|
|
|
|---|---|
|
Hej, min bil, en 318 med m40 motor, går lite halvdåligt mest hela tiden tycker jag. Framförallt går den dåligt när temp-mätaren håller på att lämna det blåa området. När den är varm verkar den inte riktigt sjunga ut riktigt som den ska. Vid konstantfart går den dock relativt bra. Konstigt fel och ibland nästan tvärdör den när temperaturen börjar komma. Då får man stanna och starta om den eller pumpa på gasen som en gammal jänkare, då kommer den igen. Har bytt motorstyrningens tempgivare i blocket och kollat alla slangar i motorutrymmet (bytte de vid tomgångsmotorn m.fl.) men detta verkar inte hjälpa. Börjar nästan kännas som om katalysatorn har gett sig och börjat släppa bitar men då borde det ju vara likadant när den är kalla eller hur? några teorier? /mvh Martin | |
| kom på att jag kanske borde säga att stiften är nybytta, soppafiltret också, har kört med k-akut i 50mil... | |
|
För mig låter det som att din lambdasond håller på att lämna in... |
|
|
lambdan e bytt för ett år sen på bmw... verkar skumt om den gick igen eller hur? mvh M |
|
|
Om lambdan är bytt för bara ett år sedan så borde det ju inte vara den nej... har du kollat fördelarlocket oh rotorn? |
|
|
har synat dem.. men det kan ju va väldigt känsligt... kanske skulle prova byta dem... ingen annan som haft liknande fel /M |
|
| e din luftburk original?..suger den in kall luft?..för om den tar in motorns varma luft så brukar d slöa till | |
|
luftburken e original precis som övriga bilen... den slöar liksom inte bara till utan tvärdör ibland och gå liksom mot sig själv varierande mycket övriga tiden. /M |
|
|
Hej! Jag har haft exakt samma problem(samma bil och motor). Prövade precis som du att byta stift/Ki tillsats m.m. Efter att jag bytte tändkablarna har bilen skött sig. Antagligen var dom aldrig bytta, dom kostar ju några kronor. Fördelarlocket måste oxå bytas, det såg inte vackert ut på insidan (15000mil). Lycka till! Patrick |
|
|
låter nästan som om automat-choken inte släpper taget..... ///325/// |
|
|
Finns ingen "automat choke" på en M40 motor då den har bränsleinsprutning, dock finns det ett kallstartsläge i motorstyrningen som höjer tomgången och ger en fetare blandning. Tippar också på tändkablar och fördelarlock, alternativt en katalysator som inkromet har lossnat på och täpper till. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
tändkablarna ser hela och fina ut... någon som vet vad de ska ha för resistans? /M |
|
|
Tändkablarna kan se fina ut på utsidan men fortfarande vara utslitna. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
men kan man inte mäta dem och sen kolla efter överslag i mörker? Kanske bara rappkalja.. men jag har för mig att det ska gå... /M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.