|
|
|
|---|---|
|
Ja, problemet är juh följande: Har en 535i -92 Den drar soppa som fan, runt 1.3-1.4 l/mil. Då ska jag ju tillägga att jag kör mestadels landsväg. Har testat att köra in te stan så lungt jag kan, endast landsväg, fick den ej under 1.1l/m Dessutom luktar oljan soppa. vad är problemet, hur kollar jag upp det, och hur åtgärdar jag det? Tack för snabba svar / Filling | |
| Kan vara kolvringarna som är kass. Inte lätt/billigt att byta. | |
|
Normalt skulle jag vilja säga, du beskriver exakt 535:ans soppaförbrukning, i mina öron, och du kan ju lukta på någon polares bils olja så kommer du säkert uppleva samma lukt! Man ska inte oroa sig i onödan... Mvh |
|
| Kör du efter ekonomimätaren så kan jag tala om att den är opålitlig också! | |
|
en 535:a ska absolut gå att köra under 1,1 liter/mil på landsväg..annars är nåt galet. min tog soppa som fn när lambdasonden var trasig, "bluddrade" på låga varv och luktade soppa..avgasvärdena var också höga. |
|
|
Jag körde ej efter ekonomimätaren, jag körde efter färddatorn, och den vet jag stämmer till 99%! Ja, jag antog att den måste kunna dra mindre soppa än så, de spelar ingen roll hur man kör, kommer ändå inte ner i normal förbrukning. Hur kollar jag enklast om lambdan är kass? Avgasvärdena ska vara ok. Kan de inte vara lmm som spökar så den får för mycke soppa? Och hur kollar jag den? /Filling. |
|
|
Kan tillägga att den inte blöddrar någe, dock har den börjat gå ojämt på tomgången den sista tiden, blevk dock bättre när jag bytte till bättre olja. Den tickar som satan, kan en ventiljustering förbättra något? |
|
|
Kan ju vara något vacuum läckage, kolla alla vacuum slangar genom att ha bilen på tomgång och spruta lite startgas på dom, reagerar motorn så har du ett läckage! |
|
| Om avgasvärdena är bra, beror felet inte på lambdasonden. Jag tror också på vakuumläckage. Det vanligaste läckaget som man knappt kan se är den stora gummibälgen mellan insug/luftburken. Man måste plocka bort bälgen och inspektera noggrant, minsta lilla läcka orsakar problem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.