|
|
|
|---|---|
|
Bilen (520 -88 )som jag pratar om i första tråden, tillhör inte mig utan en polare! Han gjorde ett komp-prov idag pga att den gick på typ 5 cyl !! Det va då som den brutna vippan konstaterades, när han sen startade den efter att ha skruvat tillbaka stiften kom nästa överaskning !! 1:ans stift sköts ur hålet med gängpaj som följd vad göra nu ?? Vad detta beror på är svårt att säga ! Han tror ej att han gängat i snett el dyl !! Det första jag tänkte va Helicoil, funkar det måste man lyfta av toppen eller kan det gå ända ?? Jag har inte sett förödelsen själv man enl polar´n så ser det ut som om det redan sitter en rep-kona på det utskjutna stiftet !! Vad göra då ?? Fan va jobbigt allt blir ! Vart köper man helicoil "tändstift gänga" Mkt tacksam för svar !!! Mvh Christer | |
|
Om allt skiter sig, köp en 2.5 för 5k och släng i, mkt roligare dessutom =) Mvh Per |
|
|
Brorsan fick gängpaj i toppen på sin Volvo B21 lr B23 förut och satte i en helicoil. Funkade prima. ---- Länk |
|
| Helicoil använder jag. Du kan säkert låna/hyra verktyg på bilfirma det gör jag. Du behöver inte ta av toppen ta av ventilkåpan och se till att ventilerna på cylindern är stängd sen är det bara gänga nytt för helicoil. Blås ur cylindern med tryckluft helst plast slang för att komma runt i hela cylindern. Skruva i stiftet och tuta köra. | |
|
Eftersom även en eller flera vippor är av så skulle jag plocka av toppen o kolla över skicket på allt: vippor, kamaxel, ventiler efter att man åtgärdat gängan för tändstiftet, går det inte att lösa gängan så köp en annan komplett topp o skruva på. Allt går inte att "fixa" bara så där....! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.