AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.399

Förarstol E30!?

Sa
90
Samid
318i -89
Är det fler än mig som har detta problem? Förarstolen på E30 är sliten! det är så att t.o.m skummgummit har börjat komma fram. Det är inte snyggt och det dra ner hela bil. Bilen i övrigt är jätte fina? Vad kan man göra? Ska man byta ut hela stolen eller kan det lagas på nåt sätt?
Tacksam för alla förslag :-)

Ökenräven
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Som jag ser det så är det bara att klä om stolen om du vill ha ett bra resultat. Risken är dock då att det ser konstigt ut gentemot övriga inredningen så att du måste klä om allt, Visst det kostar en hel del pengar och jag hade nog inte tyckt det var värt pengarna om bilen i övrigt inte är i nyskick.
Ett alternativ kan vara att leta beg. inredning i annonser mm men tyvärr är det nog svårt att hitta nått fint.

Annars får du (tyvärr) helt enkelt leva vidare med den ökända E30-sjukan!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Hade samma symptom på min 320i. Lösning: Returbilen i Malmö. Har man tur kan man hitta en hel och fin (nåja) stol för bara ett par hundra. Min var hyfsat fräsh från början, och med lite dammsugning och textilrengöring blev den klart godkänd för kupén.

/// Olof

Länk
Det är fullt möjligt att montera en passagerarstol på förarsidan om man vill.
Det är ju oftast så att förarstolen är sliten medans passagerarstolen ser ut att vara så gott som ny.
Enda skillnaden är att spakarna för reglering av stolen hamna på "fel" sida. Bälteslåset skruvar man fast på andra sidan underredet som är förberett för detta.

Kan kanske var något att överväga?

/Anton
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Kan man inte ta bara klädseln från en passagerarstol och byta på förarsidan då?

Bara en tanke eftersom det är lättare o hitta fräscha passagerarstolar och så slipper man få spakarna på fel sida

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Sa
90
Samid
318i -89
Jag ska kolla om det går att "demontera" klädseln och om det är lätt att få dit den. Annars är passagerarstols bytet också en bra lösning.

Ökenräven
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Det borde ju gå på något sätt tycker man...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Jag klädde om bägge framstolarna på en E30-85 för några år sen, inga problem.
Köp en Recarostol från blocket.. skööönt. Finns för 5000 spänn eller nåt sånt.
/Rickard
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hur blir det om man skulle köpa 2 E36 säten? kan man montera in dem i en E30?

4 Cylindrar är 2 för lite!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag har det min bil. Du kan ju söka på det så hittar du nog några gamla trådar. Antingen kan man göra en adapterplatta mellan stolen och golvet, eller kan man bygga om underredet på e36-stolarna. Jag gjorde det sistnämnda, det tog lång tid men blev jäkligt bra.

hade det problemet på min förra e30, söndrig stol på förarsidan :(

men på min nyinköpta 320 -84 är allt i inredningsväg som nytt ! knepet är 1 ägare mellan 1984 - 2000 och överdragsklädsel hela tiden :) kanske inte så snyggt, men jag drog på överdrag direkt för att inte förstöra stolarna! kan sälja dom dyrt 2030 :)

MVH
Johan K
Sa
90
Samid
318i -89
Jasså! Så att E36 stolarna passar inte direkt på en E30? Är det större mellanrum mellan skenerna på E36 stol. eller?
Harley:-> Klädde du om stolarna själv eller lämnade du in dom hos någon som gör sånt? Isåfall vem, var?

Ökenräven
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ja, större mellanrum samt att skenorna är längre. Dessutom sitter stolen inte centriskt utan underredet är förskjutet ca 3cm i sidled (kommer inte ihåg exakt) på e36 stolarna.

Jag klädde om dom själv.
Köpte ett par stolar på skroten, men dom var till en 4-dörrars, dvs inte fällbara, så jag flyttade över klädseln till mina stommar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.