AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.543

Kvalitet på Ventilstyrningar

Sida 3 av 4
Paap Reeder
... alltså undersökte mina ventiler på 10:ans cylinder idag.
Kan inte se nått skumt med dessa jmf med övriga ventiler i toppen.
Dock är de glappare än i mina andra M70- toppar. Tror dock inte de glappar mer än övriga i toppen.

Ngn som vet om man kan få bort det övre tråget genom att släppa litet på framvagnsbryggan??????????????????

Skulle det gå river jag nog ut 10:ans kolv också. Skulle den vara felfri sätter jag på mina nya toppar och ser vad HC blir.

Tror f.n inte det är vettigt att byta ringar i den.

Olja kan komma in till förbränning genom:
- att oljeringen inte fungerar
- läckage genom ventilstyrningar / ventiltätningar
- om toppackningen är skadad
- sugas in genom insugsluften i plenum
- om man kör på oljeblandat

Finns det nått mer jäkla sätt?????

Callestropp: eldar du upp oljan med höga HC? eller är dina HC bra?
1 lit på 70 mil låter ju otroligt mycket. Min M30 som har hårda dagar att mata på till 3,91:an tar inte en droppe mellan oljebytena och ändå har den gått 40 000 mil.

MVH /// Paap R
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Paap Reeder: Jag har med stort intresse följt denna debatt och jag kan försöka bidra med det jag fick höra när jag hade en 750 som drog mycket olja utan att ha gått långt alls. Jarls bilservice har en teori efter att ha renoverat ett antal M70.

De har funnit att det ofta är just 10;ans cylinder som är sotig och att detta beror på att kolvringarna är slitna/knäckta. Detta i sin tur skall ha sin grund i att det är trångt i motorutrymmet på M70 och att värmen gör att ringarna just där slit onormalt mycket. Diverse laborationer med högre bränsletryck för att kyla förbränningsrummet har inte varit särskilt framgångsrika.

Skal bli intressant att se om du tittar på hur kolvringarna på 10;ans cylinder ser ut.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Paap Reeder
...BMW-beroende!
Nu skall kolven ut!
Stort tack för info.

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja det blir spännande det här !

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Paap Reeder
Har nu gjort en noggrannare research av min vä topp.

Inga fel enligt mina kunskaper.
Okej att avgasventilerna glappar mer än dubelt så mycket som i de toppar som satt på den "nya" motorn jag köpte men den hade bara gått ca 6´medans min pinnat på minst 18´.
I vilket fall finns inga synbara skillnader mellan 10:an och övriga cyl i min motor.

Skall i morrn försöka få upp 10:ans kolv.

Hörde med BMW idag och ringar till en kolv går på 560:-. Tyvärr råkar det ju vara 12 st.

OOOMMM ringarna nu är spräckta på 10:an ... skall man då byta alla eller bara på 10:an?? 500:- eller 6500:- ????

Med 10:an i "viloläge" kommer det ut 13 ppm HC mot 190 ppm om jag även jackar in 10:an.

Om det nu skulle vara en barnsjukdom eller hellre en gubbsjuka måste det väl bli på min gamla -91:a att just 10:ans ringar spricker är det väl inte så stor ide att byta på övriga? Möjligen då på 9+10+11 eller jag har läst att några bröder även har sotig 4:a!!
Således skulle det behövas på minst 4+10 eller 3+4+5 samt 9+10+11 ...... och då är det väl lika bra att byta på övriga också.

Vi får se vad det blir ......

MVH /// Paap R
-- skall försöka ligga under 2 månader på rotationscykeln: fylla på grejor i bagaget från motorrummet och vice versa --
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
*Gäsp* Äntligen fredag. Ja, nu är spänningen snart oliiiiidlig om 10;an skiljer sig i kondition och utseende. Ett mycket givande experiment detta, berikar alla oss M70-ägare så tack Paap!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
9+10+11 hade jag bytt , men inte mera. hade ochså bytt hydraullyftaren på 10ans , samt kolla oljetillförseln på den lyftaren. (man vet ju aldrig)

Paap Reeder
16:42 idag ploppade 10:ans kolv ut ur blocket!!

Blev försenad några timmar ty att sänka framvagnsbryggan var ett he****e.
Min ficheläsare har lagt av och Bentleys säger inget om detta. Fick till slut själv räkna ut att det måste sitta styrhylsor upp i ramen. Naturligtvis fanns det rost där.
En 2x4 tum samt den största släggan ur vedboden löste dock problemet till sist. (Bara den nu inte blev ramsned..???)

Ett tips kan vara att ni vid tillfälle lossar framvagnens bryggbultar en och en och anbringar copparpasta en masse.
Att ta ur en bult i taget ändrar ingen Achsvermessung ty styrstiften i bakkanten är minst 25 mm långa.

Jag hade hissat upp motorn till maxläge-upp och pallat under vxllådan.

Sedan fick man släppa ner k-hämmaren för att få bort det övre tråget.

