AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
13.165

Lacka bilen mattsvart, kostnad?

Sida 1 av 2
hejsan... jag har funderat på att lacka om bilen och inte i någon skrikande färg utan mattsvart :D

och då till frågan:
är det billigare att lacka en bil mattsvart? eller lacka och lacka, jobbet är nog inte bililgare men är färgen billigare? någon som har lackat sin bil mattsvart eller vet hur mycket det kostar?

Mvh
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
såg på en firma här i närheten där jag bor, färgen kostade ungefär lika mycket fast underarbetet lär ju gå på det dubbla...
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
välkommen till forumet sophie....bara så att du vet behöver svarta bilar lite omvårdnad....efter några år på nacken brukar det vara tvätt repor och allt möjligt.....men det kanske du inte bryr dig om......

///325///
Mi
189
MiliaN
325i -90
Tvättrepor på mattsvart brukar dock inte förekomma, inte för mig iaf...
däremot blanksvart kan få dessa repor som blänker i solen.
tackar... :)

jo jag vet, men underarbetet är nog inga problem. har hört runt lite och lacka en bil mattsvart verkar inte svårt, eller verkar vara den lack som är lättast (tur för mig :) ).

ang. repor och dyligt så går man ju igenom bilen nog innan och fixar till sådant innan man lackar och våtslipa bilen är inte fel heller ;) hehe
Ja, ca 10 burkar "Rally svart" på Biltema a 78 kr/st och två rullar maskerings tape a 14 kr/st ger en total kostnad på 808 kr. =)
Gu
195
Gumpy
330 -01
Underarbetet kostar inte det dubbla för att du lackar bilen mattsvart. En mattsvart kulör döljer ojämnheterna mer än en blanksvart bil som är den mest avslöjande kulören.
M Femman: nu pratar jag inte om att lacka bilen själv med sprayburkar. utan antingen lämna in den eller göra en garagelack.
det jag undrade var om mattsvart var lika "svår" att lägga på som ex en vanlig glansig färg ex. blanksvart. underarbetet är ju detsamma.

Gumpy: precis vad jag tänkte på också...
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Har hört att man kan lacka bilen med vanlig svart (blank) färg och sedan använda mattningspasta i klarlacken. På så vis undviker man att få den matta ytan (som lätt repas) men man uppnår ändå samma visuella resultat...kärran ser mattsvart ut =)
Sophie: på en mattsvart raggarbil är väl finish helt ointressant?
ox
91
oxe
525i 24v -91
Mattsvart-färg har inte lika lätt att rinna som högglansiga färger har. Så nog är det lättare att lacka med mattsvart
Booya: aufan... har jag aldrig hört talas om, verkar ju vara något... känns som om man det blir bättre ifall man gör som du säger fast det är kanske bara som det känns ;) hehe...

du vet ingen sida eller har själv lite mer info du kan skriva ner så vore du en hyvens kille... :)

M Femman: vet inte vad du har för förufattade meningar men detta handlar absolut inte om en raggarbil. om du nu inte ex. kallar den mattsvarta 206:an i bilsport för raggarbil.

mvh
Spohie: Jaha, ska den se ut så. Trodde inte den var färdig, läste inte reportaget. Med den verkar vara ganska raggig. Varför vill du ha en matt bil och vad är det för bil, hoppas inte att du ska lacka en BMW mattsvart! ha ha... ;-)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Mattsvart är ju ganska "inne" när det gäller hojar, så det kanske blir mer populärt på bilar..

Sophie - annorlunda alias på en kille...

328án: Länk
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
E inte matta färger typ det senaste inom amerikansk stayling?

Tycker väl inte själv att det är toksnyggt, men har sett några matta bilar "over there"

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk
ox
91
oxe
525i 24v -91
I filmen taxi så kör dom 3 mattsvarta evo6:er. Dom va riktigt läckra! :)
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Tror du är ute och cyklar lite Gumpy...

slå upp senaste bilsport och läs hur mkt underarbete man behövde för den peggan som ett exempel, står flera gånger att underabetet var suveränt och pedant och tog x antal timmar eftersom mattsvart INTE döljer ojämnheter lika bra som "vanlig" lack.
Gu
195
Gumpy
330 -01
Xarg: Då vågar jag påstå att Bilsport har fel.
En mattsvart färg reflekterar inte ljuset som en vanlig "blank" färg gör och därmed så får man ev. defekter att inte synas lika bra.
Sw
7
Swenix
525i -89
Jag håller med Gumpy! Jag har haft ett antal (3) mattsvarta bilar och snacka om att man kan fuska med underarbetet. Men den är inte så skoj att vaxa :-)

Det är den late mannen (eller kvinnan) som får utvecklingen att gå framåt
Visa användare
208
Dookie
320/325 -88
xarg: är rättså säker på att du har rätt i frågan om mattsvart eller blanksvart visar mer skavansker än den andre.. en matt färg ser riktigt förjävlig ut om man inte gjort ett otroligt underarbete.. lackade nyligen min bil.. dock inte svart, men jävligt nästan.. innan klarlacken såg den förjävlig ut.. nu är de kalas.. men de var ju ingen svart heller, så.. ja kan ju ha fel, som alla andra =)
Gu
195
Gumpy
330 -01
Dookie: Du syftar på en 2 Komponents lack.
När du har lagt basen, som du skrev, kan det se flammigt och ojämnt ut, sen lägger du ju klarlacken och då får du den färdiga ytan.
Så det går inte att jämföra med en mattsvart färdig lack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.