AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.370

Försäkringar E30 M3

Hej!

Vad har ni för typ av försäkring till era bilar. Ex M3, M5

Finns det någon typ av entusiastförsäkring?

Mvh
/Jonas

haimaul
Det finns entusiastförsäkring via Länsförsäkringar och Bilsport-MC och MHRF. Kraven är ofta hårda: Max 500 mil/år, immobiliser, brandsläckare, låst garage, en bruksbil utöver entusiastbilen...

Det lär ha blivit svårare att få sån försäkring senaste året också men en del lyckas. Bra är om man har fler försäkringar i samma bolag, om man har bra skadehistorik och ger ett seriöst entusiasbilägarintryck, verkar det som. Stor skillnad från fall till fall, alltså.

En M3 E30 borde ingalunda vara omöjlig att e-försäkra, men var beredd på kinkiga och petiga handläggare på f-bolaget och räkna inte med att du ska få teckna när du köper bilen. Budgetera m.a.o. för en normal försäkring innan du slår till!

Använd gärna sökfunktionen och knappa in entusiastförsäkring, så kommer du att hitta läsningn i ämnet för några timmar framåt. Och slutligen - välkommen till världens bästa bilforum!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bilsport Mc tar inte emot M3 E30 som entusiastbil. I alla fall inte i våras då jag ringde dem, måste vara över 20 år enligt han jag talade med.

Verkar enklare då på länsförsäkringar. Dock är det som sagt mycket som krävs.
Får du inte tag på en entusiastförsäkring och vill helförsäkra så räkna med höga premier. Min ligger i absolut högsta premieklassen och när de utökade klasserna i år så följde M3an med till toppen direkt.

///BMW - Was sonst!
Lasseman3
Jag har min M3 E30 försäkrad i LF Västerbotten. Årspremie ca 1000 kr tack vare BMWCS rabatt på ett par hundra kronor.

Mvh /Lasse

Kolla in www.m3e30.se
Lasseman3
Länk

Hoppas detta blev en smidigare länk...
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Tjaooo. Har min m5 1990 entusiastförsäkrad i Länsförsäkringar 1150 kr helförsäkrad helår. Att jag fick den va till stor del att bilen va svensksåld sa dom.
525I 93: Med LF får man väl bara köra 500 mil/år.
Själv tycker jag att det är för många regler med entusiast försäkringen och jag använder min M5a som bruksbil sommartid.
När jag hade entusiastförsäkring på min Pontiac så kände man sig så bunden trots att det var ett enusiastfordon.
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
M-femman... Jo 500mil är de pluss immobiliser, brandsläckare, låst garage och bruksbil men de är de vär tycker jag. Jag kör den enbart på sommaren ska man ha den som bruksbil då är de annat.
haimaul
Visst är det mycket regler för entusiastförsäkring, men den heter ju också just det: ENTUSIAST-försäkring. Den är liksom inte avsedd för bruksbilar och anledningen till att bolagen blivit ännu njuggare med att teckna såna är förmodligen att de missbrukats.

Jag tycker att det är aptrist att betala dryga tusenlappen i månaden för att försäkra en 20 år gammal bil med 218 hk som jag kör 600-700 mil med under sommarhalvåret, men det är en fråga om prioriteringar.

Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag och jämfört med i t.ex. Storbritannien är konkurrensen på marknaden obefintlig här. Bläddra i exempelvis Classic Cars och se annonserna med exempel på vad den eller den Lamborghinin kostar att försäkra. Där letar fb kunder istället för att skrämma iväg dem...
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Han som tog emot min till en entusiastförsäkring på länets talade om för mej att de va billigare att försäkra en porce.ferarri.masarati.Om man ville ha en vanlig försäkring än M5,M3. Men de kan ju vara olika på olika bolag.
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Entusiastförsäkring på B6:an, 1200kr/år

Åkte bara in till fbolaget och sa att jag vill entusiastförsäkra bilen. Och så blev den det, dom ville inte ens titta på bilen. Så speciellt svårt tycker jag inte att det var.

/Erik - BMW CS #05162
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tryggvesson, alpina är en annan sak.
Har själv diskuterat Alpina och EF med försäkringsbolaget, dom visste inte riktigt vad det var först men efter att man förklarat att det absolut inte är någon M3 eller M5 skulle det i princip gå bra.

M bil är idag mycket svårt att entusiastförsäkra.

Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Jo det är klart, fast dom kollade upp den först för vanlig helförsäkring och då låg en i samma klass som M3.

/Erik - BMW CS #05162
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.