AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.184

elfel intrument, lysen och elhissar e32?

Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Hej alla,

Fick ett konstigt problem på min e32 idag, display på färddator vart väldigt svagt upplyst och lyset på bilen vart också svagt.
Stänger jag av lyser med lysknappen så lyster klockan på färddatorn starkt som normalt och likaså intrumentdelen.
Slår jag på parkeringsljus så lyser det mycket svagare och slår jag på halvljus lyster det ännu svagare.

Har dessutom nyligen börjat få problem med att elhissarna inte vill funka alls, sen efter ett tag så fungerar dom igen.
Är lite jobbigt för det är kodlås till garaget på jobbet och ibland får jag inte upp rutan efter att ha hissat ner den. Sen om man öppnar och stänger dörren kan det ibland funka igen.

Det verkar vara någon typ av jordfel eller kanske ärgning men vet inte vart jag ska börja leta.

Är det någon som har erfarenhet av problemen (tror dom hänger ihop men kan ha fel) som kan komma med lite konstruktiva idéer så vore jag väldigt tacksam!

Mvh
David.
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Jahopp, i morse startade inte bilen. Gick två varv på startmotorn sen dött. Kopplade in laddare och den laddar bara 1,5 AMP fast batteriet är tomt. Ska nog köpa nytt batteri och se över laddningen i bilen. Tror också det är akut dags att byta remmen till generatorn, den har gnisslat lite på sistone.
Inga varningslampor har dock tänts vilket man hade väntat sig om den inte laddar.
Ras.mus
det är ju nästan säkert batteriet i det här fallet... Se till att ladda det ordentligt innan du startar. kolla sen så att generatorn laddar ordentligt ja...

men förmodligen är det batteriet som är dåligt väl, då tänds nog ingen lampa. Den laddar ju som den ska, bara det att batteriet inte tar emot.

Sen är en gammal felkälla jord-flätan som kan vara dåligt jordad (eller på väg av!)

Eller huvudsäkringen som kan vara sprucken så att den ger dålig strömöverföring. vet dock inte var denna sitter...
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Tackar, har ett nytt batteri på väg som jag får i eftermiddag.
Ska mäta upp laddströmmen också när jag kopplat in det och kolla jordflätan låter också som en bra idé.
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
I väntan på nya batteriet så kollade jag syranivåerna i cellerna, laddaren har nu stått på i 4 timmar och laddar nu bara ½ ampere.
Cellerna varierar mellan halvdåliga och dåliga så det verkar vara batteriet.
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Har nu bytt batteri och allt funkar igen, kollade laddströmmen också och den låg mellan 14,3 och 14,5 volt så nu är man glad igen.

Ett tips till alla er andra: kolla batteriet innan vintern!
Är inge kul när sånt här händer och det är -10.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.