|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Då kan man ju fråga sig om man kan gå lika enkelt till väga för att få bort hastighetsspärren på m3 3,2 ? | |
|
Jag har läst debatten om den brända styrboxen, både den tidigare på mailinglistan och de senaste inläggen. Det länder JWR all heder att han inte skriver ut de aktuella och inblandade namnen utan svarar precis som det är, rent tekniskt. Att JWR kan och känner tekniken torde vara ställt utom allt tvivel. Genom åren har han chip-trimmat åtskilliga bilar till mig och mina bekanta och alla har vi varit mycket nöjda med resultatet. Å andra sidan, en chip-trimning gör inga underverk. Det blir inte en 328 av en 320 men däremot får man märkbart bättre mellanregister och lite lägre bränsleförbrukning.Oftast så höjs också varvtalsstoppen några hundra varv. Effektökningen känner man på höga varv och under belastning, t.ex. uppför en backe. DÅ finns dedär extra hästarna där, som förväntat. Eller vid en fullgasacceleration genom alla växlarna. JAG har dessutom svårt att förstå hur man kan ställa tändspänningen via programvaran. Tändspänningen styrs helt av tändspolen och dess skick. Den kan ju inte manipuleras från programvaran..........Det är bl.a. tändläget man kan justera. I sådana här sammanhang är det blott alltför lätt att, under anonymitetens täckmantel, påstå vad som helst om en person, företag eller vara. Vore det inte snyggare om vederbörande angav sitt namn och den inblandade lokala firman?? Då kanske vi läsare hade en chans att mer objektivt värdera inläggens "trolighetsvärde". Bosse Jonsson 327 med flera Bosse J. |
|
|
Ok... Alla fakta då. Firman i Malmö som inte är någon 'stylingfirma' utan som ägnar sig åt service av BMW heter Need for speed. 1. Jag lämnade in bilen till NFS för service och ber samtidigt NFS skicka boxen till Jurgen for chippning. 2. Jag får ett samtal från NFS och får reda på att bilen endast går på 5 cylindrar. Den visar sig att en tändspole är bränd. Ny tändspole införskaffas som även den bräns sönder så fort motorn startas. 3. Jag pratar med JWR. Han säger att det finns en kortslutning någonstans i motorn som gör att boxen har bränts. Alltså, NFS fel och inte hans. Han säger att om jag nu stoppar in en ny box så kommer även den att brännas. 4. NFS går igenom precis all kablage i motorn under en massa timmar och hittar inget fel. 5. Jag bestämmer mig för att dra in en tredje oberoende part för att lösa hela skiten. Förenade bil i Malmö som är auktoriserade på BMW får bilen. 6. Även Förenade bil går igenom allt kablage och hittar inget fel. En ny styrbox sätts in och då funkar allt bra. Slutsatts: INGET av det Jurgen Weisse har sagt har visat sig stämma. 1. Det är INGET fel på kablaget. 2. Den nya boxen brändes INTE så fort den sattes i. 3. Boxen gjorde att båda tändspolarna brändes. Enligt Weisse skulle det vara tändspolen som får boxen att kortslutas. Bullshit med andra ord. Det som hänt är att jag skickat en fullt fungerande box till Weisse och fått tillbaka en som inte fungerat. Jag och Weisse hade en överenskommelse om att han skulle följa den slutsatts som en oberoende tredje part, Förenade Bil, kom fram till om vad som var fel. Innan bilen skickades till Förenade Bil så sa vi att om det visade sig att inget kablage var kortslutet och att den nya boxen fungerade så skulle han stå för kostnaderna. Detta har han inte gjort. Jag är 18.000 kronor fattigare. :( |
|
| Det tråkiga är att vanligtvis vill ingen stå för kostbara fel varken när det är de själva eller någon annan som har orsakat dem. Du kan ju inte vara säker på att det är vare sig jurgen weisse eller need for speed i och med att det finns flera parter inblandade. Någon av dem är det men vem? Ingen vill stå för notan, så brukar det vara... | |
|
Med min rudimentära kännedom om BMW och deras konstruktioner samt vad man kan göra med styrboxen så tror jag att frågan är utagerad. Det är, som jag ser det, omöjligt att bränna tändspolar genom att ändra programvaran som styr endast tändningstidpunkt och bränsleinsprutning. Anledningen till det uppkomna problemet torde ligga på annat plan. Bosse Jonsson som kör med förgasare på ett par bilar. Utan chip. Bosse J. |
|
|
Ang, den brända boxen. Kan man inte vända sig till almänna reklamationsnämden ? 18.000:- är väl lite väl mycket att hosta upp utan vidare. Oavsett vem som är boven JWR eller NFS så är det ju inte ditt fel eftersom boxen var hel när cirkusen startade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.