|
|
|
|---|---|
|
Måste man plocka av toppen på en sådan motor för att byta en vipp-arm som gått av ?? Eller går det att dra ut vipp-arms axeln framåt om man typ strippar bröstet på motorn ?? plockar kylet osv !! skulle även vara tacksam för info om nollmärkningarna till kamremmen !! vart köper man bäst nya vippor ?? Mvh Christer "Den som har mest grejer när han dör vinner!!!" | |
|
Nej, man måste inte plocka av toppen för att byta en/flera vipparmar.. Du behöver heller inte ta av remmen, du lirkar bara ur "stängerna" mellan där kamremmen sitter.. Man får jucka en hel del ibland, men det går med lite tålamod! På vilken sida är det vippan gått av? Lycka till Mvh Per |
|
|
Ta buntband och strippa fast kamremmen i kamdrevet, skruva loss kamdrevet och dra de sedan åt sidan så att de är sträckt hela tiden, annars är risken att den kuggar över på vevaxeldrevet och de är inte kul. Använd dig av gängstång som du styr igenom vipparmsaxeln. Sen "skruvar" du som ut vipparmsaxeln. Sen när du ska tillbaka med allt så är de "bara" att använda sig av en gummiklubba och knacka tillbaka axeln eller så "gängar" du tillbaka den. Kylaren är väl ett tips att ta bort, men de är ju inget besvärligt! Lycka till! I vipparmar kan du köpa antingen hos BMW eller hos nån välsorterad reservdelsaffär! www.attitudemotorclub.com |
|
svintoleffe |
Gör som p3r Säger, det är det bästa sättet, så gör jag jämt , när jag byter vippor. Det andra sättet gör man om man ska byta kam o allt. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
p3r: vilken sida, hur menar du ?? Insugs vippan på cyl 2 är det iaf !! Annars så tackar vi för snabba svar ( kanon forum/användare !!! ) Mvh Christer |
|
|
Christer: Oki, det jag undrade över.. alltså insugssidan :) Tror inte att det är jobbigare än avgas.. jag drog av en på varje sida med gamla bilen, kommer inte ihåg att ena sidan skulle vara annorlunda! Länk Där har du mkt hjälp om du är osäker, ta inte bort remmen bara, helt onödigt.. Kom ihåg att göra en ventiljustering efter allt är klart! Mvh Per |
|
|
Om vipparmsaxeln INTE går igenom kamdrevet så måste du ju lös med de, eller hur? www.attitudemotorclub.com |
|
|
Men båda axlarna går igenom.. borde väll vara samma på alla m20? Mvh Per |
|
|
Nope, på en del så går dom inte igenom, tyvärr, de vore ju SÅÅ mycket enklare om dom gjorde de, på min gick dom INTE igenom... Ajöken! www.attitudemotorclub.com |
|
|
Tja det återstår väl att se då antar jag !! Mvh Christer "Den som har mest grejer när han dör vinner!!!" |
|
| På äldre motorer så är rem hjulet av plåt och på dom går det inge vidare att dra igenom axeln, men har man aluminiumhjulet så går det bra, kan dock vara ganska svårt att få ur axeln utan att skada den om man inte har varianten som är gängad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.