AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.541

Kvalitet på Ventilstyrningar

Sida 2 av 4
Paap Reeder
Intressant Dressa!
Kan det vara så att sunkiga vacumventiler på sikt orsakar andra skador ....typ på dina ventiler??

Fråga: när du tog ut kolvarna ... hade du kvar motorn i bilen eller lyfte du ut den?

Kan du beskriva dina Alusil-lopp? Hur såg de ut?
Honade du innan du monterade?

MVH /// Paap R

(Att avgasv var koksiga berodde väl på all oljeeldning??)
Dressa, hann du med att se om du hade över- eller undertryck i vevhuset innan du bytte ut vevhusventilerna. Om jag förstått något av vevhusventilproblematiken på våra bilar så rör det sig om ett övertrycksproblem och någonstans tar trycket vägen. I mitt fall där symptomen är i stort sett identiska med dina är det inte fråga om övertryck i vevhuset utan ett konstaterat undertryck vilket märks om man lyfter på oljepåfyllninglocket eller oljestickan. Jag är nu i full färd med att testa lambdasonderna. Återkommer med resultat kanske redan under dagen. Min första test gav beskedet att lambdasonderna ger olika resultat(spänning) men det går ännu ej att dra slutsatser som är det fel på lambdan som sådan eller något annat fel. Återkommer

Mvh
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
callestropp!
Sorry det tog några dagar,varit iväg på jobb.
Jag bytte Lambda till bättre begagnade vid kattbytet.Ser fram emot vad du får för resultat,om du får olika resultat på spänning,betyder inte det olika besked till datorn?
med resultat lätt förvirring.
Mvh Dic.
Nu har jag mätt mina lambdasondsvärden så gått det går.
Den ena lambdan är betydligt segare än den andra. Men till slut blir värdena ungefär lika men inte helt godkänt. Värdena vid tändning ska enligt de värden som jag lyckats få fram mätta på styrboxen ligga mellan 0.40 - 0.50 volt. Mina låg på 0.56 - 0.57volt. Den ena gick ner till 0,50 efter mycket lång tomgångskörning. Den andra kom aldrig ner till 0,50.
Efter det att bilen stått avstängd ca 45 min var värdena åter uppe vid 0,57.

På tomgång ska värdena variera mellan 0,10 - 0,80 efter ett par minuter högst. Den ena får knappt godkänt men den indikerade aldrig under 0,20 och låg relativt högt men pulserade ca 1ggr per sekund till slut. Den andra var betydligt segare låg länge stilla på 0,37 och efter det att den stått på tomgång längre än ½-timma började den pulsera fram värden dock relativt höga ibland över 0,80 volt. Kul att läsa de senaste inläggen på forumet om just lambdasonderna. Om de här avvikelserna medför att den inte bara drar mer bensin utan även mer olja törs jag inte ha någon uppfattning om ännu men jag kommer nog att göra ett försök med obegagnade lambdor. Är fortfarande nyfiken på om det var över- eller undertryck i vevhuset i Dressas fall.

Mvh
Paap Reeder
.... mina erfarenheter vid mätning med en digital voltmätare på signalkabeln från lambdorna är att spänningen vid varm motor "bläddrar" kontinuerligt mellan 0,3 - 0,9 V.
Snabbt så man knappt hinner se det.

Jag hade precis så där som du beskriver callestropp före en besiktning ... måste vart juni -03 ... varvid jag kopplade ihop båda lambdorna till båda boxarna d v s så att båda styrde båda boxarna.

Värdena gick ner till "besiktningsbart".

Sedan köpte jag nya BOSCH originallambdor. Tidigare hade jag kört med "pirat".

