|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte nya vinterdäck till Coupen i förra veckan, en uppsättning dubbdäck av märket Michelin Ivola 205/55/16 men det blev ett fruktansvärt högt vägljud i bilen, jag var ner till min lokala gummiverkstad (Sala Gummi) idag och beklagade mig, dom ringde till Michelin-representanten som då säger att vissa däcktyper inte passar ihop med vissa bilar, det kan bli störande resonansljud av däcken..... kontentan av det hela är i alla fall att dom tar tillbaka däcken vilket jag tycker är mkt bra gjort av dom. Men vad ska jag istället ta ut för dubb-däck, bilen kommer inte att rulla så mycket landsväg under vintern men jag vill ändå ha däck som inte låter så mycket vid dom tillfällen det blir det, jag vill samtidigt ha däck som håller i ordentligt iom att det är andra än jag som ska bruka bilen... MVH "Shopkeepern" | |
|
Jag kör med samma dimension som du på min 323Ci men med falken dubbdäck, men dom låter inte mer än sommardäcken. Nu tycker jag i.o.f.s. att mina sommardäck låter mycket, så det kan ju vara så att dina sommardäck går tyst. Jag kör med 245-35-18 på sommaren. BMW CS #5206 |
|
|
Humm, Om du vill ha ett tyst vinterdäck så är det friktionsdäck som gäller. De finns inga tysta dubbdäck, vilket är ganska naturligt igentligen. Gislaved nordefrost 3 är annars ett stabilt dubbdäck tillsammans med Hakkapelita 4. Jag mailar dig ett fräscht däckstest så kan du kika lite själv. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Jag kör på Hakka 4 (205/50-17) vintertid. Helt klart bullrar det mer än sommardäcken, men inte remarkabelt mycket mer. Däcken fungerar mycket bra på is och snö, men barmarksegenskaperna kunde kanske varit vassare. Trots allt är ju det viktigaste att ha så bra grepp som möjligt på vintern och tillsammans med DSC är bilen väldigt pålitlig att köra på vintern. | |
| Har beställt Goodyear UG 500 då jag har en mycket bra erfarenhet av dom, men klart att dom bullrar. | |
|
Det satt halvslitna "Noname" dubbdäck på den när jag köpte den och dom gick tyst, men det fattades iofs en del dubb i dom :) Jag vet att Coupen inte hör till dom tystaste bilarna, blev varse om det med den förra 323:an med 18" sommarhjul men det här är det högsta vägljud jag hört hittills, och sången vid 90-100 km/h kommer inte från HK-systemet .... Jag har kolla lite i olika däcktester men det verkar inte som om man bedömer hur tyst däcken går, lite synd. Nåväl, det lutar nog dock åt Hakka eller Gislaved just nu. MVH "Shopkeepern" |
|
|
Kika här för vinterdäcktester där de tas hänsyn till bullernivå Länk iof testas inte nordiska däckmärken här, men de tar ändå upp en del bra vinterdäck. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hehe, det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man testar vinterdäck på en hockey-rink, brrrr för att göra bromsprovet :) MVH "Shopkeepern" |
|
|
Köp dubbfritt. har testat många olika 16 tummare på e36:or. inte haft några konstigheter med det. Daniel |
|
|
Jo, jag föredrar dubbfritt jag med men det gör inte Hon som använder bilen :) MVH "Shopkeepern" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.