|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Byta olja mellan servicar har jag aldrig förstått vitsen med, verkar onödigt på konsumentbilar. | |
|
Ander S.> Det var svar på en fråga från "fdgdgfdg". *BAWORAK* |
|
|
Om oljetemperaturen är väldigt viktig för hur man ska belasta motorn. Varför inkluderar inte tillverkarna en sådan mätare i bilen ? (förutom M3/M5), Vad är poängen med att man ska gissa sig till när oljan i bilen har nått normal arbetstemperatur ? |
|
|
Onödigt? Varför är det onödigt att försäkra sig om att ha det bästa skyddet för motorn. Att köra närmare 3000 mil med samma olja KAN gå bra om oljan håller sig tillräckligt fräsch och stabil. Det kan tyvärr vara så motorns skick, samt förhållanden gör att oljan blir riktigt dålig efter så långt intervall. Vatten, bensin och sot kan göra oljan usel med tiden. Då är det definitivt värt att göra ett extra byte mellan service. Lika viktigt (om inte viktigare) är det att byta filtret. |
|
|
Moe, Det är overkill på en vanlig motor. Skillnaden mot en M-motor som varvar uppåt 8000rpm är att den har mindre toleranser och är mer känslig för för dessa höga varvtal/hårda belastningar om inte oljan är tillräckligt tunn. |
|
|
Men Anders, även om bilen mår bra så kan det omöjligtvis finnas en risk att serva bilen efter BMWs föreskrifter/serviceintervaller. Johan tog upp en studie där longlifeolja/filter testas för att hålla över 10.000 mil (även om det i första skedet handlade om lastbilsindustrin). Jag har alltid bytt olja+filter var 1000e mil, men det kanske är dags att omvärdera detta i takt med att oljor och filter blir bättre och bättre. Alternativet är att köra 2000 mil varje stint istället för 2500. Står bilen dessutom i varmgarage och slipper kallstarter så finns det förmodligen ännu mindre anledning att oroa sig? Visserligen är det en skön försäkring att byta oljan var tusende mil, men kör man 3000 mil om år det så känns tre oljebyten på ett år lite "overkill". |
|
|
Vad lägger du i begreppet risk? Du kan köra 5-6-7000 mil med samma olja, med rätt förhållanden, en modern olja klarar det. Det den inte klarar av (utan att bli sämre), är att bli ordentligt utspädd med vatten, bensin, sot och partiklar. Är denna nedsmutsning alltför stor så spelar den ingen roll hur bra oljan är, filtret har sin begränsning. Oljan också, i den bemärkelsen att all sot och bensin etc som uppstår blandas i oljan och följer med ända tills du byter ut den. Hur ren och stabil oljan håller sig beror mycket på körsätt, väderlek och motorns skick. |
|
|
Jag har helt klart valt fel bilmärke, om jag själv skall behöva serva bilen själv + lämna in den på dyr service. Jag pratar givetvis om vanliga konsumentbilar, dvs ej M. |
|
|
Konsumentbilar? Vad är M3 och M5 för bil? Var och en gör som dom vill. Hade jag haft en firmabil eller leasingbil som ska säljas efter 3 år hade jag förmodligen lämnat in bilen då det var dags, inget mer. När jag som nu, och med tidigare bilar inte har garanti (och dessutom kör en bil på obestämd framtid) har jag ingen lust att "hoppas" på att smörjningen är tillräckligt bra i 3000mil. Men det är jag. Jag har en ganska klar uppfattning över VARFÖR de långa intervallerna finns på dagens bilar dessutom. Jag jobbade nämligen i oljebranschen för 6 år sen då låg bensinförbrukning och långa bytesintervaller (läs låg servicekostnad) var det viktigaste i nybilsannonserna. |
|
|
Men inte vill väl ett respektabelt bilföretag tjäna några kronor på att sätta en serviceintervall på en bil som utsätter konsumenten för någon slags fara/risk? Det är som att datummärkningen på matvaror skulle vara satt på gränsen, fullständigt vansinnigt! Däremot kanske serviceintervallerna borde vara tätare ju äldre bilen blir? |
|
|
Skillnaden mellan att byta olja mellan de stipulerade intervallen enligt serviceplanen och att hålla sig till serviceplanen, lär troligen inte visa sig innan bilen har gått 20 -30 000 mil i alla fall! Men visst har Anders rätt, det är ett starkt försäljningsargument med långa serviceintervall. Men samtidigt har moderna syntetoljor en fantastiskt hållbarhet...om motorn är frisk och man inte har allt för "krävande" körprofil (t ex mycket korta körsträckor med många kallstarter, kör med tunga släp/tung last, kör extremt hårt, kör i starkt dammig luft osv.). Som jag skrivit innan, är dagens oljefilter oftast det som sätter gränsen för hur länge man kan köra på oljan. De "tar slut" betydligt snabbare än själva oljan i de allra flesta fallen. Att byta olja i "halvtid" är inte nödvändigt om man har "normala körförhållanden", men många entusiaster gör det ändå (liksom jag själv)....för vi tycker om att pyssla med bilen och känslan som följer när man gjort lite utöver det nödvändiga på bilen, ungefär som när man får tokputs på den vid seriös polering/vaxning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dagens bilar är konstruerade för att hålla någonstans mellan 5-8 år och kring 25000-30000mil. Därför kan man i marknadsföringen påstå att "vår bil minsann inte behöver servas mer än var 5000 mil". Och ja biltillverkarna skiter i om din bil rasar efter garantitiden gått ut, folk köper bilar ändå. Titta bara på Volvo, de har haft enorma problem med V70 och S40 modellerna, men de säljs trots barnsjukdomar. Precis som Johan B skrev, likväl som jag vaxar bilen för att den skall bli fin, likväl byter jag olja en extra gång för att veta att motorn mår bra. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
treggve: Självklart gör vi det, men det är egentligen av andra anledningar än att det "måste" göras. Jag menar en oinvigde skiter i om det är bra puts eller tokputs på bilen. Personligen så putsar jag gärna mina fälgar i 2,5h för att jag tycker det är kul och vill ha dom lika rena som från fabrik. Samma sak gäller med andra saker när det gäller bilar. Igår planterades 1045:- på BMW Group av köp bilvårdsprodukter (man fick med en snygg BMW.WilliamsF1 väska också ;) och det är väl ungefär vad en vanlig person lägger på service per år ungefär! :) Diskussionen som jag var intresserad av är hur mycket sämre kall olja fungerar och hur det märks i praktiken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.