AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.004

Vågar man köpa en M3?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag är inne på Wendtans resonemang att fler M5or har problem med hög oljeförbrukning och vanosrelaterade problem (som i själva verket kan visa sig vara luftmassmätarna). Däremot är M3ans fel av en allvarligare art. Och många bilarna som är till salu är bygda i spannet där bilarna haft felkonsturerade lager.Antalet bilar med dessa problem är fler (och vad det verkar så finns det även 01or som har dessa problem).
Peter,

Nja, kanske inte helt korrekt (men du menar kanske försäkringen istället för garantin) men du har en poäng då det i stället är vi andra som också har samma bilmodell som solidariskt får vara med och betala via ännu högre försäkrings premier. Ja, jag har redan påtalat detta för mitt försäkringsbolag! :-)

/RS2
Hutz: Efter mer eller mindre dagliga besök av ett flertal Bmw forum världen över sen ca 5 år tillbaka så skapar man sig en ganska gedigen kunskapsbank.

Jag delar inte din uppfattning om att det procentuellt skulle vara fler fel på M3E46 vs E39M5.

Luftmängdsmätarna är ett VÄLDIGT vanligt fel på E39 M5, sök på foumet och du bör hitta minst 10 bilar.

Jag personligen tycker inte att de är särskilt värdigt för en "sportlimo" Med ett grundpris på över halvmiljonen att låta som en diesel på tomgång. Jag hade inte tvekat att få detta åtgärdat via motorförsäkringen om jag ägt en m5 med detta problemet. Detta må vara ett rent skönhetsfel på vissa modeller, men ett ganska så pinsamt ett enligt mig.

Vanosenheterna verkar med jämna mellanrum bli bortdömda av Bmw som trasiga trots att så inte är fallet.
De förekommer dock mer än enstaka fall där vanosenheterna är felaktiga. Tex Stephans problem när bilen stog hos Kelleners.
En granne har även han fått byta vanosenheterna på båda cylinderbankarna efter att hans maskin tappade orken i mellanregistert.

Vevlagerna är ett konstaterat problem som Bmw AG gått ut med en kostnadsfri återkallelse på. Följer man inte den, så får man nästan skylla sig själv tycker jag.

Dina erfarenheter kring utbytade maskiner i annonser på m3or delar jag inte heller faktiskt. De finns förare som inte klarar av att framföra m3e46 på ett sätt där insidan av huvudet används.
Detta kan säkert resultera i motorbyte, men detta tycker inte jag är Bms fel. M3 är en bil med högt effekt uttag per liter och följs inte föreskrifterna med varmkörning samt normalt trafikvett så är de säkert lätt hänt med övervarvning osv med en motorskada som följd. Marginalera är givetvis mindre i dessa prestanda maskiner och att de inte är stryktåliga som en volvo 240 med b23 motor tycker jag är ganska självklart.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Acey,

Felet på M3orna är i första hand oljepumpen (för lågt tryck som skadade vevstakslagren) och det gäller bara bilar byggda från 10/2001 till och med 02/2002 och dessa är alltså av årsmodell 2002. Varför BMW har bytt ut vevstakslagren i andra bilar har helt andra orsaker och de nya har mycket bättre värmeegenskaper.

/RS2
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Wendtan: De kanske är som RS2 säger,
"Peter problemet är precis som du säger de importerade M3orna, eftersom de oftast inte har fått motorerna åtgärdade (det ligger på den återförsäljare och generalagent som sålt bilen första gången att kontakta ägaren och åtgärda felet).
Om vi hade bott i Tyskland och köpt en M3:a, och den rasat efter ett tag, så hade vi fått de åtgärdat av återförsäljaren, men eftersom vi svenskar vill åka ner och hämta BMW bilar (oftast dom bilar som är billigast, liken) så har vi denna situation!
Om de inte gick att hämta bilar från Tyskland, alltså alla M3:or var svensksålda, så hade alla motorhaverier gått på garantin, men eftersom fallet inte är så, så ser det ut som det gör, o personligen så tror jag att de är den största anledningen till att detta ämne är så hett M3=ras, just för att de kostar sådana enorma pengar att laga!
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
RS2: Enligt BMW så var veven några grader sne, så dom bytte den oxå, därför det höga beloppet som 82000:-
Peter,

Jag tycker hela historien med din kompis är ganska intressant. En svensk såld bil hade fått en helt ny motor på garantin utan någon som helst diskussion och nu blev det en ganska dyr reparation istället på försäkringen istället. Gissa vad BMW verkstaden tjänar mest på!

