AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
735

Radion lägger av!

Jorand
Hej!
Har inhandlat min första BMW (528i-99) och har en fråga ang. radion. Har sökt info på forumet men hittar inget som riktigt matchar min fråga.
Titt som tätt lägger radion av och man tvingas att rycka säkringen för växlaren för att få igång åbäket igen. Hittills har det bara inträffat när jag haft växlaren på och stängt av bilen, för att sedan ha en "död" radio när man startar bilen nästa gång. Mycket irriterande! Hänger detta ihop med "RDS problematiken" eller är radion på väg att säcka ihop. Så länge jag har radion på och inte växlaren ser det ut att fungera?

//Cosmai
Ett par gånger under c:a tre års tid har jag märkt nåt liknande på min standard Business RDS. Allt lyser men tyst, verkar som det är radiomute som går in, har inget med RDS att göra i detta fallet. Jag kan få tillbaka ljudet genom att göra ett samtal helt kort på telefonen, alternativt stanna och slå av tändningen och starta igen. Får nog leva med detta, händer alldeles för sällan för att kunna felsöka osv. I ditt fall händer det kanske lite oftare och det är säkert irriterande, det är mycket möjligt att det kan finnas en bugg i programvaran till växlare, radio eller MID-panelen.
Jag har sökt info för rätt länge sen om detta men minns bara nåt om programvaran.
Man skulle kunna testa om det är mutingsignal som tystar radion genom att lossa kabeln på stift 4 i den stora kontakten bak på stereon.

FP
Jorand
Har uppenbarligen något med växlaren att göra, men jag har ingen telefon installerad.

Mvh¨
Cosmai
Möjligt att växlaren skickar mutesignal vid laddning/låtbyte osv, och att denna signal (jordning) felaktigt "stannar kvar" ibland, Isf skulle det hjälpa med att tillfälligt lossa kabeln till stift 4 enligt ovan, om inte annat så för att se om det är där problemet ligger.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.