AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.005

Vågar man köpa en M3?

Sida 1 av 2
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Skulle egentligen köpa en 330ci men blev lite sugen på en M3 från -01 och framåt. Förstår dock att det är lite si och så med dessa bilar i kvalité. Man skall visst undvika de som är bygda mellan 01/10 samt 02/02. Och nu läser jag att BMW återkallar motorer fram till årsmodeller -03 för byte av något lager. Samt att bakaxeln är visst si och så.

Så, frågan är nu: Vågar man lägga 400' samt en jävla massa kronor i försäkring på en bil som riskerar att rasa bara för att man tittar på den (överdrift, men ni förstår nog vad jag menar)

/Freppa

mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Jag tror då inte du blir besviken! Den är nog värd varenda krona när du väl sitter bakom ratten=) Köper du en kan ja betala för en åktur=)))) *blink*

M.E
fr
122
fredrik95
Well, missnöjd lär jag inte bli om skiten inte rasar, men det är just det man är orolig för när man läser här på forumet. Sedan är det ju oftast yngre killar med förkärlek till burnouts som har kört dessa bilar (om man nu skall generalisera) bilket gör att det kan vara svårt att hitta en i schysst skick.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Inga "yngre" killar som jag känner har råd att köra M3 E46 ;-)

4 Cylindrar är 2 för lite!
jo då... känner flera unga med m3 e46.

du Mugge jag vet vem du e ..du gick på polhem va?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag känner också flera, dock börjar de flesta göra sig av med bilen nu när ett värdetapp är på gång och de börjar närma sig 8000 mil / 3 år.

Personligen köpte jag hellre än 330 + ytterligare ett fordon än de hutlösa kostnaderna som en E46 M3 för med sig för min del (försäkring 3000/månad).

Det är en kanonkul bil men också ganska dyr. En 330ci kändes lagom i prestanda/komfort och helt okej driftskostnader.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jodå... jag gick på Polhem ;-)

4 Cylindrar är 2 för lite!
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Åhja, en jevla massa pengar i försäkring är väl om något man vågar lägga massor av om nu bilen skulle vara så osäker. En motorförsäkring gäller ju till 10k mil, då har du en självrisk, sen får det kosa vad det vill.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
23 år, betalar lite mindre än 9k för halvförsäkring på min E46 M3. Så inga 3k i månaden här inte...
Jag har för någon månad sedan kollat hur mycket dyrare en M3E46 är i försäkring i jämförelse med 330Ci.

De rör sig om ungefär 35% i mitt fall, vilket var betydligt mindre än jag trodde.
Uppstår ett problem efter att nybilsgarantin gått ut så kan man däremot bli ruinerad om man inte passar dig, men efter att ha kört ett tiotal m3 e46 nu så tycker jag de nästan är värt det :)

Vad jag vet så är bara tidiga årgångar drabbade av driftsproblem.
Återkallningen pga lagerbyte är ett sunt tecken på att Bmw tar ansvar för konstruktionsmissar.
Vad jag vet har S54 motorn inte samma vanosproblem samt luftmängdsmätarstrul som S62.

Fredrik: Provkör båda modellerna grundligt och se över din privatekonomi. Har du råd med M3E46 Så hade iaf inte jag tvekat en sekund.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Imola. Beror förmodligen en hel del på var man bor. Kungsbacka kontra centrala Göteborg.

Maskingarantin gäller ej på importbilar, men i övrigt så ska det väl inte vara några problem. Det som skrämmer med E46 M3 är värdeminskning och försäkringskostnad. Övriga kostander är inte speciellt blodiga. Kan du hitta en bil med vagnskadeförsäkring kvar så är åtminstånde försäkringsutgiften hyffsat under kontroll.

Som sagt tidigare. Bättre bil för pengarna hittar du inte.
fr
122
fredrik95
Wendtan: Snart får jag väl bjuda dig på en öl så mycket tid du lägger ner på att svara i mina trådar :)

Jag vill gärna ta mig råd, men med tanke på allt gott man läser om 330 och hur mycket problem m3 verkar ha så blir man dock lite rädd. En -01 eller -02 funkar för min ekonomi, men det är just i detta intervall som de "trasiga" ligger. Och köper man en importerad så lär ju inte BMW Sverige vilja ta i eventuella problem med en tång......

