AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.237

Efter byte till vinterdäck. Bilen beter sig konstigt!

Jag bytte till vinterdäck, för några dagar sen. Efter det så känns det som om jag bytt till en AMC Pacer! Bilen hänger inte alls med i rattrörelserna. Byter man fil på motorvägen i 120 km/h så känns det som om det tar 1 sekund efter man vridit ratten, innan bilen svänger. Bilen liksom "ålar" sig fram på vägen.
Har aldrig upplevt att det blivit sådan skillnad på en bil, efter byte till vinterdäck!
Sommardäcken, Michelin energy 195/65 15"
Vinterdäcken, nya Gislaved Nordfrost 3 195/65 15"

Bilen är en 316 -98
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Låter som du har för lite luft i däcken.

BMW CS #5206
Luft och rotationsriktning har jag kollat 2 gånger. Får nog bli att byta tillbaka till sommardäcken, och åka en sväng.
or
725
oreo
323i -85
Tror att jag läst tidigare att nya vinterdäck kan göra att bilen känns så här innan däcken är "inkörda". Efter ett antal mil kommer det att bli bättre (normalt skall däcken köras in i 50-100 mil). Prova att söka på forumet, så kanske du kan hitta vad som sagts tidigare.

//Örjan C
Är väl ganska vanligt, fick åtminstone en liknande känsla när jag köpte nya dubbdäck förra hösten. För övrigt tänker jag aldrig mer köpa dubbdäck till en bakhjulsdriven bil, fan vad dubbarna slits och flyger när man sladdar omkring på vintern. Ifall man kör normalt är det såklart inget problem men vem vill göra det när det är så kul att sladda :)
Klart att vinterdäcken är mjukare uppbyggda än sommardäcken. Men jag hade ett par regumerade dubbdäck innan som följde med bilen. Med dom däcken så kändes bilen mycket mer stabil, än med nordfrost 3.
or
725
oreo
323i -85
Litet mer läsning kring detta:

Länk

//Örjan C
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för fälgar?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
A.Ca: Detta är ett stort problem när det gäller vinterdäck, jag ser det som omöjligt att få bilen i närheten när de gäller stabilitet, jämfört med t.ex ett sommardäck typ Michelin ps2, speciellt när det gäller ren aslfaltskörning!
Men de klart om de är minusgrader och vägbanan är full av snö så gör man ju inga hastiga filbyten i 120km/h!
Men tyvärr så är de ju inte så ofta körbanan är full av snö, om man inte bor i norra norrland!

Mvh/ Peter

Hutz1975: Det är sant att man inte kan göra hastiga filbyten när det e vinterväglag. Men jag vart så överaskad över skillnaden mellan mina gamla vinterdäck. Dom gamla var som sagt några märkliga regumerade däck som jag aldrig stött på. Sen när jag köpte nordfrost 3, så tycker man ju att bilen i varje fall ska uppföra sig likvärdigt på vägen.

Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
A.Ca: Jo de kan jag förstå att du tycker är konstigt, dom gamla regumerade kanske hade blivit så hård med
tiden, o de nya otroligt mjuka!

De är helt otroligt vilken skillnad de kan vara på däck och däck, jag kom över ett par nya Hankook ventus K102 till ett mycket bra pris, eftersom mina gamla Dunlopp sp sport 9000 var lite dåliga, typ 2-3 mm, så tyckte jag, jag slänger väl på de nya Hankook däcken, MEN du bilen (330i) blev som en gunghäst, speciellt vid filbyten och när jag vred på ratten, grym ålning i bakvagnen blev de, jag vred på
ratten och bakvagnen vaknade några tiondelar senare!
De var bara att byta tillbaks till de gamla däcken igen!
Däckkillen sa oxå att stommen på Hankook däcket var mycket mjukt!
Så en hård stomme (typ potenza S0-3) på ett sommardäck är ao om man inte vill ha en svampig bil!

Mvh/ Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det rätt inpressning på fälgarna?

Om de har fel inpressning på vinterdäcksfälgarna, kan man få lite konstiga vägegenskaper...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
inpressning?

Fälgarna jag har till vinterdäcken är BMW orginalfälgar. Fast såhär i efterhand så har jag ej kollat om dom behöver centreringsringar. Fick dom med bilen, har ej tänkt på det. Hur kollar man det?
Har nu varit till gummiverkstan, och kommit fram till att det är inte fel på däcken. Så det får väl bli att sälja däcken. Och köpa ett annat märke.

er
375
erc
218i Active Tourer -16
Upplevde liknande känsla med Nokian Hakkapeliitta Q 195/65 15" på en Audi A3 för något år sedan. De nya (dubbfria förvisso) däcken monterades relativt tidigt på året och vid temperaturer runt +10 och högre hastigheter än långsam landsvägskörnining var däcken minst sagt otäcka. Dock fungerade de utmärkt i råvintern. Resorna ner till alperna på Autobahn på regnvåt väg, +10 grader och försök till högre hastigheter än 130 gjorde att jag aldrig mer köper Q-klassade däck. De är helt enkelt för mjuka för min smak och mina krav. Har sedan dess kört på T-klassade däck.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nordfrost är inge bra däck. Be de som sålde däcken att reklamera de hos leverantören. Köp GY eller liknande. skulle rekommendera dubbfritt men det är personligt.
asken
Asken: Nu har jag ju varit hos gummiverkstan, och dom säger att det inte är något fel på däcken. Så jag tror inte dom kommer gå med på att reklamera däcken. Kan det vara så att däcken inte passar bilen helt enkelt?

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
A.Ca:
Det kan mycket väl vara så. Frilansar-Micke hade liknande problem när han bytte sina sommardäck. Bilen blev som en hal ål o lite värre på vägen. Han bytte märke o nu är bilen det strykjärn på vägen som den förväntades vara även efter däcksbytet.

Jag kör med Bridgestone Blizzak (några år gamla - 225/60/15 a.k.a. ballonger) på min o tycker dom funkar helt ok iaf på snö. Tyvärr har vi inte snö här utan is, så man får se upp!

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Ja så här går det inte att åka omkring! Ska förbi en kompis som jobbar på en volvo verkstad imorn. Får se vad dom säger efter en provkörning. Får nog sälja däcken, och köpa ett annat märke!

Bytte igår till 4 st lånade vinterdäck. Nokian Hakkapelitta 195/60 15" Det är som att köra en ny bil! Inte trodde jag att det kunde skilja så mycket mellan olika däck.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.