AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
994

Däck 330i

Na
85
Nakata
330i Touring
Går det att köra bra med 225/45/17 däck på 7 tums breda fälgar?

Enligt vad jag har förstått bör fälgarna vara 7,5 tum för 225/45/17

Å andra sidan så levererar SAAB sina 95or med 225/45/17 däck på 7 tums breda fälgar.

Jag fattar ju att det måste funka med 7tum, men finns
det några risker med dem och 225?

(Detta gäller naturligtvis vinterdäck)

De går att köra på 225/45/17 på en 7" bred fälg,men Bmw rekommenderar det inte.
Varför vill du köra på 225 när du kan köra på 205?
De finns inget att vinna, möjligtvis lite torrgrepp, men de känns lite overkill på vinterhalvåret, inte sant?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Na
85
Nakata
330i Touring
Wendtan jag har för mig att du själv kör på 225 vintertid enligt detta inlägg som du gjort citat:

(Det funkar bra med 225/45/17, jag körde på det förra vintern utan några problem, tom i sånna här [LÄNK] förhållanden tog man sig fram utan några problem.
Jag kommer köra med samma dimension iår.)

Så vilket deimensson rekomenderar du 225 eller 205? Och vad gör den 0,5 tummen extra på fälgen ?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller med wendtan,

Kör med 205:or istället (om det är vinterdäck vi pratar). 225 blir bara mer kladd på vintervägen..
Det stämmer bra att jag kör 225/45/17 men de är på en 8" bred fälg. Den största anledningen till detta är att jag förhandlade mig till en uppsättning nya vinterdäck när jag köpte 330n, och dessa var 225:or. Att köra 205 på en 8" bred fälg skulle vara högst ohälsosamt för fälgen och därför kommer jag fortsättningsvis köra på 225:or med skulle jag tro.

Men hade jag haft en 7" bred 17" fälg hade jag inte tvekat på att köra på 205:or. Så de får bli min rekommendation.

Länk
Jag kör på 205/50-17 på Stjärneker 44-fälgar.
Vet tyvärr inte tummen på dem.

/ Joakim

Länk
Ufo: De är 8" breda. De är för övrigt samma fälg som jag kör på.

De är dock inte optimalt o köra 205:or på en 8" bred fälg då fälgkanten tenderar att ta i innan däcket gör det om man råkar snudda en trottoarkant.

Länk
Tack Wendtan. (Jaså, du har köpt dig en ny uppsättning... :)) Finns den fälgen bara i 8" menar du?

/ Joakim

Länk
Ufo: Svar ja. Läser du inte min dagbok :)

Länk
Jodå...då och då iaf... ;)

/ Joakim

Länk
Wendtan: ...det var dessa du skaffade? Länk

Isf var de 7,5"...men original är kanske 8"...

/ Joakim

Länk
Ufo: Om man kikar här Länk

Så står det att de är 8" breda och har ET 42. Det stog det även på mina fälgkartonger.
De är korrekt att orginal även dom är 8" breda. Kika på tex Bmws hemsida.

Lite märkligt att Bmwspec har 2 olika varianter dock.

Länk
Kika här för orginal dimensioner Länk
samt här: Länk

Länk
Nu är det förvirrande...

De du köpte från Schmiedmann hade alltså ET42. Som det stod på deras gamla hemsida. Men på deras nya hemsida står det ET35. Och på din zoouz-länk står det ET47...

/ Joakim

Länk
Ufo: Men orginal är ET 47.

Att replikorna har ett lite lägre ET är ganska vanligt. Då e skall kunna passa andra modeller med.

Jag skulle tro att de är 2 olika replikor som Schmiedmann säljer, annars är de förvirring på hög nivå. De på den nya hemsidan verkar ha ET 35 och är 7.5" breda.

Det enda som skiljer orginalet från de jag köpt är hur som haver ET42 mot orginal ET47.

Länk
Åkkidåkki.

/ Joakim

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.