AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.653

bakaxelolja till E30...OBS läs först sucka sen ;)

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
tja..

En fråga innan jag jag börjar..
Om man vill kolla om man har diffbroms eller inte kan man hissa upp bilen o snurra på bakdäcket, o då ska de andra däcket ska snurra åt SAMMA håll.. dvs båda däck åt samma håll.. om den inte e diffad så snurra det andra däcket åt motsatt håll eller... kan däcken snurra åt samma håll fastän man inte har diffbroms.. bör tillägga att jag inte kunde snurra på däcket då ena däcket stod på marken o ena i luften..
vet att man kan kolla efter märkningen LS på 318is m42 ifall den e diffad.. finns den märkningen oxo på 325:an o vart sitter den??
finns de nån skillnad i utseende på m3 klumpen o vanliga diffade e30 klumpen som sitter på 325 som tillval..

ok.. nu till berättelsen ;)..Va förbi BMW o kolla upp lite grejer nu när jag tänkte serva den lite innan bilen ska lägga sig o sova över vintern..

har läst ett o annat här på forumet o vet att man inte ska ha i olja för en odiffad axel i en diffad o så..

killen tog fram en lista över oljor till bmwbilar typ...
och resultaten blev..

325 E30 ofiffad: castrol ZAF-XO
325 E30 diffad: castrol ZAF-XO
M3 E30: castrol ZAF-XO
M3 E36,E46.. M5 E39 osv: castrol ZAF-XJ

castrol ZAF-XO har spec. SAE 75W/90 APIGL5
castrol ZAF-XJ har spec. SAE 75W/140 APIGL5

XO:n e till för vanliga bakaxlar, o XJ:n e till för diffade bakaxlar..

hur kommer det sig då att både 325 e30 o speciellt m3 e30 inte ska köra med XJ:n...

tycker att det är väldigt märkligt...

har de kanske blivit feltryckt eller nåt????

........ HAHA ;p .....
Letar M-technic II paket *mums*
l3
180
l3xus
323TIC -83
Han som gav dig infon visste nog inte vad han pratade om. Om man har diffad bakaxel på en E30 skall man använda sig av Castrols ZAF-XJ och inte XO, XJ funkar även i en odiffad bakaxel.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
jo men grejen e de att han visa mig listan o de stod så för jag sa att han måste ha sagt fel då han sa de till mig..

både m3 e30 o en diffad 325:a ska ha XO:n...

jäkligt konstigt...

men angående de jag srev om att jag hade diff eller ej.. visst har jag de???

........ HAHA ;p .....
Letar M-technic II paket *mums*
l3
180
l3xus
323TIC -83
Tvivlar på att det skall vara annan olja i 325an och M3an jämfört med de övriga E30 modellerna eftersom det är samma uppbyggnad på på diffen fast kraftigare. Alla jag pratade med innan jag köpte olja till min diff sa att det skulle vara LS-tillsats i oljan, vilket XJn ha,r till samtliga modeller med diffbroms, men jag kan ha uppfattat fel.

Ang. tillvägagångssättet som du beskriver för att ta reda på om man har diffbroms eller ej vet jag inte eftersom jag aldrig kollat så. Jag kollade om min hade diffbroms genom att jag bromsade fast min lite och kollade om bägge hjulen snurrat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.