AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.083

stereo i e38?

funderar på att köpa en e38, med bandspelar stereon... är den bara att plocka ur och ersätta med annan stereo, eller är den intgrerad med andra funktioner i bilen?
/ny på bmw
En fråga bara (jag som inte kan så mycket), finns det en stereo med endast bandspelare?

De bilar jag har sett hittills har alla haft bandspelare med CD-växlare i bagageluckan...

/Marcus
sorry, det var den jag menade.. funderar på att köpa en e38, men vill inte ha den stereon...så vill veta att det bara är att plocka ur den, så man inte blir blåst:)
marre86
de är bara å plocka ut den, men ska du ersätta orginalbandaren och vill ha mulltiratt funktionerna så måste du köpa en som har de utaget till den funktionen. tror? att alpine har de?

Mvh
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Ja, det är bara att sätta i en eftermarknads stereo om man vill! Men rattstyrnings funktionerna går inte att använda då... Möjligen har det utvecklats en sådan sats nu mer. Bara att köpa en ISO kontakt till BMW och sedan plugga i stereon! Jag har själv satt i en Pioneer i min och byglat förbi orginal slutsteget i bagaget. Mycket bättre ljud blev resultatet! (Verkar vara jävla junkgrejor som är orginal) /Janne
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Oj, marre va före!
ok, kanon, tack för hjälpen:)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Men hur gör man då med radiodelen med knapparna ?
den är ju en egen enhet på e38 med kassett/växlare , känns lite dumt att ha kvar den panelen om den är icke funktionsduglig ?

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Daol, om du bestämmer dig för att riva ur originalstereon, så är jag intresserad av att köpa loss CD-växlaren+kablage...:)
hehe, köper nog en e32 istället, tycker personligen att den är mkt snyggare:)
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Den enheten under är det ju klocka, telefon och färddata i om bilen har det vill säga. Själva radion är inbyggd i kassetspelaren som vanligt! /Janne
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Radion må sitta i kassettspelaren men för att byta radiokanal , och använda snabbval för radio + lite till använder ivf. jag de knapparna som är till det och de sitter ju i panelen UNDER kassettspelaren , så om man byter ut kassettspelaren mot en cd-stereo så blir ju panelen till radiodelen/styrning under kassettspelaren kvar... skall jag ta ett fotografi ? för jag tror att detta skiljer sig mycket beroende på vad man har för grejor i bilen.

jag kan altså inte använda radion utan att använda knapparna på den avlånga nedre panelen. kassettspelaren har inga funktioner alls för radion , även volymratten sitter i den undre avlånga panelen.
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Ja, jag förstår vad du menar! Men den kan väl likgärna sitta kvar så det inte blir ett stort hål?! Korekt är att man kan varken styra radio eller volymen från den när man byter stereon utan det får man göra från stereon man sätter i. (som de flesta andra bilar alltså). Färddatan och telefonen har man ju fortfarande kvar i den panelen ju så jag ser ingen anledning att ta ur den... /Janne
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
har tyvärr ingen färddator i den panelen... kanske kan man sätta i en med dator. får undersöka det.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Sitter det slutsteg i e38 eller matar kassettradion högtalarna direkt utan något imellan ?
e32 an har ju ett högnivåmatat steg på "stora ljudsystemet".

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vet någon föresten om det finns bilstereo (cd) som stöder bmws knappar på ratten som default ? är det ett speciellt standardiserat bussformat eller är det kostruerar som enkla brytare som bara kan styra just bmw s egna anpassade stereos ?

m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Ja det sitter nå steg på 38:orna med. Verkar vara rena skiten!
Jag tror det finns adapter att köpa så rattreglagen ska funka. Vet ej till vilka märken det finns. /janne
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Nej, det är inte bara att plocka ut den. På iaf alla de E38 jag har sett är ljudanläggningen helt integrerad med bilens komfortsystem. Detta betyder att all kontrollsignalering går över bilens K-bussen samt att själva huvudenheten med RDS-mottagare sitter inne i vänster bakflygel, inte i instrumentpanalen. Dvs alla knappar i instrumentpanel/ratt genererar signaler på K-bussen som tas emot av intresserade enheter. Det är iofs helt möjligt att koda av dessa och använda dem till vad man nu vill om man nu så önskar eller till och med generera egna.

Det stämmer att det går en signalkabel från kassetbandspelaren fram till huvudenheten bak, dessutom ansluter CD-växlaren till denna huvudenthet.

Vad man däremot kan göra med god framgång är att koppla in riktiga slutsteg till huvudenheten samt byta ut högtalarelementen, dessutom kan man ersätta/lägga till modernare CD-växlare med eller utan MP3. Allt detta med intakta manöverfunktioner.

Tiden när man kunde byta burken i instrumentpanelen mot något helt annat utan funktionsförlust är förbi fr.o.m E38 är fullständigt annorlunda på detta område än t.ex. E32.

Mvh Björn
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Blandade ihop bussarna, skall vara I-bus för radio etc, inte K-bus.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.