AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.178

Mystiska störningar även när bara tändningen är på.

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag har problem med störningar i bilen och förutom det "vanliga" vinandet som följer generatorn så kan man även höra mystiska ljud när bara tändningen är på och motorn är avstängd.

T.ex. när man slår på tändningen och steron går igång så hörs det ett tydligt sus i högtalarna och även mkt tydligt hur huvudenheten "söker av" skivan.

Bilen är en E36 Coupe.
Huvudenhet: Panasonic CQ-dfx983
DLS 2-vägs fram drivs av 2-kanals steg bak.
Originalhögtalarna bak drivs av huvudenheten.
Lågnivåkablarna ligger i mitten av bilen och högtalarkablarna i trösklarna.

Har redan provat olika jordpunkter.
Vore väldigt nice att få några intilligenta felsökningstips!

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*intelligenta* felsökningstips ska det stå... =)

Mvh. B

Jag har hört liknande störningar några gånger. Du har säkert fått en ofrivillig groundloop (jordslinga) via lågnivåkablarna-bilchassi/jord. Prova med en jordavbrottsenhet på signalkablarna så är jag ganska säker på att störningen försvinner.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag hör störningarna (fast ej lika kraftigt) även om jag lossat lågnivåkabeln där bak vid steget.
Hörs tom ett svagt generatorvin när stereon ej är på.
Värt att nämna är också att störningarna (tänker på generatorvinandet) försvinner ganska mycket om jag väljer att köra bara ena kanalen på steget...

Funderar på att ge "hela" installationen en översyn.
Är det ngn idè Folke att dra en separat + från batteriet och till huvudenheten? Har redan dragit en separat jordkabel.
Kan man vinna ngt på att ge generatorn bättre jordning framme vid motorn?
Anledningen till att jag inte skaffat ngn galv.jordavsk. tidigare är att jag betraktat det som en andra klassens lösning men jag kanske har fel där???

Mvh. B

Prova att stoppa dit en annan huvudenhet provisoriskt. Jag har varit med om att det varit problem med jordbanorna inne i spelaren, och då har det blivit liknande fel som Du beskriver. Det kan ju vara värt ett försök åtminstone, innan Du river hela systemet.
Om det är problem och svaga störningar även utan ansluten lågnivåkabel så kan matningen till slutsteget behöva ses över. Ev. testa med störningsfilter på pluskabeln som då måste tåla strömmen som steget drar. Du kan även testa med att sätta steget på isolerad platta så inte höljet jordas i chassiet. Det har förekommit fel i slutsteg där ingångssteget varit extremt känsliga för störningar, möjligen prova med annan modell/fabrikat på slutsteget.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Allright, tack ska ni ha...
Återkommer när allt är färdigt...

Mvh. B

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Har idag provat med en galvanisk jordavskiljare från BRL.
Kan säga att det gjorde ingen skillnad what so ever.
Problemet ligger ngn annanstans i mitt fall. Ska testa med en lös lågnivåkabel, funkar inte det kan jag ju iaf utesluta att det skulle vara den. Delningsfilterna till framsystemet sitter precis över fötterna på resp. sida. Det kanske är de som plockar upp störningarna?
Kan + kabeln till huvudenheten plocka upp störningar?
Steget sitter redan på isolerad platta, (på baksidan av fällbart säte)...

Mvh. B

Eftersom du hör störningar med signalkabeln lossad på steget så kan du utesluta allt som kan komma in där, jordavbrottsenhet hjälper ju inte heller då.
Ev. störningar på plusmatningen kommer nog från strömkällan (i kombination med minusanslutningen), plockas knappast upp "på vägen". Återstår om det kan komma något via högtalarkablar/filter. Det är inte så att något på högtalarsidan har kontakt med bilchassie/jord?
Du kan ju hänga på ett par lösa högtalare tillfälligt direkt vid steget och lyssna om det blir skillnad.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Tack Folke... Ska undersöka!

Mvh. B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.