AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.127

Prutning eller inte!?

ju
20
ju-jo
318is Coupé -93
Eftersom vi inom kort har för avsikt att införskaffa en BMW runt för 100 000:- började jag fundera på det här med att pruta. Vad är normalt? Kan du pruta hos bilhandlare idag och spelar det någon roll om du lägger upp pengarna kontant eller om du skulle avbetalt bilen?
Vad tror Ni? Jag är inte van vid bilköp och tänkte kolla vad folk överlag tycker/tänker?
Om priset på bilen är någorlunda rätt så kan du räkna med 5-10.000 lägre pris om du har kontanter (dvs inget inbyte). Är det en lättsåld bil kan det vara mindre, en trögsåld lite mer. Man kan ibland förhandla till sig en gratis service eller nya vinterdäck "på köpet", men då minskar prutmarginalen.

Om man köper på avbetalning eller kommer med kontanter har ingen betydelse.
D-diddy
Det är som Dali säger. att är det en lättsåld bil så spelar det ingen roll för försäljaren om just du köper den. men försök att pruta, funkar inte det så försök att få med så mycket extra som möjligt, så som motorvärmare och vinterdäck etc. det kostar säljaren lite eller inget att skicka med men gynnar dig desto mer.
Avbetalning eller kontant betalning spelar ingen roll. svenska kronan devalveras inte så mycket under en ev. avbetalningsperiod att det har någon större värdeskillnad för säjaren.

David.

"The unattainable is invariably attractive"
Det där med kontanter brukar spela roll på vilken ränta du får ett eventuelt lån. Handlarna brukar ibland få betalt för att förmedla lån men är räntan 0% så har de säkert prutat på priset genom lånet. Så allt är relatift. Men det är lättare å pruta till sej service o vinterdäck tex än på priset.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
På bilia t.ex skiter de i om du har cash eller inte då resonemanget går "till slut får vi ändå betalt".

Hur BMW resonerar vet jag inte men jag kan tänka mig att de ej "rear" ut bilen bara för man har cash. Dessutom är det svårt att hitta bilar för 100 kkr hos BMW handlare.

Talar du om garageförsäljare så avråder jag. Tag då hellre via en privatperson som ej bedriver privatimport.

Om du känner att du behöver hjälp så finns det många här på forumet som ställer upp så tveka inte att kontakta någon som du har förtroende för.

Marknaden är väldigt gynsam för oss köpare då det "kryllar" av vissa modeller. Det är bara att välja och vraka.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Att man betala kontant är definitivt inget argumet för prut. Handlarna vill ju hellre sälja till avbetalning. Det tjänar de ju på. Du betalar ju mer om du avbetalar och det kommer ju säljaren och/eller kreditgivaren tillgodo.
10% ungefär.
Jag tror precis som Adelson att kontant betalning inte alls är något argument för prut. Har själv varit säljare och då får man mer provision om man säljer till avbetalning eftersom det ger mer pengar till firman.

/// Olof

Länk
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
pruta är själv klart.....nu för tiden brukar man lägga på lite bara för att folk ska pruta men om man inte prutar gör han en större förtjänst än vad han trodde att han skulle göra.......obs!!!! de är ofta så.. men inte alltid....

///325///
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Det är väldigt individuellt hur mycket firmor prutar. Vissa kör med 10´ i påslag på prislappen, vilket de kan "dra av" om man inte har inbyte. Har man inbyte kan de bjuda lite bättre för den bilen, men inte sänka priset på den man köper så mycket.
Det är alltid mellanpriset man ska titta på.
Cash eller lån spelar ingen roll så bilhandlaren tjänar pengar på låntagarna.

Man kan aldrig säga att det går att pruta 10% eller så, vissa bilar är det större marginal på än andra!

/Per, som jobbar på bilfirma...
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Prutar alltid benhårt, är det privat så brukar jag dessutom ta upp sedlarna det brukar vara ett starkt argument. Hos bilsäljare brukar jag först få den till det priset jag vill ha och sedan börjar "skicka med" prutandet, precis när han tror att det är klart.

Detta gäller dock billigare bilar, köper inte dyra bilar, har dyrt hus istället.

Min 318is började på 29000:- (14000 mil) och slutade på 24000:- inkl 4 nya sommardäck (Kumho 712).