Ett konstigt smalt rör (ca 7-8 mm diam och 100 mm långt) trillade ur rockärmen när man reste sig. Undras var det skall sitta?

Hur är det då med kolven??

Ringarna är hela. Shit!

Oljeringens "spiralfjäder" hade dock en osymmetrisk konfigration. Den var tätare lindad "på mitten" eller så var övriga delen sträckt på nått sätt.

Spänsten i ringarna var inte i klass med min M30 men jag har heller ingen erfarenhet mellan tummen och pekfingret när det gäller M70.

Loppet ser hur fint ut som helst.

Mailar en bild till er av 9+10 kolvtopp. Man kan nu tydligt se att 10 är oljetvättad.

Plan 23:f är nu att jag byter bara ringar på 10:an.
Jag kommer ej heller att lossa vä-topp.

Litet besviken är man ty jag hade hoppats på att oljeringsdelar hade ramlat ner under skjortkragen när man petade upp kolven. Det kan dock vara så att M70 är så optimerad att dessa synliga symptom - som överhuvudtaget aldrig märkts på en Amazon -63:a - påverkar funktionen till den grad att den eldar olja.

Skall bli spännande att känna på spänsten i de nya ringarna. Är det en sagolik skillnad gör jag kanske som wadel säger att man byter på 9+10+11.

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om det nu inte blir bättre med nya kolvringar.... då undrar ju iaf. jag vad detta oljepimplande kan bero på.

Byt mittenpackningen mellan topparna nu när det är lätt att komma åt , ca 140:- kr på bmw.

Kanske kan du mäta rundheten i loppet ? och jämföra med några andra lopp , jag hade gjort det när man endå kommer åt. sett att det finns klockor för det , +- 1 tusendel.

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Ja det här blir man ju inre riktigt klok på. Kan det vara så känsligt som Paap säger att den drar lite olja som i sin tur påverkar insprutningen och lamdasond. Har du kollat vevhusventilationen Paap? Kanske är en kombination av dessa faktorer?

Eller är det en myt med kolvringarna överhuvudtaget, det kanske är ventiltätningarna som är slitna och torra med åren? Pust, det verkar inte helt lätt att få se sanningen i vitögat....

Visa användare
133
Dressa
850i -91
ser ju nästan ut som den får för mycket bensin på den cylindern,eller att han har en spricka i toppen så den kan suga in vatten,fast det borde han inte få hög ppm av,kolla spridarna..

som sagt min m70 var hur fin som helst i lopp och kolvar den med,var ingen skillnad i spänst mott nya ringar,kollade även det paap reeder sa om oljeringens fjäder,hans förklaring stämmer mott mina gammla,så dom ser nog ut så.

Dressa
Paap Reeder
... så här är det:
Tog idag ut två referenskolvar ur den andra V12:an jag har. Absolut lika som genmanipulerade blåbär.
10:ans kolv och ringar i min samt 1+7 ur den andra motorn är totalt helt lika.
Felet var absolut inte "på kolvsidan".

Plockar nu över ringar från den andra motorn till min 10:a.
Därmed är mitt block Godkänt!

Noterade att vä och hö toppackning inte var lika.
Vä 1,72 samt hö 1,5 mm??. Dessutom var blockytan väldigt fin på sidan med den tjockare packningen medans packningsytan på hö med den tunnare packningen har nog suttit där från början.

Jag tror att vä topp är bytt på min.
Skulle dom annars sätta olika tjocka packningar på resp sida??

Alla mina 4:a toppar har höjden 140,0 så om de måst lägga en tjockare packning på vä sida måste dom isf ha topdeccat 7-12.
Kan man göra detta med motorn kvar i bilen? ... och utan att lossa höger topp????

Skall i morgon mäta den sk kolvhöjden på vä samt hö sida.

Har ngn lossat vä topp och satt en annan packningstjocklek?

På vä satt en packning med BMW nr 1718486 b.
På hö satt en packning märkt Klinger med nr 172 007 9.9 c

Vill slå ett slag för detta med att lossa framvagnsbryggan som underlättande mekåtgärd.
Skall man tex lossa byxrören hävdar jag att det kommer att gå på halva tiden om man sänker bryggan .... förutsatt att styrhylsorna inte rostat ihop (mina är nu nyputsade).

Om man inte kan toppdecca med maskinen kvar i bilen .... hur kommer det sig att det sitter olika tjocklek på toppackningarna?
... kanske ringde det just till kafferast när min motor skulle monteras..??

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hej Paap!

Läs detta inlägg, det verkar påminna: Länk
Har du lust att maila bilder även till mig? Min 4:a är ju också oljesotig, jag följer spännt dina framsteg i M70:s grundforskning.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Hej Erik!
Tack för sidan.

Imorrn åker magen ihop på min.
Har helt lämnat detta med att felet skulle vara "under" toppen".

MVH /// Paap
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Papp; Intressant att du inte längre är inne på att det kan ha med kolvringar att göra. Varför tror du inte det längre? :-)

Paap Reeder
Hej!

10:an är på plats (nya torx vevstaksbulktar - 23 NM + 70 grader)och magen nästan klar ... nedre oljesumpen hann jag inte få dit idag.

