AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
760

Övervakning på parkering

Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Min bmw har nu för 3e gången denna säsongen blivit vandaliserad. Denna gången med flertalet nävar rönnbär kastade på bilen. En gång var det ägg, en gång blev den påkörd, jag får betala självrisken, 2000spänn, mindre roligt...
Så nu funderar jag på om man inte skulle kameraövervaka parkeringen. Har ingen egen parkering så jag får ställa mig på gatan på en ca 100m lång parkering utan uppmärkta rutor. Bor i ett hyreshus på andra sidan gatan.
Har tänkt antingen sätta upp en kamera i nån snäll grannes fönster, som då filmar parkeringen och skickar filmen till min dator som står o spelar in dygnet runt. Vet inte om räckvidden är tillräcklig, sen blir det strul med beaktningsvinkeln också. Andra alternativet är att ha kameror i bilen, en framåt o en bakåt eller dylikt. Med antingen mottagaren till datorn, eller nån device i själva bilen som filmar hela tiden så övervakningen även funkar om jag ställer bilen nån helt annan stans.
Är medveten om att det nog är olagligt med kameraövervakning såhär, men ärligt talat så skiter jag fullständigt i det. Kommer ju endast använda filmen ifall min bil blir vandaliserad eller dylikt.

Någon som gjort något liknande eller hört om nån liknande? Eller kanske har nån annan bra idé så jag får slut på vandalernas upptåg...

Mvh
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Flytta är väl tyvärr det enda sätet.. Eller skaffa ett garage i krokarna...

Tråkigt att det skall vara så, men tyvärr kan en del folk inte klara av att andra har bättre grejer än de själva...

Att det inte bara drabbar BMW är en klen tröst. Fick min S40 T4 (bland de första i Sverige med sådan redan -98, vilket en del inte klarade av) vandaliserad 3 ggr. 1-Stor buckla i taket utanför hemmet i Bromma, 2-skuret däck på samma ställe, 3-repad runt om 2 varv.. dagtid utanför jobbet på Karlavägen.

S U C K

/Caspar
Länk
Peter_1982:

Länk
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Jag har kikat på en sida som heter Länk , samt även varit i kontakt med dem. De har IRkameror i väldigt små o fina format med USBmottagare till datorn för loggning osv.
Blir nog att införskaffa sig en sådan tillsammans med ett gäng extra starka IRdioder från Elfa.
Är så jävla less på alla tattare som ska ge sig på bilen bara för det är en BMW... Min 328a kostade en bit under 100 000, o den var helt nerkletad med rönnbär, men den fucking nya saaben som stod bakom som säkert kostat 3-400 000 var helt ren.
Låst garage i den här staden verkar tyvärr döfött att få, men jag ska ta mig en ordentlig sök runtomkring o se vad som finns...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.