/RS2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
RS2: Okej intressant, jag har varit dåligt uppdaterad det senaste eftersom intresset för e46 m3 (tillfälligt?) gått ner. Men att det inte längre rör sig om några 3% känns bra (och logiskt).

Finns det något konstaterat fall av fel på motor/drivlina på 03-04or?
Acey,

Ja eftersom procenttalet var relativt hur många som hade tillverkats vid just den tidpunkten så är det självklart ett mycket lägre procenttal idag (snarare promille). Ja det finns även fall av rasade motorer och dåliga bakaxlar på senare årsmodeller även om det är väldigt få. Men dessa beror nog mer på en kombination av otur, fel olja i motorn eller diffen och allmänt dåligt omdöme.

/RS2
Farsan har en M3 E46 som han köpte ny -01.
Har inte varit nåt fel på den överhuvudtaget en inköp.

Kopplingen börjar i och för sig bli lite halvkass nu eftersom gubben inte kan köra bil =)

Men den har gått över 10 000 mil så kvaliteten är inte så kass.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är lite anmärkningsvärt att SMG II klarat sig så pass bra. Jag har inte hört om några problem överhuvudtaget mer än vanliga mjukvaruuppdateringar. SMG när den kom till E36 M3 så fanns det vissa problem men SMG II verkar vara skottsäker. Väldigt få problem med bränd koppling pga Lanuch Control också vad jag har kunnat läsa.
Jag hade inte tvekat o välja SMGII om/när jag jagar m3 framöver.
Jag har heller inte hört om några mekaniska problem med SMGII. Några startproblem pga smg problem har jag läst om, men de har bara varit något enstaka.

Acey: Du har inga bilder på nyförvärvet?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Acey,

Ja SMG II har fungerat förvånandsvärt bra trots att det är en relativt ny teknik ibakom. Men det är fler kopplingar på SMG II bilar som har bytts ut än på vanliga manuella 6-växlade. Om alla inlärnings procedurer görs på verkstaden av dragläget på kopplingen mm i samband med program uppdateringarna så verkar allt fungera bra. Men det har varit en del fel med ett styrrelä, en växelsensor samt hydrauliken. Men inte några större antal så det beror nog också på hur man använder bilen. Sen ska faktiskt oljan i växellådan bytas regelbundet trots att det är BMW "Life Time" olja som används. Det finns även en ny MTF-LT2 växellåds olja ifrån Castrol som verkar fungera mycket bättre (den gamla tillverkads av Esso/Exxon) i de 6-växlade Getrag lådorna.

/RS2

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
RS2,

Intressant. Vet du om det var någon sanning i att BMW läste av antal LC-starter och att över 30 gjorde att garantin upphörde? Detta verkade märkligt men ryktet har cirkulerat länge. Det gör det väldigt svårt för en köpare utav en begagnad M3a att veta hur det ligger till. Såvida man inte kan be och får minnet avläst för hur många LC-starter bilen gjort. Det måste vara det mest slitsamma för kopplingen?

Wendtan: Fulla specs och bilder kommer imorgon :)
Acey,

Ja antalet LC starter sparas i minnet men BMW verkstäderna kan inte läsa ut detta själva via DISplus/GT1 utan man måste skicka in styrenheten alternativt informationen ifrån den till BMW. Även andra saker sparas som t ex max varvtal (så BMW kan se om man missat en nedväxling), max hastighet, total tid över 7800 varv, mm. Så det finns inget max antal för LC starter men däremot så kan BMW ganska lätt se hur bilen är körd och därav kunna neka till utbyte av kopplingen på garantin.

/RS2
Inte så smickrande fakta om M3 (säkert gammal): Länk
Kanske dags för BMW att åka till Japan för att lära sig snickra ihop hållbara högvarviga motorer.
Inte så smickrande fakta om M3 (säkert gammal): Länk
Kanske dags för BMW att åka till Japan (Honda) för att lära sig snickra ihop hållbara högvarviga motorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.