AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.686

aluminiumfolie runt filter?

Sida 1 av 2
Philly
Det måste väl funka att snurra in det konade filtret med aluminiumfolie?

då suger den GARANTERAT ingen värme...

men kan foliet smälta??

BMW 4 life
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Problemet är väl snarare att det får svårt att suga luft över huvud taget då :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Philly
nej, men asså man har ju inte för hålet vid insuget...

jag körde nyss med detta, ´gav ett helt annat ljud + att jag kunde varva ut längre, och det smälte inte

BMW 4 life
l3
180
l3xus
323TIC -83
Varför skulle folie smälta för isåfall skulle ju allt under huven göra det också?? Man använder ju folie i ugnen och i grillen utan att det smälter.

Vad har du för konfilter då som man kan linda in i folie? De skall ju suga runt hela filtret och jag kan inte tänka mig att det skulle göra någon skillnad för värmen. Du skall ju skärma av med t.ex. en vägg bakom filtret för att undvika att suga in varmluften.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Varför då inte använda ett vanligt insatsfilter så blir det inga värmeproblem?!

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
l3
180
l3xus
323TIC -83
Förstår inte vitsen med att byta till ett filter med högre flöde på en bil som inte ens behöver det eller har nytta av det. Ett bra original insatsfilter räcker gott och väl till en standardbil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att det knappast finns någon effektmässig vinst med "sportluftfilter" i vanliga motorer som inte är hårt trimmade i övrigt!

Dessutom verkar det lite konstigt att köpa ett filter i syfte att flödet i det "skall vara bättre än standard" och i nästa sekund strypa detta flöde genom att vira in det i folie!
Risken är väl snarast att man då har försämrat flödet i förhållande till ett standardfilter...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Ska du bums köra med ett sånt filter måste jag rekommendera dig att skärma av med en "vägg" runt filtret. Inte vira in det i folie.
Håller med om avanstående om att detta filtret inte skulle göra så mycket effektökning i en standardbil.
Däremot i en överladdad motor är skillnaden märkbar men dock marginell.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
vira in det i folie???!!! *LOL* skrattar så jag ramlar av stolen...
Varför i hela friden skulle du göra det? då suger den ju bara in luft i toppen och den är ju fortfarande varm?
Anledningen att du kan dra längre på varje växel torde vara så enkelt som att den inte får tillräckligt med luft och tar längre tid på sig att varva upp.
Vitsen med öppet filter är ju att få så fritt flöde som möjligt, avskärmningarna är för att reducera strålningsvärmen från motorn och för bästa funktion skall du ha ett kalluftsintag som går in till det avskärmade utrymmet. Observera att man inte kan ha en slang som det skall suga själv genom utan det måste trycksättas av ex.vis fartvinden.
Avskärmning går att tillverka i trä om man inte har plåtmöjligheter, för sådana temperaturer så det skulle smälta eller börja brinna är det inte i ett motorrum, det skulle inte vara helt hälsosamt för kablar och plastdetaljer, dessutom smälter aluminium som jag förmodar att din folie är gjord av vid c:a 660grader och de temperaturerna får man hoppas att du inte får i motorrummet.

/Christofer
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
tanken e ju orginell iaf ;). måste impa nått otroligt när man öppnar huven på banträffen
Philly
HAHAHA

jag har avskärmning, byggt egen insug. och, BILFAN går bättre!

så tyst!

puss

BMW 4 life
Philly
PLUS att jag byggt in filtret i "lådan"

BMW 4 life
Tror inte jag skrattat så mycket på länge som när jag läste igenom denna tråd. Det låter som en bakad potatis inte ett luft filter! Kan vi få se lite bilder.

Obs! Philly, ta inte illa upp.
Philly
HAHAHA. m femman, :) allt detta var ett skämt ;)

men jag försöka baka en potatis av filtret om ni vill se?

BMW 4 life
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Hoppas verkligen du skämtar, så du inte bara "vänder kappan efter vinden"...
l3
180
l3xus
323TIC -83
Varför skita ner forumet med en sån här dyngtråd då om det inte var seröst??
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
l3xus

Var även min första tanke..
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
långsökt att det skulle vara ett skämt eftersom han startat även en annan tråd om avskärmning.

/Christofer
Philly
ja, på den andra tråden frågade jag om avskärmning, och sedan byggde jag om lite och satte i filtret i boxen med avskärmning...

BMW 4 life
Har ni hört den här förut?
Bilen man kör säger rätt mycket om vad man är för person.

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
Sa
90
Samid
318i -89
Jag tycker att ni är lite väl hårda mot Philly! killen är ung och vill kanske experimentera. Finns ingen anledning att håna honom.
Här kommer pekpinne farbrorn..

Ökenräven
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.