|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
läste med spänning om den nya trean och dess motorer. Vad tror ni : kommer den att förse även Z4an med sköna 260bhp och 300nM ? och i så fall blire det redan från 5 mars? En sån Z4 3.0 blir en riktig rolig muskelbil. Då kan även Boxter S dra ditt pepparn växer och då fattar jag lite bättre BMWs beslut att inte bygga en M version. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
Tomas, var läste du det? ** Lycka är att se livet genom en solstråle. ** |
|
|
detta om 3 serien? här på "första sidan" ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Valvetronic-sexorna kommer med all säkerhet att hamna i Z4, samt i alla andra BMW med sexcylingriga motorer. Om det blir just i Mars månad låter jag vara osäkert, men någon gång under nästa år blir det. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| Givetvis kommer nya 6 cyl 3.0 L motorn med 258 hk (ej 260 hk) att finnas i Z4:n. Vid vilken tidpunkt vet man aldrig. BMW gillar att hålla sånt för sig själv :) | |
| ...och skillnaden mellan dagens 231 hk (300 Nm !) och kommande 258 hk är vad det gäller prestandan är inget gå och vänta på. | |
| Det blev lite fel i ordföljden...men det är inget att haka upp sig på heller ;) | |
|
Vilken tur att skillnaden var så liten:-) ** Lycka är att se livet genom en solstråle. ** |
|
|
Hobbe: skillnaden ligger inte bara i dessa 30 bhp som i och för sig är inte att förakta! det blir som M52 och M54. Det blev en annan bil helt enelt.Men det innebär även klar viktbesparing i och med att magnesium och aluminium är huvudindigrenserna. Jag skulle mycket gärna vilja se en viktjämförelse mellan nya velvtronic sexan om M54. Jag tippar på 50kg total vikt skillnad. men framför allt: med lättare komponenter snurrar ju allt i motorn bättre! ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Jo, vikten på den nya motorn är också intressant. Den nya 3.0 L kommer att väga 161 kg mot dagens 171 kg. 27 hk extra och 10 kg mindre. Ingen M-motor med andra ord ;) Lite smärre "justeringar" på dagens motor är allt som behövs så ingen beslutsångest nödvändig med andra ord. Länk |
|
|
Jag tänker i alla fall vänta på en riktig M-motor! Det fanns fanns 60 cc cylindrar även till Puch Dakota! :D /B |
|
|
Hobbe Z4: "justeringar" , hmm.. vad innebär det!? Jag tycker personligen effekten / vridet räcker till som det är ;) |
|
|
oooo_quattro, Om någon i dag med 231 hk tycker att 258 hk är så mycket bättre, och vill uppgradera sin nuvarande motor tll 258 hk så behövs inget vråltrimmande utan ett par smärre justeringar typ vässade kamaxlar och ECU remap. Det fnns ett otal tuningföretag som erbjuder billiga (allt är relativt) alternativ bla Kelleners. Inte värt att byta in sin pärla alltså bara för att få 27 hk extra ;) |
|
|
oooo_quattro: Kul att du är nöjd med din pärla som den är. OT: Dessutom arbetar vi på samma företag ;) |
|
|
Hobbe: men samma justeringar kan du göra till nya motorn och då har whoops så har du 290 bhp. Jag kör i dag med runt 290-300 bhp i min och kan intyga vilken brutal glädje det är. Ni som har era 3.0or och är nöjda så tycker jag verkligen att det inte finns anledning att byta befintlig bil mot den men nya motorn. Däremot alla som funderar på att skaffa en ny Z4 till våren har all anledning i världen att vänta några månader på att nya snurra kommer. jag hävdar bestmt att 27bhp är den kraftinjektion en Z4 behöver. Beppo: var inte det officiellt att Z4M inte kommer att produceras? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Nix. Men BMW bekräftar heller inte att den kommer, men jag är rätt övertygad om att den gör det........ | |
|
Beppo: is så fall vad tror du på: en sexa som kommer att sitta i M1/2 eller en åtta som kommer i M3/4 ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Då Z4 bygger på e46 är det rätt troligt att det blir M3:ans 6:a som kommer under huven, och det är ju helt klart en trevlig maskin....... Men det är ju inte omöjligt att det blir den nya 4 liters v8:an på 400 hk.....Mumma! /B |
|
|
Eftersom 5-serien får nya Valvetronic-sexorna, iaf 530i, under våren så är det väl rimligt att även Z4 får nya motorerna då. Faceliften på 7-serien dyker upp i feb-mars och då lär väl säkert 730i på 258hk ersätta 735i. MVH |
|
|
Beppo: jag tror M3 ska inte ha en sexa längre. det pratades om en åtta i M3. Då borde kanske även M Roadster få sig en åtta? fast det blir trångt. en M åtta öär vara större än den åttan som Hamman stoppar i idag och där finns inte mycket plast till övrs. BMW_chrille: vet du om valvetronik techniken sprider sig även till fyror och åttor redan nästa år ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
ja detverkar vara en jäkla fin maskin.... ///325/// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.