Jag har som sagt lämnat detta med kolvringar helt.
1) bra komp på all cyl
2) bra leak-down på alla cyl
3) de totalt 3 kolvar med ringar jag tittat på (2 st från en annan V12:a) inklusive min 10:a är identiska
4) jag har 11 st "vita" och ett svart stift

Skulle 10:ans ringar varit slut - vilket man inte kunde se för blotta ögat - så är de nu i vilket fall ändå bytta.

Mekaniklogiken säger att det inte kan vara ringarna i min iaf.

Läste Eriks länkade info om "Laurence" problem (28 sidor) och begrundade. Hans avgasv på 10:an var ju bränd med hål i.

Tändstiftsresonemang kommer ofta upp.
(Att 10:an inte tänder av ngn anledning)
Vevhusvent likaså oberopas ofta. Nya på min sedan 1,5 år.
Styrningar och tätningar (nya tätningar för min del) nämns ofta.
Spridare. Kollade på Bosch för min del.

Jag kommer nu att montera nya toppar med nyslipade ventiler och nya tätningar.
Laurence talar om några bruna dito som skulle tåla mer värme. Skall kolla med BMW om sådana går att få tag på.

Jag skall göra en ny tändkabel till 10:an.

Kvarstår frågan VARFÖR det satt olika toppackningstjocklek på vä (1,72) resp hö (1,5) ???????????

Glömde mäta kolvhöjden men skall göra det i morron.

Just nu lutar jag åt glappa styrningar. 10:an glappar nästan 1,0 mm. Har inte hunnit kolla de andra men gissar att de är bättre.
Varför tror jag det? 10:ans avgass går varmast tror jag.

Får väl leda om bromsarnas luftintag på spoilern till att kyla al-blocket istället.

MVH /// Paap R ---- varför var toppackningarna olika???
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Paap!
Är det så att man kan ana en gnutta fusk och förbannat slarv,tragiskt och otur.
Vore intressant att höra dina mätningar på styrningar på de andra topparna,väntar med spänning.
Mvh Dic.
Paap Reeder: Tänk om din BMW själv kunde berätta om allt den varit med om under årens lopp. Någon före dej har uppenbarligen varit där och joxat. Kanske fler vid olika tillfällen. Först var ngn där och slipade vänster topp och bytte packningen till en tjockare sen var någon annan där och bytte toppen utan att kolla packningens tjocklek. Det löser/förklarar dock inte problemen med 10:an. Efter att du nu konstaterat att det inte var fel på ringarna borde felet ligga i toppen. Jag minns inte dina oljeförbrukningssiffror men den drar för lite olja tycker jag för att HC-värdet ska kunna härledas till att den bränner olja. HC-värdet beror nog på att 10:ans explosion inte är optimal vilket medför oförbrända bensinrester. Eftersom du byter hela toppen kommer vi nu kanske inte att kunna fastställa felet men vad gör det om 100 år. Känslan av att vandra runt och titta i din motor har varit fantastisk och förmodligen inte för sista gången.eller hur ??

Förresten, min egen har nu gått med ny olja i 20 mil under normala körförhållande. Oljenivån på oljestickan står på max. antagligen av rädsla för vad som annars händer. Noterade att Paap hade en effektiv slägga i vedbon.

Paap, ha så kul med återmonteringen av kylröret på baksidan av toppen - kolla att packningen kommer rätt - det glömde jag och det var inget skojigt alls.

Mvh//CL
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
tittar man på den elektriska delen av tändsystemet så ter det sig för mig högst osannolikt att 10 an inte skulle tända av någon annan anledning än tändkabeln.

det är ju en mekanisk gnistvev (fördelare/rotor) som pissar runt högspänningen och spänningen kommer från högspänningstrafot strax innan , därför får 10 an lika mycket spänning om burkarna innan och efter får det , skillnad hade varit om det vart separata tändspolar - då kunde man misstänkt att 10 an får dålig gnista.

(Fö. undrar jag när detta snöoväder alla pratar om skall komma te byn så man kan åka ut å sladda) :-)

Paap Reeder
Jag har en plan:

Genom att "lägga tillbaka" motorn på framvagnsbryggan och sänka den kommer jag att kunna få ordentligt med plats bakom topparna ... tror jag.
Sedan gör jag som wadel sade - monterar röret med halvdragna bultar på vä topp (så att röret kan röra sig litet). Sedan monterar jag hö topp varvid jag då med min sänkta motornos kommer ganska lätt att arbeta bakom hö-topp.
Att slutligen dra bultarna på vä topp tror jag går ganska lätt.

Callestropp: är inne på dina resonemang.
Nu vet jag att jag "minst 100:a gånger" kontrollmätt alla tändkablarna .... men man vet aldrig.

Skall skaffa nya bultar till framvagnsbryggan ty mina var ganska ordentligt anfrätta på mitten.

ÄR DET NGN som vet om det finns "tuffare" ventiltätningar att köpa. De sk bruna.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.