Helt nöjd med den affären. Dessutom fick säljare betala lite reparationer som jag upptäckte behövdes på vägen hem.

Har ibland dessutom köpt elektronik åt kamrater genom att vara aggressiv men trevlig i prutningen, tveka aldrig på att gå ut genom dörren efter att du visat pengarna, mkt ofta kommer de springande efter. Hyllvärmare är självklart alltid lättast att pruta på.

I Sverige är det dock fult att pruta så nog om detta från mig, fy på mig!

JohnC
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
De flesta tror att prutning handlar om att vara tillräckligt aggressiv, eller att rada upp fel och problem på rad, för att sedan slänga på ett skambud. Enligt mig är detta helt fel. En lyckad prutning förtjänas till 99% genom personkännedom och förmågan att sätta sig in i säljarens situation.

Det är mycket sällan, som du egentligen vinner något på att rada upp fel och brister, särskilt skitfel, som vem som antingen är övertydliga eller totalt oviktiga. De flesta säljare drar dessutom öronen åt sig när du börjar gå på med den aggressiva stilen, dvs. när du upplyser säljaren om vilken svårsåld skitbil det egentligen är han/hon sitter på.

Mina bästa affärer, har jag gjort när jag och säljaren snackat ihop oss om varför bilen är till salu, vad säljaren har haft för problem med bilen och hur skönt det är att få pengarna i näven och slippa strula med fler köpare. Jag drar aldrig upp små parkeringsbulor, retliga repor och andra skitsaker, som indirekt kan vara som att säga att "du kör som en kratta" eller "du försöker dölja något". Hittar man en bil med för mycket problem, så är det lika bra att tacka för sig och åka därifrån, istället för att försöka pruta byxorna av säljaren. Du kommer ändå inte att känna dig nöjd med skrotet du köpt, om du så får det för halva utgångspriset.

Sedan har jag en liten egenhet, men det är personligt upp till varje säljare, och inverkar nog mindre på affären än man kanske själv tror. Jag brukar vara väldigt noga med att inspektera förarplatsen det sista jag gör. Innan dess har jag gått 50 varv runt, krupit, geggat och vridit och vänt på det mesta i bilen. Jag har fått för mig att detta förhållningssätt förmedlar vad jag är ute efter i en bil, en bra helhet, och inte bara upplevelsen bakom ratten.

Det händer ofta att jag måste bli övertalad att faktiskt provköra den tilltänkta bilen, det är nämligen absolut ingen självklarhet för mig när jag åker och tittar på en bil. Jag är ingen testpilot som är ute efter att blåsa livet ur folks bilar, det vill jag att säljarne ska förstå direkt.

Lycka till med ditt köp!
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag instämmer med föregående talare; en eventuell prutning har inget att göra med eventuella brister på bilen ifråga. Det som avgör vilket pris man bjuder beror på ens betalningsvilja för just den bilen i det skicket. Varför betalningsviljan hos den potentiella köparen ligger på en viss nivå är ointressant för säljaren (vilket naturligtvis kan vara sådant som skick, brister, miltal etc).

Anders

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag tycker du skall prutta, även om vissa tycker att det redan är pruttat!
kolla in den här annonsen

Namn: xxxx
Stad: västerås/västmanland
Priset är: 3500
Skickat: 17.26 - 7/6

har en saab 900i atoumat, skattad, besiktad till 05. Går bra! . Pruttat och klart! säljes pga av större bil till större familj och intresse.
4 dörras kombi cupé, drag och färg blå. motorvärmare.
ring får du veta mera eller maila

Länk

kanske en lustigkurre, vad vet jag
Vid köp utan inbytesbil går det att pruta friskt. Själv prutade jag 40 kkr plus fyra flong nya vinterdäck på fälg när jag köpte en bil som kostade 200 kkr. 10 kkr borde vara realistiskt att pruta såvida rätt taktik används.
ja visst blir det roligt med två t:

"I Sverige är det dock fult att prutta så nog om detta från mig, fy på mig!"
andha45
Det finns en och annan bilhandlare som tjänar mer på finansiering än på bilförsäljning, rätt många som tjänar mer på finansiering än på nybilsförsäljning. Detta trots att banker och biltillverkare tjänar en god slant på finansieringen också... så kontantköpare som ej servar bilen på firman är inte idealkunder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.