Fredrik: Hehe, Jag sparar till en hel back :)

M54B30 motorn i 330 får räknas som "skottsäker" Den verkar fruktansvärt pålitlig med mer eller mindre ingen svaghet alls.
Ett med hög sannolikhet tryggt val för många år framöver.
Filosofin är måttligt effekt uttag hur hög slagvolym, ett koncept som i princip alltid visat sig vara väldigt driftsäkert i bilvärlden.

S54 motorn på 3.2 liter har ett högt effektuttag på 343 hk(365 nm). Detta tenderar att bli mindre driftsäkert, men o andra sidan väldigt mycket mer underhållande. Motorn är framtagen för höga varv och hög skojfaktor. Jag påstår inte att 330n inte är skojig, men motorn är som sagt utav en helt annan karaktär än m-motorn. När en motor har vissa svagheter som man ändå får säga att s54 motorn har så tenderar detta att blåsas upp något förskräckligt. De är VÄLDIGT få m3or som har rasat sina maskiner, och vad jag läst så har Bmw alltid tagit sitt ansvar om de inte rör sig om solklara övervarvningar.
Som jag förstått det så är de bara 00:or och tidiga 01:or som har haft problem med driftsäkerhet. En 02a torde vara ett säkrare val, men även en senare 01:a alltså.

Jag personligen ser inte de få fel som varit på M3E46 som något hinder för att köpa den. Det är i sådanfall värre med E39 M5 där ganska stor del som har problem med vanosenheter och luftmängdsmätare. Problem med drivlinan på m3orna har jag hört talas om i något fall, toleranserna för glapp är tydligen större på m3or i förhållande till tex 330. Någon har fått ny bakaxel på garantin, men detta felet måste ändå ses som ganska ovanligt.

Bränsleförbrukningen i m3an är ett klart minus enligt mig om du skall använda den som "daily driver"
I denna tråden diskuterar jag och Starre den:
Länk

Som synes har försäkringspremien förändrats sen dess iaf för mig. (Beror främst på att jag vuxit ur farozonen enligt försärkingbolagen:)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om jag inte missminner mig så kunde man räkna på att ungefär 3% av alla som producerats haft problem med motorn. Majoriteten av dessa var under de produktionsveckor du nämner.
Ska du köpa en bil ur den kvoten kanske det är bäst att satsa på en bil som fått motorn utbytt på garantin.
Problemen med S54 motorerna i E46 M3 är klart överdrivna om man ser till antalet bilar som är tillverkade, men de existerar tyvärr. De M3or man kanske ska undvika är byggda från 10/2001 till och med 02/2002 (fel på oljepumpen), dvs några månader av årsmodell 2002. Alla andra M3or är helt OK och BMW har dessutom bytt ut vevstakslagren på alla bilar som en extra försiktighets åtgärd.

Sedan har jag en egen teori om värde minskningen. Det finns idag många fler importerade M3or än svensk sålda bilar. Många av de importerade har dessutom varit tidiga demo och test bilar (tillverkade under 2000) och andra M3or har använts vid BMW Ms förarutbildningar i Tyskland. Så tyvärr har många fallit för de låga priserna i Tyskland på vissa M3or utan att kolla upp skicket och bilens historia noggrant innan köp.

Så vi har alltså en situation där det skiljer ganska mycket både på garantivillkor och försäkringskostnader på importerade respektive svensk sålda M3or. Och dessutom så blev det inte någon bra affär för många att importera då det inte var så lätt att sälja bilarna vidare och då har priserna sjunkit än snabbare på importerade M3or.

