|
|
|
|---|---|
|
Min 535:a har ojämn tomgång pendlar ca100varv när den är kall tar 1-2 minuter innan den börjar gå jämnare förra ägaren hade bytt lambdasonden..och efter det hade den tydligen börjat gå ojämnt. Nån som har nåt förslag på vad det kan vara? Mvh:Roger | |
|
Testade koppla ur lambdasonden idag..då gick den helkass..gick ojämnt och for iväg över 1000varv ibland..så jag kopplade in den igen..men det är lite småirriterande att den flaxar när den är kall.. Ingen som har nå tips på vad jag ska testa göra för att få den att gå jämnt? Mvh:Roger |
|
|
citat ur instruktionsboken: "när motorn har varit avstängd och åter startas, kan det digitala motorelektroniksystemet förorsaka att tomgången under de första minuterna blir ojämn. Denna störning försvinner helt när motorn är varmkörd." ...om det nu gör dig något gladare?..... |
|
|
Det verkar rimligt som Greger säger. Jag hade en 735i E32 som också var lite ojämn i början på tomgången, men det gick till sig när den hade blivit varm. //Schnitzer |
|
|
Okej..ja den går ju jämnt när den blir varmare..men det är lite störande när man är pedantisk av sig. Då är det väl inte så mycket att göra åt det..jag får väl försöka förtränga det =) Men tack för svaren iaf. Mvh:Roger |
|
|
Det är helt riktigt att det är lambdasonden som är "felet". Innan den är varm lämnar den inte nån spänning och motronicenheten lägger då en spänning på 0,45 volt till sonden och struntar i signalen. Det borde vara därför det blev skit när du koppla ur den. När den väl är varm funkar ju allt som det är tänkt. |
|
|
Men går det att göra nåt åt det eller ska det vara så att den går ojämnt när den är kall,det kan inte vara fel på kallstartsventilen? Har märkt att tomgången ligger på 700varv när den är varm stod i gör det själv handboken att den skulle vara 850 +-50 Men det går väl inte att ställa,datorn ställer väl in det själv lr? Mvh:Roger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.