|
|
|
|---|---|
|
Jag ska renovera min M50b25 motor i vinter. Motorn, som inte har Vanos, ska även balanseras, toppen ska portas, ventiler ska ses över mm. Även om jag har bra koll själv skadar aldrig lite tips och idèer från ngn som känner sig kunnig på området och vet vad den pratar om. Vilka delar är värda att byta, förbättra lr se över? Vilka åtgärder är värda att göra för att få motorn så bra som den kan bli? Värt att nämna är att den ska överladdas senare men jag vill ha en fräsch motor innan. Den går mkt bra trots att den har snurrat 19k nu... =) Shoot! Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Balansering, viktning kolvar/stakar, nya lager, nya vevstaksbultar samt svänghjulsbultar, nya kolvringar, inslipade ventiler, planat block och topp. OBS!! Ny mail adress: aa@pure-pf.com |
|
|
Tjena Andreas... Ungefär vad jag funderat på men inget som jag missat... Ska vara svänghjulsbultarna då??? Såg att du moddat M50:n till 2,8. Har du 84x84 i borr/slag nu då lr? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
DU ska ha orig bultarna,men det är sträckbultar som behöver bytas varje gång man tar bort svänghjulet! Jag har 84,5x84mm OBS!! Ny mail adress: aa@pure-pf.com |
|
|
Ok. Funderade faktiskt inatt =) på att bygga om M50:n till 2,8. Säg att man använder veven från en 328. Hur blir det med toppen o ventilerna? Vad måste man mer tänka på? Kollade upp lite också vad t.ex. Porsche har för slaglängd i förhållande till borrning. Det verkar som om man föredrar en kortslagig motor om den ska klara högre varv. Verkar ju logiskt med tanke på att vinkeln på vevaxeln blir mindre då (finns säkert ett fint namn på det som jag inte kommer på nu). Har inte hittat ngn annan än Bmw:s 2,8 som har samma. Har du startat upp din än? Funkar den bra? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
det går att använda vev stakar o kolvar från en 2,8 m52. det e bara o montera dit |
|
|
Ok mika2, så du har gjort det på din ser jag... Vad blev resulatatet då? Är du nöjd? Berätta allt =) Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| jag vart nöjd med det fast den blev alldrig mappad hade bara trim chip från 2,5:an och 2,8 spridare och m3 grenrör men den gick bra.skillnad blev det mot 325:an i hela varvregistret upp till 7000. | |
|
Våra motorer är inte ihop än. Ca vid nyår OBS!! Ny mail adress: aa@pure-pf.com |
|
|
Ok... *Mika2* Var hamnar kompressionen när man byter mot 2,8:ans grejor? Har du moddat toppen på ngt sätt? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| har ingen aning vad kompressionen blir.har 2,8 topp oxå med borttagen vanos men annars orörd topp | |
|
Ok, men då har du ju samma komp som en standard 2,8... Passar 2,8 toppen rakt på, alla kanaler och allt är lika lr? Är det komplicerat att ta bort vanosen? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| allt passar men jag tog kammarna från 2,5 o la i 2,8 toppen bara o bulta dit samma topplockspackning e det oxå | |
|
Hoppsan, låter ju väldigt intressant. Tror nämligen att jag har andra kammar än original i min som jag gärna vill ha isf... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.