MVH /// Paap R
Igår eftermiddag - kväll - natt fick bilen nya lambdor. Ett rent helsike att ta ner avgassystemet på en sån bil. Inte roligare när man av en förståsigpåare fått höra att man klarar det utan att montera ner avgassystemet. Det var ganska länge sen sist som jag rörde systemet så allt satt stenhårt. den ena lambdan satt som fastsvetsad i katalysatorn men lossnade till slut. Varför berättar jag detta. Jo det kan kosta mycket mer än att byta lambdor för ca 1 000 kronor st att byta lambdor. I värsta fall en eller två katalysatorer samt andra delar till avgaset.

Båda mina lambdor var mer än kolsvarta. Konstigt att bilen överhuvdtaget startat.

Första mätningen gav följande resultat.

0,57 på tändläge är ett förinställt värde som finns i boxen utan att labdan är inkopplad. Således ingen förändring mot tidigare mätningar (se tidigare inlägg)
Båda lambdor gav efter ca 15-20 sekunders tomgång värden mellan 0,19 - 0,92. Båda bläddrade värden mycket snabbt med stora variationer. Något lägre tomgång kunde märkas ner mot 5 - 600 varv mot tidigare ca 700. Annars - konstigt nog - ingen större skillnad under gång. Återkommer med oljerapport - har inte bytt oljan som finns kvar i bilen.
Paap Reeder
... jo callestropp.
Man måste ha en 22 mm "nästan" rak nyckel för att kunna komma åt lambdorna med kattarna kvar på bilen.

Problemen blir större om man måste putsa upp gängorna i kattarna. Då måste dom ner.

Behöver du så skaffade jag fram en gängtapp för detta.

MVH /// Paap R
Visa användare
133
Dressa
850i -91
jag hadde varken över eller undertryck på min motor,kollade med en plastpåse över oljepåfyllnings locket,iåförsig läckte den ganska duktigt i ventilkåps packningarna också(kan ha tappat eventuellt tryck ut där istället.
motorn plockades ur när kolvarna togs bort,och den såg ut som ny både i lopp och kolvar/ringar,dock väldigt sotiga kolvar..
avgas ventilerna hadde med stor sanolikhet sotat igen på tätningsytan pga olja..jag valde att inte hona loppen när jag inte har nån stor erfarenhet av den typen av belägning i loppen..

tar man bort vaumventilerna och tittar in ska ventilen inuti vara vit,är den svart så har man en gammal model som kan ge problem med oljeförbrukning,och blårök..

tack för svänghjulet Paap R,satt som gjutet...

Dressa
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Dressa!Köpte du orginalringar?Fick du isf några råd på bmw om eventuell honing eller ej?
Visa användare
133
Dressa
850i -91
original ringar inhandlades,,svaret jag fick på honing var att det inte ska göras eftersom det är en typ av nicasil beläggning i loppen,sen kollade jag lite själv och det är en slityta på ringarna när dom är nya,som putsar loppen i några mil och sen försvinner.
kollar man på dom nya är dom svart på slitytan,medans dom gammla är nästan som crhomade..
jag har renoverat många och åter många personbil/traktor/lastbil/skoter/båt motorer,men aldrig haft så kul som vid renovering av v12àn,folk frågar mycket och många är nästan rädd på telefonen över denna i mina ögon sett mytomspunna motor.
men ändå är konceptet detsamma som grannens nissan sunny 1,6,men den skrämmer inte många...

Dressa
Paap Reeder
Hej Dressa!

Bra info.

Har idag lossat mina kattar och börjat med tändning och insug.

Snart kommer sanningen i dagen.

Återkommer.
(Blev försenad idag ty min M30 ville ha tillbaka sin 3,91 lamelldiff...... gött blev dé)

MVH /// Paap R
Visa användare
133
Dressa
850i -91
Glömde bara skriva att när jag tänkte efter hadde jag ganska mycket olja i insuget,synligt när jag tog bort spjällhuset,så min teori är att när man kör med dåliga vacumventiler suger motorn olja hela tiden upp till insugen,när man stampar på eller det har kommit in så mycket olja att den får åt sig en skvätt kommer den skammfyllda blåpuffen.
ska tillägga att även min bil fick en tidig julklapp,,
just det,en m5 3,91 lamell diff i utsökt kondition..

