AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.542

Kvalitet på Ventilstyrningar

Sida 4 av 4
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Paap!Har du kollat på 525:an.Där kanske det finns som tillbehör vid trimning eller liknande.Om det är samma dimensioner vill säga.
svardska
Hej Paap!

Fick dina bilder på operationen!
10án kolvtopp är ju renare än dom andra, ser ut så som när man körde med vatteninsprutning förr i tiden!
Det har väl inte varit aktuelltsen det glada 80í talet, men om du får in oförbränt bränsle så lär det ge samma utseende.

Min första tanke är en spridare som inte håller tätt i viloläge!
min andra teori är att den inte tänder alltid, tändkaplar av moderna typer och material kan börja krångla när dom blir varma men kan ge korrekta mätvärden när dom är kalla, har lärt mig det av egen erfarenhet.
Ytterligare men ganska osannolikt: nåt fel i motroniklocket som gör att den missar ibland.

Den rena kolvtoppen säger mig att det inte är olja som höjer HC utan att problemet ligger på bränslesidan, oförbränt bränsle höjer ju också HC som bekant.

Ännu längre ut i träsket kan man ju spekulera om pulsen som styr spridarna missar på ngt sätt??? styrs väl av boxarna skulle jag tro! men det har du nog bättre koll på!

Följer utvecklingen med stort intresse!

MVH Kenneth!
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Jag brinner av nyfikenhet av att veta varför vissa M70 tar så mycket olja!

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Paap Reeder
Hej!

Nu har min verkstad (partytält) utanför vedboden rasat samman av snön. Dessutom är jag i tjänst över helgen så nu får 10:an ligga till sig både i praktiken och mentalt ett tag.

Jag skall än en gång gå igenom svardskas och övrigas "möjliga fel".
Många kloka synpunkter!

Grejen är att när jag jackar ur 10:ans spridare och låter tändstiftet arbeta "utanför" ger den 12 PPM i HC såg jag i besprotokollet ... eljest 272 PPM.

Sedan vet jag att
- den lämnar blåa rökmoln i vissa kurvor
- att den vill ha minst 2 liter oil på 100 mil

Återkommer ... MVH /// Paap R
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Paap

Har du testat med andra Motronic Boxar? Vill minnas att du köpte ett par extra av mig för nåt år sedan? Annars kan du alltid få låna och testa. Jordfel och kabelbrott har en förmåga att skapa helt otroligt konstiga fel ibland så nåt fel i kabelhärvan ska man inte utesluta. Du får höra av dig om du behöver testa med några delar.

mvh
Per

Paap Reeder
Hej ppeellee!

Tackar för erbjudandet.

Idag har jag nog mina originalboxar i ... tror jag. I vilket fall har jag blandat och provat en hel del med att byta boxar o s v.

MVH /// Paap R
hejsan Paap med flera,

Tyvärr, trots byte av lambdor och koll av vevhusventilaton är förbrukningen av olja oförändrd med 1 liter på 50 mil kanske den drar något mindre än tidigare men felet finns tydligen fortfarande kvar. Kanske är det så enkelt att motorn är sliten och har den kanske inte gått 26 000 mil utan 126 000 mil ?. Konstigt att inte slitaget syns någonstans. Har inte bestämt vad jag ska göra nu. Öppen för alla förslag.

Mvh

CL
Paap Reeder
.... mitt tips är:
- gör ett ordentligt kompprov
- gör ett ordentligt leak-down-test
- varmkör och anslut en HC/CO- mätare. Plocka sedan bort den ena spridaren efter den andra och avläs värdena
- plocka sedan av tändstiftshattarna en och en och avläs värdena

Hittar du inga variationer i dessa åtgärder är "allt under toppackningen OK".

MVH /// Paap R
Hejsan Paap m fl.,

Äntligen hittat en (ny) motor på skroten. Kollat motorns historia 14 000 mil pensionärskörd, svensksåld. Servad enligt servicebok och innan skrotning stått stilla i 2 år. Enl föregående ägarna inte dragit en droppe olja. Kollat stiften som är fint torra lite sotiga måhända. Skrotades för att någon snott alla elektronikboxar.

Att dra ur motorn + växelåda var som att dra ut alla visdomständer samtidigt. Förstår nu att man vinner mycket tid och arbete på att ta ut och sätta in motor +växelåda ihop mot att sätta ihop eller ta loss växellådan underifrån. Tar ur den gamla motorn under påskhelgen. Den troligaste orsaken till oljeflrbrukningen och höga HC-värden mm blir nog att ventilstyrningarna alternativt ventilstjälkarna är slitna. Alla delar i den gamla motorn ska noga undersökas även kolvarna för att om möjligt kunna fastställa orsaken.

Paap: Har du fått några HC-värden på 10:an????

Mvh/////////////////CL
Paap Reeder
Hej callestropp!
Skall montera kattarna nu i morgon.
Den vä tidigare provkörd - SBP / 2004 = 12 ppm - samt den "nya" hö från ebay som jag inte vet nått om ännu.
Jag har även en fabriksny hö men vill ha "ungefär jämngamla" så därför detta med ebay.

Okattat låg jag på ca 220 vill jag minnas ... så vi får se.

Efter mont av "nya" topparna så är det en klart märkbar skillnad i draget. Gissar att den nu ger sina 300 PS.

Har nu kört ca 200 mil efter "reno" och bytte olja idag. Kör helsyntet.
Oljeförbrukningen har ordentligt minskat. Halva stickan fortfarande efter 200 mil vilket var otänkbart med de gamla topparna.
Skall nu mäta ordentligt. Skulle gissa att den vill ha en liter på 500 mil vilket är OK vad jag förstår.

Kör med "urkopplad" eller rättare sagt omkopplad vevhusvent ty jag har blandat ihop mina olika vevhusventventiler litet och skall köpa nya.
(Har pluggat plenumanslutningarna och spärrat backventilerna till bälgarna. Ventilerar direkt till före luftfiltren.)

Som att svära i kyrkan men min uppfattning från vedboden är att topparna är M70:ians svaga länk. Verkar veka mot en M30- topp som ju vad avser ventilöer och tätningar går hur långt som helst. Vippor och nockar ger upp på den men det är mera hanterbart än att ventilstyrningar skall börja sunka.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.. glömde en sak.
... ta abasolut av och kolla topparna innan du monterar.
Tolerera inte mer än max 0,5 i ventilglappet på avgas tycker jag.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.