|
|
|
|---|---|
|
Vad säger SBP om man har för breda däck på kärran (gentemot vad som står i reg-beviset)? Brukar det bli gnäll? har 255 bak nu och verkar som det inte är en helt ovanlig dimension på många e34:or. Blir drygt å sula om bara för att man ska in till "rektorn"... | |
|
Bredden på däcken har ingen större betydelse. Bara spårvidden håller sig inom toleranserna och däcken inte kan ta i någonstans vid styrutslag är det OK. Vill minnas att det står i besiktningsprogrammet att man ska "se med viss skepsis" på däck bredare än 335mm och då bedöma bilens körbarhet med däcken... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Inga problem med den dimensionen sålänge du håller dig till rätt profil på däcket. Det är en godkänd 255x40x17 är en av BMW godkänd E34 dimension. | |
|
det är inga problem besiktade min i somras med 255:or bak 255x40x17 så att det ska nog gå bra! //norda |
|
|
Jag har 275/40-17 bak på min (fälg 10x17 ET15), men jag har låtit valsa mina skärmkanter bak, för att det tog i lite vid djupare gung. Besiktningen har aldrig sagt någonting eftersom det inte tar i skärmarna längre, och dimensionen är mer rätt än 255/40-17 på min eftersom det är exakt samma omkrets som på originaldäcken som är 225/55-16 och omkretsen och däckets belastningsindex är det viktigaste vid dimensiosändring framförallt på en sodan jtung bil som jag har som har en tjänstevikt på 1940 kg. Annrs gäller regeln +/-5% i omkretsskiljnad från original och att belastningsindexet ska ligga inom samma område som original (tex 560-630 kg), annars riskerar man att däcket blir för varmt vid hård körning eller vid tung last att det exploderar. Detta är det alldeles för många som förbiser eller inte vet om. Jag kan tex inte vid ev byte till 18" hjul bara ändra profil för att hålla mig till samma omkrets fram dvs från 235/45-17 till 235/40-17 eftersom den senare går under rätt belastningsindex för min bil, utan jag skulle få gå till 245/40-17 för att komma rätt igen på den punkten. /Roger W |
|
|
Tack för alla svar. Belastningsindex hade jag ingen aning om. Var får man reda på såna uppgifter om däcken??har aldrig haft riktiga sulor på nån bil tidigare. Har 255/40-17 bak så då lär det ju inte bli något problem, man e lite nojig. Har aldrig haft särskild tur med besiktningsmän, särskilt innan man upptäckte BMW´s förtrollande bilar och fortfarande åkte Opel Kadett med kex-kaross. |
|
|
Här kommer en länk till en tabell med olika belastningsindex (LI) på däck och vilken belastning i kg som däcket tål maximalt: Länk Här är en länk till data kring ett Michelin däck i dimensionen 225/55-16: Länk Där såg du att däcket hade belastningsindex (LI) 94 som du i tabellen sedan kan se innebär att däckets maximala belastning är 670 kg. Har ditt originaldäck LI 94, så måste du se till att du vid dimensionsändring har minst LI 94 på däcket. Så vid dimensioinsändring från originalhjul se till att omkretsen inte ändras mer än +/- 5 % och att du håller dig till rätt LI, så har du återigen ett lagligt däck som Bilprovningen inte kan klanka på, bara det sedan inte tar i någonstans som tidigare nämnt. Får annars ändra mig när det gäller dimensionen 235/40-18 av åtminstone märket/modellen Michelin Pilot Sport. Jag såg nu att den fanns även att få med LI 95 (H-klass Y). Annars så finns den ”bara” med belastningsindex LI 91 (H-klass ZR) och det är för lågt för min tunga 540i Touring. /Roger W |
|
|
Vi tar det där en gång till då... Vid en kontrollbesiktning kontrolleras dimensioner på hjul/däck inte alls. Lagen säger att rullningsomkretsen får ändras max 5%, men detta kontrolleras alltså inte vid en kontrollbesiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag vet nog att det slarvas på många Bilprovningar med vissa "petitesser" som just tex om bilens hjul är "rätt" enligt regelboken. Jag har bara läst mig till i tidningen Bilsport för några år sedan om ämnet, när man tog upp detta med vad som gäller vid byte av dimensioner på färg/däck. Jag ville bara förklara vad som gällde enligt reglementet, om man är osäker på om det kommer att gå igenom besiktningen eller inte. Det kanske slarvas med detta idag, men kan plötsligt bli skitpetiga på allting på BP. Lagar är ju till för allas bästa, även i detta fallet, omkretsen ska hållas inom en viss ram för att tex hastighetsmätaren ska visa någorlunda rätt, och belastningsindexet för att slippa däckexplosioner. /Roger W |
|
|
Då tar vi det ytterligare en gång till då... Det ingår inte i kontrollbesiktningsprogrammet att kontrollera dimensioner på däck/fälgar. Det finns heller ingen anmärkning att rikta mot det... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
OK, då säger vi så då! Verkar bara urkorkat att det lär finnas regler kring detta, men att det sedan inte kontrolleras att det efterföljs. /Roger W |
|
|
Du får tycka vad du vill om saken, bara rätt information framkommer... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
vad det hanslar om är väl att det bara är att åka in och besikta med dom breda hjulen och slår som ner så gör dom, eller så byter man hjul och åker till sbp. enkelt som bara den! och jag har besiktat min med breda hjul inga som helst problem han tyckte till och med att de var snygga!! //norda |
|
|
Så länge inte själva slitytan på däcket sticker utanför skärmkanten och inte tar i vid max fjädringsväg så bryr dom sig inte, det fick jag till svar när jag besiktade med helt fel offset. dessa breddade ca 1,5cm för mycket utåt. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
|
GEN: Det finns en faktor till att ta med i beräkningen, spårvidden får inte ökas mer än 15mm jämfört med original spårvidd. Man gör inte spårviddsmätningar på alla bilar, utan bara vid misstanke om för stor spårvidd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Man får komma ihåg att man kan hamna i flera kontroller/besiktningar än den "planerade" hos ASB, och så kan ett fordon vara helbilsgodkänt eller inte. Den "enkla" förklaringen vad gäller vanlig kontrollbesiktning är annars som Jeppe säger att däcket får inte ta i någon del vid max styrutslag och/eller nerfjädring. Det innebär med automatik att däcken inte får sticka utanför skärmkanten, vidare får spårvidd (fälgens ET) och omkrets ändras max 5%. Av inläggen ovan kan man få intrycket att bredare däck klarar större last, vilket inte är alltid är fallet. Om vi skall vara ärliga så är ju bredder över 235-255 ytterst sällan nödvändiga utan vid bankörning på torr slät asfalt och är bara till nackdel vid all övrig trafik eller hur? Fast det är är tufft och snyggt... FP |
|
|
I mitt reg.bevis står det att däcksdim. bak skall vara 295/40/17 o hur det skall gå på E34 touring med "bara" 9" breda M5 Nürburgring-paket-fälgar förstår inte jag, men så står det ;) Dom har inte sagt något f.ö. när jag har besiktigat, eftersom jag har mycket smalare däck på nu (255:or). /Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Huga. undras om det inte är en bläckplump som ändrat 245 till 295...? Det blir ju rätt högt också med 40-profil på 295:or... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.