AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.952

Chippning

Sida 1 av 2
SO
11
SOB
M5 -90
Är det nån som har chippat sin bil vid aros auto? Nån som vet om dom är duktiga? Får man vad man förväntar sig? Är det värt pengarna?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
du kan ju läsa reportaget som är gjort av BMWPower:
Länk
ma
119
maol
BMW M2
Jag chippade min M3a där men jag vart inte helt nöjd med resultatet, men det beror inte på Aros auto.
Jag har servat min bil där flera gånger och dom är kanon! Men Superchips är inget att ha. Dom jag har snackat med som kan något säger att det är skit. Jag skulle föreslå Turbocenter eller JWR.
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Har precis fått hem ett chipp från Köhler Racing till min M635 och det fungerar bra. Har inte provat allt ännu men dom tider jag provat så verkar det fungera ganska bra. Klocka bilen innan du Chippar den så får du se om det ger något. 60-100km på fyran och femmman brukar vara bra. Har du sedan en brant uppförsbacke så ta tid på hur fort du kommer upp på respektive växel. Ju fler tider och fartområden desto bättre koll får du på vad som hänt sedan monterade chippet. Köp inget om dom inte garanterar att köpet går tillbaka om du inte är nöjd.
Använd dig INTE av JWR (Jurgen Weisse Racing). Jag skulle chippa min M3:a där. Sände upp min elektronbox. När jag fick tillbaka den så gick bilen bara på 5 cylindrar. Vi öppnade boxen och då såg vi att kretskortet i boxen var bränt. Jurgen Weisse har vägrat ta på sig något ansvar. Fick köpa ny box för 12.000kr. Jag har fått almänt dåligt intryck av Jurgen Weisse. Det är nästan omöjligt att få kontakt med stället, de svarar varken i telefon eller på fax. De har fortfarande kvar min brända box. De skulle fixa den men har sedan aldrig hört av sig eller skickat tillbaka den.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

racerdude: Låter väldigt tråkigt. Men många har enbart goda saker att säga om honom.

Sedan kan man/vi inte sticka under stolen med att han är väldigt bra på BMW.

Men, är man inte nöjd med honom, så kan man väl anlita någon annan, tex Köhler Racing.

Ang chip. Jag skulle personligen köpa det av Jocke Qvarnström, då han säljer just JWR chip för rabatterade priser. Tex M3 -93, 1500:- inkl montering.

/Edvard
BMW CS # 4503
Var får man tag på Jocke Q? Han är vissl "lite" bilsportkändis han! Om det är han du menar?

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
Enligt hemsidan www.itsfun.nu :

--------------------------------------------
Sugmotorer ca 1.500:- monterat och klart.
Ex. BMW 325i/525i 24v ca 12-15 hk.
Turbomotorer ca 4.000:- monterat och klart.
Ex. Volvo 850 turbo ca 55 hk.

Till de flesta förekommande bilmodeller.
Maila jocke@itsfun.nu eller ring 0740-20 32 08 för mer information.
----------------------------------------------------

Pratade med Jocke innan jul och fick varierande prisuppgifter på trimchip från JWR passandes min M3:a.
Senaste prisuppgift från Jocke löd 3.500:- SEK.

bumper: Har du köpt trimchip (M3 -93) av Jocke för 1500:- med 'kompisrabatt ' :-) ?
Lotus Samuel
Har precis fått pris på 4000:- till M5:an
Verkar inte som det finns några fasta priser.

Betalar hellre 1500:- än 4000:-

4000:- då lägger jag hellre till lite och åker ner en sväng till tyskland till nåt känt företag.

På www.dinanbmw.com står det så här om M5:an

"Congratulations to BMW's engineers! For the first time in nearly 20 years, BMW has provided the driving enthusiast with all of the power that can be mustered as a result of engine management tuning. BMW's sophisticated detonation control systems and high speed engine management computers have left no horsepower for we tuners to extract; as much as we hate to admit it."

Om dinan inte får nåt mer hur kan jwr få ut 20hk då?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Läste i en gammal bilsport att BMW-s M-motorer är så fint intrimmade, att det inte går att få ut mer effekt med bibehållen driftsäkerhet med enbart chip.
xerox11
ChipsTrimmning av BMW M5 M3
www.motornord.se
Där finns chips för 2850:-

Touring Power
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Robby:

Nopes, men vet en kille som gjort det och eftersom han tar 1500:- för chippen till 325 så tog jag för givet att han tog det för M3:orna också.

