AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.448

knackande ljud m20b25!

Jag har ett knackande ljud i motorn, det hörs inget på tomgång men vid ca 2000/2500rpm kommer det, låter mindre vid högre varvtal.
Behöver tipps om va det kan vara. Kam, vipparm, vevlager, kolvbult...? motorn går bra, kan hända att den missar lite medans knacket hörs.
ma
40
mads
M3 -03
X5 4,6is -02
är det när motorn e kall eller hela tiden??

Kall som varm!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kam och vipparmarna bör det inte vara! Dom bytte vi vid 23600 mil till nya grejer! Skulle det vara fel så på de så hör av dig till mig, du har även kvitto på de sakerna i pärmen du fick av mig.

Mvh Abbe

Länk
Ska lyfta kåpan nån dag å kolla vippor och kam.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kan det vara dags för en ventil justering?
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
mycket troligt....men m20 brukar knacka...lite ändå...jag har gjort en ventil justerering på min för ca 8 månader sen...den slutade lite men nu låter det bara nock nock nock istället för knack knack...om ni förstår...alltså det är ett lägre läte...men jag har hört mej för på andra som har m20 motor och alla knackar lite..men de säger så länge det inte knackar när man varvar upp så är det ingen fara.. men jag vet ej..det är vad de säger...

///325///
Lyfte kåpan idag, men kunde inte se nå fel, ska skaffa ett bladmått å justera ventilerna nån dag.

Vad behövs för att göra det samt vad ska det vara för avstånd, kall eller varm motor?
Funkar inte det så är det väl bara att renovera, Funderar på att skaffa ett till block å ha på sida å renovera, är det nån som har ett som bara ligger så håjta till, är intresserad tll rätt pris.
ma
9
mackaan
730ia -88
528ia -82 (turbo)
du behöver en 10'an nyckel å en smal skruvmejsel eller kraftig tråd.. ventil spelen är: Kall motor = 0.25 Varm motor = 0.35
Kollade ventilspelet idag, det var ok. Vad göra?
Sök inlägg angående ventilspel och bilda din egen uppfattning!

0,30 hävdar vissa ska vara det optimala ventilspelet(tyska mekaniker och BMW-trimmare, mekare på BMWgroup Gbg och ett par BMW-kunniga vänner till mig). Jag hade själv ställt dem till 0,30.

Ventilerna skall alltid ställas med kall motor om du vill ha det rätt från början!!! Låt helst bilen stå över natten om du har möjlighet.

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
Kollade när motorn va kall (stått över natten) 0,30s blad går i sugande. 0,35 går inte i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.