|
|
|
|---|---|
|
Jag är numera innehavare av rustas "forumhyllade" polermaskin. Nu tänkte jag skrida till verket och lägga på ett skyddande lager inför vintern. Frågan är om det räcker med Cleanern och jag sen kan lägga på vaxet eller om jag dessutom ska köra polish? Jag var o handlade bättre polerdynor och köpte lahega cleaner och vax på autoexperten. Killen som hjälpte mig verkade ha koll och han var ute o tittade på bilen o menade att det skulle räcka med cleanern. Vad säger ni? Det är alltid bra att få ett andra utlåtande. Bilen är mörk metalic och är omlackad för gissningsvis 5-6 år sedan. Alltså den har lättare rosor i lacken men är absolut inte repig. Tror inte att den har maskintvättatas allt för mycket. Tips...? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Absolut viktigaste är att få på ett skyddande waxlager inför vintern, sedan kan det vara vettigt att, ta till cleaner till våren efter allt vintertvättande då är det kanske inte så stor ide att cleena bilen nu , då det blir nya tvättrepor om du tvättar ofta. Möjligen kan du köra med polischen först och lägga wax efter. Så spar cleenern till våren är mitt råd. ///MVH Hasso Länk |
|
I lördags var jag och gjorde stortvätt och vaxning i en OK Gds-hall. Då bara detta tog 3½ timme och kostade ca 350:- (+ material), så fick det räcka. Huvudsaken var att jag fick bort all ingrodd smuts och fick bilen rejält ren - och sedan lade på rejält med vax (Sonax), så att jag vågar köra bilen någon månad till innan avställning. Jag skulle rekommendera dig att göra detsamma, tokputs kan man ju jobba på till våren, på vintern "förstör" man ju ändå bara bilen. /// Olof Länk |
|
|
Tack för det snabba svaret. Är inte cleanern snällare än polishern? Varför tycker du det är ok med ploish men inte med cleaner? Man ska väl alltid börja med cleaner innan ploish vad jag har förstått? Tilläggas ska att jag inte kommer att köra så jätte mycket i vinter och därav inte heller tvätta så mycket. Och självklart är man ju sugen på att se hur fin pärlan kan bli. Här nere i söder är det ju dessutom sommar en månad till. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk Se länk. ///MVH Hasso Länk |
|
Läs även: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kör lacken ren med cleaner och lägg på ett lager med vax. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.