Dressa
Paap Reeder
... jaha då fick jag plötsligt flyt idag och vä topp är nu av.

Blev man nåe klokare? ....... Svar nej!!
Blev besviken ty jag hade hoppats på att få se nått riktigt sunkigt så det var värt besväret med "de j***la bultarna i cross-over-röret bakom hö topp (jag lät röret sitta kvar på vä topp).
(Har storlek 11 1/2 i läderhandskar så det var en aning trångt ....!)

Loppen ser alla lika fina ut 7-12.
Kolvtopparna likaså. Möjligen att det är litet mindre sot runt kanterna av kolven på just 10:an .... den jag haft problem med.

På toppen har insugsventilen på 10:an ca 20% mera sot på sig än övriga.

Skall nu lossa 10:ans ventiler och undersöka glappet i styrningarna.

Nu är frågan om man skall peta ut kolvarna också?
Intuitivt känns det onödigt på nått sätt. Ringarna kan väl för bövelen inte vara slut om loppen ser "nya" ut????
Är det värt med >6000:- för nya ringar??

Hittar jag inge fel plockar jag ner allt i Konsumkassar och bär över skiten till Bromma bilskrot ..... och köper Erik Törns fina E38.

Det enda som tar emot är att det är jag själv som antagligen förstört nått varför man också vill hitta felet.... oavsett kostnader.

Talade i ett annat ärende med en mångårig BMW vst-ägare med mycket erfarenhet av E32:or och även M70..... "18000 mil syns inte i loppen på en M70" sade han ... och så är det även på min.

Nu blir det bastu och en funderare.

MVH /// Paap R
-- komp är bra, leakdown likaså då kan väl inte ringarna vara slut??--

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Paap!
Om jag inte minns helt fel vid tidernas begynnelse så hade du problem med kam inställningen,detta är ett "longshot".Kan det ha hänt nåt specifikt justpå 10ans ventil/er
när du startade motorn?
Som sagt,ett "longshot".
Mvh Dic.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
inte nått med lyftaren på 10ans cylinder då ?

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Paap Reeder
klokt wadel!
Har ofta haft ett tick/knackande i 2 sek efter start om den stått länge.
Skall kika extra på detta!

Ikväll petar jag isär toppen för analys.

Hur gör ni med lyftarna när ni demonterar?? Enligt microfichen får ju dessa inte förvaras i annat läge än rakt opp.

MVH /// Paap R
Har nu testat min bil under ca 140 mil med nya lambdor men utan oljebyte. Innan bytet tog den 1,5 liter/70mil eller 3 liter/140mil nu stannar det vid 1 liter/70 mil - alltid något. Första gången som en förändring noterats. Bilen går dessutom klart bättre. Kick-down ger numera svart rök mot tidigare bå-svart rök. Idag häller jag i ny olja (halvsyntet 10-40). Chansen finns att den gamla oljan är för kontaminerad med bensin enligt min teori enligt tidigare inlägg så att den läcker igenom kolvringar/oljeringar och/eller vevhusventilerna.

Paap: Om du mot förmodan skulle plocka ner allt i Konsumkassar osv kommer vi på forumet att köra tillbaka konsumkassarna hem till dig igen. Så lätt slipper du inte undan.

Mvh

svardska
Läckande spridare säger Åsa-Nisse!

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Svärdska, går det att testa på något vis. Kostar en hel del att byta alla.

Mvh
Visa användare
133
Dressa
850i -91
vätskefyll en slang som du drar på spridaren(med diesel)koppla sen den på biltemas billigaste 12v minikompressor trycker ca 5bar vilket spridaren ska kunna motstå,ta sen en 12v nätadapter och thusa till spridaren så den öppnar till,kolla sen att den inte efterdroppar..min teori,,borde funka tycker jag..

Dressa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.