AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
961

Ang. cd-växlare och plötsligt stopp

Ro
29
Robzter
525iA Touring -01
Har precis blivit ägare till en 525ia touring -01. Jag har dock några frågor till de som vet...

1. Hittade i vänster fack bak två kablar med 4-kantiga kontakter, den ena hade 3 kontakter samt stod det amp på den. Den andra hade 6 kontakter. Är dessa till växlare? (hoppas) Hittade även något som såg ut som en kortläsare ovan hjulhuset.

2. Körde in till stan häromdagen, stannade vid en butik slog av bilen sprang in ca 1 min. Kom ut o backade runt nästan ett helvarv, körde ca 15m då dör bilen. Försöker starta på en gång, den startar efter att jag gnuggat lite på starten jag varvar upp motorn släpper gaspedalen varvet sjunker snabbt o bilen dör igen, sen är problemet som bortblåst förutom att jag kan tycka att den har lite långt startsnöre ibland.

Tvåan låter lite som en berättelse hursomhelst är jag tacksam för svar
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
En "longshot" men min bil fick ett liknande fel när killen som monterade larmet inte hade dragit åt batteripolerna ordentligt. Skulle ju kunna vara det.
Och appropå detta, passa dig för att tappa en u-ringsnyckel mellan pluspolen och balken över batteriet! Det gjorde jag och det blev ELSVETS och glödande u-ringsnyckel och brännblåsor på dumhövvets fingrar... :-)
Ro
29
Robzter
525iA Touring -01
Är det ingen som vet?
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Allt kommer inte fram av din berättelse, men jag antar en del.

Jag antar att det elektriska funkar, och att du får nöta på startmotron. Så har jag haft det några gånger, men med en liten variant.

Min vill ibland bli sur. Det händer oftast om jag har startat den en kort stund, och sedan stänger av den (ex efter en tvätt i garaget). Nästa dag har den ibland varit död, (inte elektriskt). Då gäller det att nöta på tills den hostar igång. Sedan inga symptom.

BMW har tittat på den en gång när den blev sur, men kunde inget göra annat än att köra tills den hostade igång. De hittade inga fel.

Enda egentliga tipsen (från BMW) jag har fått är att köra med bränsletillsats för att rensa insprutningen.

Det viktigaste är om du har problem med avgasvärdena. Jag har höga värden HC, men endast på tomgång (har gått igenom bes). Viktigt då att byta olja dagen innan.

Det kan vara lamdasonden som börjar bli dålig. Har du kollat tändstift, luftfilter och annat typiskt? Hur ofta händer det? Ett annat tips är att den kanske är igensotad. Kör lite häftigt med höga varv någon mil.

Jag antar att din punkt ett och två inte hänger ihop, dvs att du har gjort något elektriskt.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Ro
29
Robzter
525iA Touring -01
Det är sant att ettan och tvåan ej hör ihop.

Jag har varit ut och kollat vad som står på kontakterna.

Kontakten med 3-poler står det:
Amp
968626-1B
BMW
8 377 064

Kontakten med 6-poler står det:
Bmw
8 373 972
Va
43
Varvar ut
525i Touring -02
520d -06
Kontakterna du nämner är till för att ansluta en CD-växlare. Min bil är förberedd för CD-växlare (kod 694) och har kontakter med samma benämning.
Ro
29
Robzter
525iA Touring -01
Då kommer följdfrågan, vilka växlare passar rakt av samt vilka passar med adapter och vart köpa adapter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.