/Edvard
BMW CS # 4503
M5
50
M5POWER
M5-90
750-91
GMC van-88
jurgen waise chippade min m5 -90 plus tog bort hastighets spärren och höjde varvtals stoppet för 2500 spänn och det vart en markant skillnad mycket bättre genom hela registret, så jag rekomderar han starkt! Har aldrig hört nått negativt om hans firma.
JWR
Beträffande omprogrammeringen av en viss styrenhet till en M3 3,2:a.
Det hela började med att en så kallad "stylingfirma" skickar en styrenhet till en 3.2:a till mig för omprogrammering. Vi programmerar om styrenheten med en ny mjukvara och skickar tillbaka den. Efter ett tag så ringer "stylingfirman" och säger att bilen plötsligt började att gå på fem cylindrar, och menar att jag har NOG ställt in för hög tändspänning i chipset vilket NOG resulterade i en mindre kabelbrand samt en bränd tändspole som följd......Det är ungefär som att säga att han precis har varit och köpt ett ögonmått ! Då frågar jag honom om han har gjort nånting annat med bilen under tiden den har stått still, men man bedyrar att man har minsann inte ens petat på den. Samtidigt så tipsar jag dom om att kontrollera kablarna till tändspolarna, som är väldigt lätta att klämma och kortsluta till jord dvs. minus under en kåpa om man inte är försiktig när man byter tändstift vilket jag har sett på många 3.2:or och 3.8:or där mindre lämpade mekar har varit framme. Men nej, man hade inte petat på bilen. Tiden går och till slut ringer bilägaren till mig och vill att jag köper en ny styrenhet till honom för "stylingfirman" har berättat för honom att man minsann inte gjort nåt fel, dom har ju bara bytt tändstift på den !!! Oturligt nog (för stylingfirman)så skickade dom styrenheten till mig för kontroll i början på hela den här historien, och då ser jag att kretskortet i styrenheten har varit utsatt för en MYCKET KRAFTIG kortslutning som har resulterat i att ledningsbanorna som leder till tändspole nr.5 o 6 formligen har gått upp i rök och värmeutvecklingen har varit så kraftig att hela styrenheten har böjt sig. Flera MYCKET elektronikkunniga konstruktörer från bland annat Siemens, Bosch och andra firmor har studerat styrenheten, och alla är överens om att det har skett en kraftig kortslutning utanför styrenheten, dvs i kablaget. Och sen ringer "stylingfirman" och säger att jag måste skicka tillbaks styrenhetn till dom för att BMW MÅSTE HA den gamla styrenheten för att kunna koda in immobiliserkoden i den nya styrenheten, vilket är ren lögn.

Men....vad vet jag efter 20 år som BMW Tekniker?
"stylingfirman" som har sålt plastbitar i ett par månader vet nog bättre.

IMHO J.Weise
JWR!
Kommer inte in på din hemsida så jag frågar här istället. Vad tar du för att enbart plocka bort fart spärren på en M3 3,2?
JWR vad kan en M5 3,6l förvänta sig för ändring av ditt chip? Samt pris?

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
M-pire:

Hans sida har varit nere ett tag, och om jag inte har helt fel, så är det meningen att den ska komma igång igen.

/Edvard
BMW CS # 4503
okej bumper, man får väl ge sig till tåls då. Vet du när det är tänkt att sidan ska funka igen?
Jurgen:

Kör du bilen på dyno före och efter chippning? Vad är resultatet på M3 3,2. Vad brukar orginal M3 3,2 effekten / vridmomentet ligga på och vad hamnar det på efter trim?

SO
11
SOB
M5 -90
JWR:
Jag ställer samma fråga som bayerischemotor, hur mycket förändring blir det med ditt chip? Pris? O får man bort den där förbannade fartspärren?
Bilen ifråga är en M5:a 3.6L -90
JWR
Till alla som undrar hur man kan få bort fartspärren
på sina M5 3,6:or på det mindre snygga fattigmanssättet. Ta fram kabel handsken som är ansluten i styrenheten till motronicboxen.
Sitter på höger sida i motorrummet under det svarta plastlocket. Leta reda på en svart kabel med vit rand, finns bara en. Klipp av den bara. Nu vet inte styrenheten hur fort du kör och kan därmed inte heller stänga av motorn för dig.
Nackdelar ? Färddatorn tappar också hastighetssignal vilket resulterar i att förbrukningsuppgifterna inte funkar längre.

/J

JWR AB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.