AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
775

Trasig kupéfläkt?

Jag har nu under en tid haft en ej fungerande kupéfläkt, med det numera dystra vädret har fått mig att fundera på att åtgärda problemet. Saken är den att det började att vibrera dovt från fläkten med tillhörrande skorrande ljud, fläkten ville bara starta varannan gång jag slog på tändningen ungefär. Fläktbyte tänkte jag då, men efter att jag monterat ur fläkten och kände på den så verkade lagren fräscha och fläkten gick utan missljud och dyligt när jag körde den mot en batteriladdare. Jag har även lött om det s.k. svärdet utan framgång (de öppna lödpunkterna, inga komponenter är kollade eller bytta), panelen med vridreglagen plockade jag isär och gjorde rent kretskortet. Man hör när man sätter på fläkten via reglaget att det händer saker under instrumentpanelen så jag har fått för mig att alla signaler från reglagen når fram till nästa anhalt i systemet. Kan missljudet ha uppstått genom att fläktmotorn fått ojämnt med ström kanske, och boven i dramat ändå är svärdet? Eller är det ändå fläkten som är kass men som orkade igång när man matade 12V rätt på. Jag mätte även med multimetern om det kom ström fram till fläkten och det gjorde det, runt 11-12V oavsett om den var av eller på enligt reglaget...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
105
robban.o.
323i -83 (e21)
328 touring -96
hej hade samma problem med min bil plockade ur fläkten och provade på ett batteri och den funkade då men inte när den satt i. då bytte jag fläkt och då funkade det.. mvh robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.