AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
807

Div. frågor om 318i -90

ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jag är inne på att köpa en 318i E30 som bruksbil och har lite frågor om den.

Först så har bilen gått över 28000mil men är väldigt fin i lack, inredning och motorn verkar gå bra. Men eftersom bilen har lite knaper historik undrar jag om det är nått specielt man ska kolla gällande motorn? hur det än är så kommer nog toppen åka av och renoveras/trimmas för att vara säker.

Sen så låter coupefläkten, den gnisslar störande och då undrar jag om det är svårt att komma åt denna och byta eller fixa?

Även när man svänger så gnisslar servon, vad kan detta bero på?

Nått mer jag behöver tänka på förutom rost?
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
En liten sak till å. Går det att få ner sitthöjden på stolarna på nått enkelt sätt å. Bilen är väldigt sparsam gällande utrymme tycker jag :) man tog i överallt och baksäte kommer man fan inte in i ens.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Jag antar att det är en M40-motor i den bilen,och då är kammen en svag punkt på dessa motorer,den går lätt ner sig om servicen är misskött. Sen är det en kort intervall på kamremsbyte,4000mil..
Coupefläkten kommer du åt innifrån motorrummet,den sitter bakom en plåtbit på övre delen av torpedväggen..Ganska enkel att kontrollera/byta.
Ang gnisslande servo,det kan vara så enkelt som att det är för låg oljenivå i behållaren..

Annat att tänka på: Se upp med skrapande vxllåda,synkringar kan vara dåliga. Och så dom berömda bakvagnsbussningarna,är dom dåliga så hörs ett dunk vid hårt acc och växling ettan till tvåan tex...
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Det är främst toppen och kamaxeln som är känslig i motorn. Det spelar kanske mindre roll om du ändå ska renovera den. Kolla även så att kylsystemet är kurant.

Coupéfläkten går att komma åt. Det är inte jättelätt, men det går. Testa med att smörja upp den.

Kolla remmen till servon. Kan vara den som slirar.

Undersök om tanken är hel. Det är ett helsike att byta den, du måste plocka ner både avgassystem och kardanaxel.

Lycka till
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Är inte så insatt i motorerna i E30 men är det inte M10 som sitter i den om det är en 8v? eller?
Nå dunk hördes då inte vid gaspådrag eller växling, heller inte att synkringarna skulle vara slut. Annars så lär inte en växellåda vara så dyrt beg. antar jag.

Toppen åker inte av direkt utan förmodligen till våren då det blir lite värme då jag endast har kallgarage. Men kanske jag kan få tag i ett varmgarage under vintern å.
Om mot förmodan att kamrem/kedja skulle gå av eller nått liknande kan det bli ventilsallad då? är det sfäriska förbränningsrum på dessa moterer så ventilerna pekar snett in i förbränningsrummet?
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Och jo tanken läcker men den ska bytas av nuvarande ägare. Den gick igenom felfritt i besiktningen förutom tanken då som han ska byta.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Lite mer frågor.
Priset, vad kan det tänkas ligga i?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Det är 8v m40 motor i den. Om kamremmen går av havererar motorn, så hål koll på när den är bytt. Vet du inte när den är bytt bör du byta för säkerhets skull.

Priset beror som bekant helt på skicket, men skulle gissa nånstans strax under 10´ eller så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.