|
|
|
|---|---|
|
hur ligger det till egentligen? har haft problem me min passagerarstol nu ett tag, det går inte att fälla sätet med spakarna. har sökt i forumet efter beskrivning på hur man tar isär stolen å hittat två olika lösningar. första: "Man "snäpper" loss klädseln, dvs. hela framsidan av stolen istället för baksidan. Klädseln är viken runt en U-kant på bakstycket och det är ganska enkelt att ta lös och sätta tillbaka." det andra: Ta bort nackstödet och skyddet bakom stolen ...Det sitter med 2 stycken torks skruvar." jag har även kikat lite själv på stolen men inte vågat bryta eftersom plastskyddet bakom verkar vara sprickbenäget, så nu undrar jag om någon plockat isär sin stol å kan berätta hur man går tillväga! mvh crille the sky is the limit! | |
|
Jag har precis samma problem,har grupplat länge på detta men ej kommit fram till nån vettig lösning, HJÄLP NÅGON!!! |
|
|
Tjena killar...gav mig på just denna operation i helgen på min coupé pga av att vajer till fällningen gått av vid fästet under stolen. Va inte så svårt som jag trodde... *När du har stolen ute skruvar du av de två torks skruvarna som sitter längst ner på ryggstödet. *Sen måste du demontera spaken till fällningen (två st. om det är passagerarstolen det gäller). Detta gör du genom att dra spaken rakt ut. Min satt ganska hårt så jag bände försiktigt med en mejsel, men den ska rakt ut. *Sen ska du demontera ramen till spaken genom att bända med en mejsel på kortsidorna inne i hålet så att säga, längst ner resp. längst upp (svårt att föklara, men det blir lättare när man ser hur det sitter). Sen drar du bara ut den lilla ramen. Nu är bakstycket löst, förutom att nackstödet håller fast där uppe, men jag utförde bytet av vajern smidigt utan att behöva lossa på nackstödet. Ny komplett vajer kostade för övrigt 69kr på BMW i Hbg. Lycka till... /Jimmy |
|
|
Tjena Haack eller va det Haak..hehe. Såg inte förrens nu att det va du som frågade. Hur går caben? Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
tackar för svaret! ska genast ner å skruva i verkstan nu! ;) jovars den går nog bra tror ja..ställde undan förra månadsskiftet så nu tar de några månader innan ja får reda på om den går som innan! ;) mvh crille the sky is the limit! |
|
|
haack fick du måm ordning på stolen, ska testa det jimmyboy säger till helgen, hör av dig om d ordnar sig med eventuella tips,, Jimmyboy tack ska du ha för tipset,, |
|
|
Glömde påminna er om att inte göra samma misstag som jag gjorde trots att jag visste om det. När du har stolen/arna ute så slå INTE på tändningen. Har ni är airbags så vill bilen "checka" airbag-kretsen och denna är ju bruten då du brutigt kontakten som finns under stolen. Bilen känner att kretsen är bruten och "slår larm" i form av att tända airbagslampan på instrumentpanelen. Va på BMW i Hbg idag och fick systemet återställt...GRATIS...kanonservice. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Marconi: ja har inte fått fingrarna ur ...... än å skruvat något..men stöter ja på nå hinder så skriver ja de här..tror inte de ska vara nå större problem dedär..ja va mest osäker på vart man skulle börja bryta.. jimmyboy: jo dedär me airbag visste ja om..nicke råkade ut för dedär me hans bil..men de va bra att du sa de endå! ;) the sky is the limit! |
|
|
Sä nu var det äntligen fixat:) köpte en ny vajer på bmw,kostade 74 kr.. Först skruva jag ut stolen ut bilen,sen lossande jag den lilla plast biten under stolen som sitter med två torxskruvar,sen försökte jag demontera spaken till fällningen genom att dra spaken rakt ut som Jimmyboy beskrev men det gick tyvärr inte,detta var på förarsidan så att säga, när inte det gick så tog jag ut stolen på passagerarsidan för att se hur vajern fungerar när man drar i fällningsspaken,kunde då sen se vilken vajer det var som var av, åkte köpte ny, sen till det tuffa biten, platskåpan bak på stolen tar man ej bort utan man tar bort klädseln runt den, sitter med några clips så det är lätt att få dit den igen, tog bort klädesn en lien bit tills jag såg hela fällningsspaken satt,och som sagt man kan inte dra ut spaken,sen ser du hur den ska sitta , inte alls svårt som jag trodde, du trär i den nya vajern bakom klädseln när du fått bort den,hela apparaten som vajern ska sitta i ser du bakom skummet som sitter bakom klädseln,sen får du ut den genom ett hål som går ut där ner under till stolen, och sätter i den precis samma sätt som du tagit ut den gamla och vips stolen funkar igen, det blev lite krånglit förklarat men hör av er så kan jag förklara bättre.. |
|
|
Marconi: Jaså du har annorlunda stolar jämnfört med mig... Men det kan ju ha med årsmodellen att göra så klart. Vet att jag hade ett annat bakstycke på min fd. 325 -93, hade dock ej de stolarna neremonterade nångång Jaja, men då finns det två beskrivningar nu då beroende på vilken stol man har. Och då hade ju inte "haack" fått det så fel förklarat för sig iaf. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
aa det måste vara så, jag har vanliga manuella sportstolar i min 320i-1992 Tack ändå för alla tips:) |
|
|
ah..perfekt! då gäller de ju bara å lista ut vilken modell man har! ;) hehe... tackar för svaren iaf! mvh crille the sky is the limit! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.