AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.281

M-tak och diverse förvirring!

sp
74
spinkoo
318i-87
Tjena!

Tänkte bara höra efter, provade att söka men hittade inget!

Vad menas med m-tak på bmw e30? Som jag förstått det så har 318is det, och kanske också bmw 325??? Är det samma tak som m3-e30 har eller är det som m-kjolar LITE coolare än orginal men inte riktigt m3 =) Förstår ni hur jag menar? Och att en bil har "m-chassie" betyder att den har m-säkningen (fjädrar/stötdämpare?) eller är det ännu mer grjeer? Kanske m-kjolar (eller tak kanske ;)).

Shit konfused! Vad skiljer en m3a e30 från en vanlig e30 så att säga? ALLT? Finns det ingen e30 med nån m3 utrustning? Kanske 318is med sitt taK?

Anledningen till att jag undrar är 99% nyfikenhet och 1% att jag leker med tanken på att bygga en replica av nästa e30 och vill ha en så bra utgångspunkt som möjligt!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ingen skillnad på taken mellan olika e30 modeller vad jag vet, förutom M3 e30 då som har annan lutning på taket bak.
M-taket du hört om kanske är innertaket? På 325 med m-paket var det svart innertak.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
ok, nån som vet om det var svart innertak på alla m3:or också?
Tjena!

Taket utvändigt på en M3 E30 och en vanlig E30 skiljer sig åt. Eller rättare sagt C-stolpen, den är bredare än vanliga... sök lite i galleriet och titta på c-stolpen så förstår du nog hur jag menar.

/Björn Markholm
sp
74
spinkoo
318i-87
Tjena

Vad är c-stolpen!? Har sett mycket prat om c-stoplar men aldrig fattat vad det är! =)

Bakre pelarna vid sidan av bakrutan???

Tack på förhand!
j.aahman
både c-stolpe och bakre delen av taket skiljer sig. bakre takbiten är monterad ovanpå det ordinarie taket för att få en lägre vinkel på bakrutan. ett slugt aerodynamik trick. bilen har ruggigt lågt cw
Hej igen!

A-stolpen är den första stolpen, dvs vindrutestolpen, sen Är B-stolpen den stolpe som kommer efter, dörrstolpen, sen följer det vidare... C-stolpen är sista stolpen i detta fallet...dvs den stolpe där både sbakre sidoruta och bakrutan sitter fäst.

Hoppas jag förklarat så du förstod. =)

/Björn Markholm
bf
305
bfg
M3 SMG -02
spinkoo - C-stolpen refererar till tredje stolpen bakåt från vindrutan räknat.

Så A stolpen är vindrute stolpen
B stolpen är efter förardörren
C stolpen är bakerst i en sedan eller coupe, dvs bakrutan
D stolpen är bakerst i en Touring, dvs bakrutan

/bfg
bf
305
bfg
M3 SMG -02
för snabb för mig bmxbjorn! =)

/bfg
bfg, du var lite mer avancerad du tog med Touring... därför jag hann före! :P

=)

/Björn Markholm
sp
74
spinkoo
318i-87
Tack för svaren :D

Nu är jag klokare på vad allt betyder!!
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Har för mig att Innertaket heter Antracit?!?!

Finns på alla m3:or och vissa modeller med M-sport paket

---
King of the road
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.