AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.421

Shortshift vad är det ?

whywhy99
Såg att det fanns att köpa till e-46, vad är det, funkar det ??
ic
237
icho
320i, -04
Det gör att växlarna sitter närmare varandra. Det vill säga att du inte behöver föra växelspaken lika långt för att gå mellan växlarna.
Och ja, det funkar.
whywhy99
Svårt att fixa själv ?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Lätt som en plätt på e30 iaf.....vet ej på din kärra!

///Robban
whywhy99: Kelleners shortshift är prisvärd annars, se nedanstående länk:

Länk

MVH / Jacob
Om man ska tro bilden i länken ovan så är Kelleners shortshift bara en modifierad BMW original som kostar 300 kr som reservdel så jag skulle nog inte vilja kalla den prisvärd... :-)

/RS2
l3
180
l3xus
323TIC -83
Hmm, prisvärd tyckte jag inte att den var. Nästan 3000kr kostar den ju, tokdyrt.

Jag tänkte själv fixa shortshift på min E30 men har lästa att det skulle slita mkt på synkringarna i lådan, är detta sant eller är det bara spekulationer??
l3xus,

Det beror på hur växel länkaget ser ut i övrigt. Jag har tyvärr ingen koll på E30. På andra BMW modeller som t ex E36 så kan man montera en original BMW växelspak ifrån Z3 med annan utväxling. På E46 så är detta inte möjligt eftersom det är annan geometri och inte lika mycket utrymme till drivaxeln. Så på vissa bilar så måste man även ändra läget på växel hållaren och längden på länkarmen. Sedan bör man även byta ut alla bussningar. De flesta shortshift till E46 ligger på ca 2500 till 3500 kr men då ingår oftast även ny växel hållare och länkarm samt en växelspak med annan utväxling och nya bussningar. Till E46 så kan jag rekommendera Rogue Engineering.

Länk

/RS2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.