Om man tittar på vilka M3or som finns till salu idag så är de flesta importerade och det kan skilja på upp till 200 tusen kr i pris mellan en importerad och svensk sålda M3a med motsvarande utrustning. Detta på grund av alla ovanstående faktorer (fler importerade till salu, osäkerhet om motorerna har åtgärdats (byte av oljepump och vevstakslager) på importerade M3or, sämre garantivillkor, högre försäkringskostnader och i många fall dessutom tvivelaktig historia).

Jag har kompisar som har sålt sina 2 till 3 år gamla fullutrustade M3or för priser mellan 425 och 500 tusen kr relativt enkelt (de kostade ca 700 tusen kr nya) och samtidigt så ser man importerade med motsvarande utrustning som varit till salu under en längre tid för priser runt 300 tusen kr. Så det är helt enkelt utbud och efterfrågan som styr och det finns orsaker till varför importerade M3or ska vara billigare.

/RS2

Problemet med bakaxlarna på E46 M3 beror till 90% på att BMW verkstäderna har fyllt på fel olja i differentialen vid service (jag vet flera stycken som råkat ut för detta). Sedan så låter hela drivlinan mer pga att den är kraftigare dimensionerad.

/RS2
Acey,

Det där med 3% stämmer inte längre eftersom det var vid en tidpunkt ca 6 mån efter att problemen började upptäckas. Nu efteråt så vet vi att det var M3or tillverkade från 10/2001 till och med 02/2002 som hade ett fel på oljepumpen. Vid den tidpunkten så var det också så att ca 75% av alla de motorer som gick sönder var tillverkade under 10/2001 och 11/2001.

/RS2
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Wendtan: Du säger att det har varit mer problem med E39M5 än E46M3!
Som jag har förstått det hela så har en del M5:or av 99års modell haft problem med vanosen,
men mest ljudmässigt (typ dieselljud på tomgång), alltså ett fel som inte kostar någonting!
Jag har iof läst i några trådar att vanosen har gått sönder på vissa (mest 99:or) och det har
resulterat i en stor summa pengar! Ang luftmassemätaren så har jag inte hört så mycket om dem!
Däremot när det gäller M3:an tycker jag man ser i annonser nästan varje vecka (typ blocket), bilen har gått t.ex 6200 mil men ny motor för 800 mil sedan pga motorhaveri (alltid glapp i vevlagren)
Har en kompis som för ca en månad sedan köpte en M3:02 cab 4800 mil, jag åkte med honom första
dagen han köpte bilen, men några veckor senare så började motorn rassla mer och mer, han åkte till
BMW och dom sade direkt att vevlagren är glapp, räkningen slutade på 82000:- han fick iof "bara" betala 10000:- i självrisk (maskinskada), bilen är import!

De jag menar är att jag tycker man hör och ser (i annonser) fler havererade M3:or än M5:or!

Som jag har förstått, tror så är M5:ans motor definitivt mer skottsäker än M3:ans, eller har jag kanske fel?!

Personligen har jag mycket mer förtroende för M5:an än M3:an!

Om M3:an havererar o man inte för något på försäkringen så tror jag M3:an kostar betydligt mer o laga
än M5:an, om du har otur, en ny motor, typ 150000:- på M3:an! M5:ans vanosras tror jag inte kostar hälften så mycket som M3:ans problem!

Wendtan, detta är inget personligt mot dej, det var ditt resonemang som satt igång mina tankar ang
M5 vs M3!

Mvh/ Peter

Peter,

Problemet är precis som du säger de importerade M3orna eftersom de oftast inte har fått motorerna åtgärdade (det ligger på den återförsäljare och generalagent som sålt bilen första gången att kontakta ägaren och åtgärda felet).

/RS2
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
RS2: Då kan man alltså säga att BMW tjänar pengar på att svenskarna importerar bilar till Sverige, eftersom försäkringarna
ofta inte gäller då! (BMW slipper betala)

/Peter
Peter,

En fråga till, vad var det som kostade 82 000 kr? Om det bara var vevstakslagren så kostar det inte så mycket och en ny motor kostar betydligt mer inkl arbete. Låter mer som ett typiskt "BMW arbete" eftersom det var på försäkringen och då får vi alla solidariskt vara med och betala via ännu högre försäkrings premier.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.