upp.
När jag sedan bytte dom tog det nästan 1tim innan den började gå bra igen, tydligen justerar tändningen om sig automatiskt och det kan ta ett tag.
Har ditt problem helt försvunnit? Om det inte har det kan det vara värt att kolla tändningen (stift + kablar osv)
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag undrar om bilen stått stilla länge med lite bensin i tanken eller nåt? Om det helt enkelt är vatten i bensinen. Det borde förklara att den gick bra direkt efter tankning. Sen föklarar det inte det andra...
ho
432
hombre
750iA 1991
Tror också att vatten i bensinen kan vara en orsak. Det är det enda som kan förklara det spontana tillfrisknandet.
Ligger i vanliga fall med civiliserade hastigher på 1.15. Försöker ALDRIG snålköra...
Vid halka sjunker bränsleförbrukningen av sig själv då jag undviker kick-down.
Låg högre förstås när jag använde 95 oktan. Bilen "känns" bättre med 98:a.

ho
432
hombre
750iA 1991
Tror nog att stiftbyte inte vore dumt heller..
Planerar en inspektion 2 under våren.
Måste dock se till att få igång stereon igen..se särskild tråd om det.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hombre, hur är det när motorn är kall. När du startar upp den hur mycket varv har den då? Svarade den lika bra på gasen när det var fel på den? Min 750i går lite ojämnt från 0-55km/h. Gick din också ojämt från 0-55km/h ungefär, eller gick den perfekt, när det var fel på den alltså?

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
hmm svårt undrar på om den går a n i n g e n orent fortfarande under 1500 varv. Är något osäker. Den går iaf ungefär som vanligt. Svar nu precis som den ska på gasen.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det hjälpte alltså med Injection Cleanern och T-Röd?

Hombre, jag har skickat iväg ett mail till dig. Jag har kanske redan fått svar på det mesta men bara så att du vet.

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Tror spriten gjorde sitt. Men även i föregående tank fanns 1 liter sprit ..

Undrar förövrigt varför det står 90 liter tank i reg-bevis..trodde den var på 100 ?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bra att det hjälpte.

Jag har en 102-liters tank, så du borde ha samma. Men knepigt att det står 90 liters rymd i reg.beviset. De måste ha blivit en felskrivning.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Finns med både 90 och 102 liters tank, och vid regbesiktning uppges vanligtvis 90 liter oavsett vilken tank som sitter på bilen.

Jeppe
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, bra att veta, men lite irriterande. I reg. beviset kan det stå 90 liter. Men 735iL, 750i och 750iL har 102 liter, även om det står 90 liter, ellerhur?

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.