|
|
|
|---|---|
|
Har en E46 coupe, 00:a. Tyvärr vet jag inte exakt hur jag ska beskriva det som händer med bilen men höger bak-ok rostar fast. Först trodde jag att det var handbromsen som låst sig men efter att ha pratat med bilmekanikern tvärs över gatan fick jag svaret att den nog rostat fast. Detta hände i samband med att jag tvättat bilen och sedan ställt in den i garaget för vaxning. Det råd han gav mig var att jag efter tvätt kunde köra en kort runda och "bromsa" bort vattnet. Så långt var det ingen fara, men jag har nu flyttat och har inte möjlighet att ha bilen i garage längre och idag när jag skulle köra med bilen efter 4 dagars intensivt regn (då jag inte använt bilen) satt den fast igen. Ringde bilfirman som sa att man kan testa och köra loss den men det är givetvis inte så nyttigt för bilen. Gjorde detta och bilen funkar bra nu igen, men vet någon en mer permanent lösning? Känns lite löjligt att behöva köra en kilometer varannan dag bara för att bromsa bort vatten, kallstarter är ju ingen höjdare direkt. Varför händer detta hela tiden då bromsoken blir blöta, och finns det något jag bör göra så snart som möjligt. vad händer när temperaturen går neråt? tacksam för svar. Mvh Erik | |
|
Plocka isär och smörj upp kolven på oket om den kärvar. Troligtvis så är nog bälgen till kolven skadad eller ligger fel vilket medför att det kommer in skit boch vatten som gör att det rostar eller kärvar. Använd slippapper för att slipa bort skiten från kolven och fetta sen in den försiktigt så ör den löpa fint i framtiden. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Ok, får testa det. tack så mycket för svaret |
|
| Det är kanske dags att köpa nya bromsbackar :) | |
|
bmw316: Ja det e möjligt, är det ett dyrt ingrepp. Tyvärr kan jag inte så mycket om bilars bromssystem, jag älskar bara o köra dem. Var därför som jag stått och haft lite ångest över hur bilen betett sig. Så alla tips mottagens med glädje. vad får dig att tro att felet ligger i bromsbackarna? MVh Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.