|
|
|
|---|---|
|
Vad innebär kod 316? Är spekulant på en e39 540 Touring som har denna utrustningskod. Vad skiljer mot den vanliga motorn som stänger bakluckan? Är nivåreglering standard på e39 540 Touring eller borde det i så fall stått med i utrustningslistan? | |
|
Det sitter en servopump som stänger/öppnar luckan hela vägen istället för "softclose" som bara drar in luckan sista biten. Bra när det funkar, tråkigt om det pajar eftersom det är hydraliskt/elektriskt. Vet att nån här på forumet har haft problem med sin lucka. Ang. nivåregleringen kan jag bara gissa; Standard. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Så om hela luckan är helt öppen stånger den igen sig av sig själv? På vilket sätt? Automatiskt när man startar motorn eller med hjälp av någon knapp i kupén? Eller är det så simpelt att man behöver bara röra lite på luckan så tar den själv beslutet att stänga igen sig? |
|
|
Stout, den går att styra från fjärren. Samt från en knapp iinne i bagagen. Motorn behöver inte vara igång. Tyvärr är denna lösningen av ganska smeckig kvalite, men flashigt när man skall imponera på grannarna med volvon :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| OK, tack för svaren. Ser det som en helt onödig funktion men följer den med så gör den. Troligtvis blir det väl problem med den delen då på bilen då ;-) | |
|
Heckklappenbetätigung autom. trodde jag var nån form av automatisk haklapp för småbarnsfamiljer med kombi :-) "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| Men då kan ju inte handla den bilen då jag har barn i tonåren, Hur skulle det se ut? :-))) | |
|
Stout: Funktionen är läcker live! :) En 525 Stocholm Open edition som vi provkörde innan köpet av vår 520 hade denna funktion. Förtydligande av det ovan nämnda:)...: Det finns tre knappar för den. 1- den lilla som sitter ungefär där man öppnar motorhuven och kan öppna softclosen i vanliga fall. 2- Knappen på fjärren som också används till softclosens öppning på vanliga luckor. 3- En knapp på luckans kant (på motsatt sida sett från det röda ljuset) Den tredje används på enbart till att stänga eftersom det inte går att göra vanligt. Dom två andra an man både öppna/stänga med! Nivåreglerning är standard vad jag har hört på Touringbilarna. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Låter ju lite småkul det där faktiskt. Blir säkert en så där funktion man bara har men när man haft den och inte har den längre så saknar man den. | |
|
Humm utvecklar tankarna lite eftersom tråden är på tapeten. Kan man använda luckan manuellt som vanligt trots kod 316, eller är man förpassad till helautomatik? |
|
|
De är bara helautomatik som gäller tyvärr. De e därför de är kasst när den pajar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Synd. Men det kanske man kan bygga om/demontera om det skulle gå sönder. Borde inte vara större problem med det misstänker jag. | |
|
Tror också att man saknar det om man en gång haft det.... Som Stephan var inne på tidigare så tror jag inte den funkar att stänga normalt om det blir problem med hydraliken/elen men jag vet inte säkert, /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Det funkar utmärkt att stänga/öppna manuelt om man så önskar. Det verkar vara en överströmningsventil som öppnar när man manuellt öppnar/stänger. Min funkar finfint att öppna automatiskt men stänger inte alltid alla gånger automatiskt (!?) och det låter som att det går trögt och oljan läcker förbi cylindern i just en överströmningsventil. Skulle tro att den finns för att inte nån stackars hund eller dyligt skall klyvas av en oförsiktigt stängd lucka. Annars är det superbra om än inte helt nödvändigt. Bäst är det när man öppnar luckan med fjärren då man kommer med massor av prylar eller barnvagn etc. /Vince med option 316 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.