AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.177

Bilder på sänkning av Z3 M Roaster?

Sida 1 av 2
Er
29
Erik M Roadster
BMW Z3 M-roadster
Som tidigare nämt, har tänkt sänka min M Roadster och undrar om ni har några bilder på era skönheter med sänkningssatts på?
Hur mycket kan man sänka utan att ta i alla väggupp?
Har även tänkt montera spacers, ca 20mm.
Någon som har någon erfarenhet om detta?

Alla svar uppskattas!

Mvh:Erik
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hej Erik!
Caspar på forumet har just 20 mm spacers runtom, bilder på det finns här Länk samt några här Länk

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Mastem gjorde jobbet åt mig. Med orginalfälgarna är 20mm spacers perfekt, precis så brett man kan ha utan att vara olaglig.

Maria här på forumet hade sänkt sin Z3 3.0 (och numera sin Z4 :-) ) Jag tror att det var 35mm. Ser ut så här Länk

Jag funderar själv på olika alternativ. Det blir dock garanterat någon form av coilovers, antingen från H&R (sänker 30mm bak och 30-60mm fram) eller från Ground-Control (sänker 0-50mm fram och bak).

/Caspar
Länk
Er
29
Erik M Roadster
BMW Z3 M-roadster
Tackar för alla svar.. blir att beställa imorgon.

Maria's Z3'a var sänkt 50 mm, alldeles för mycket enligt mig. Z4'an blev däremot väldigt bra.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Fredrik: Är Du säker?? Iofs borde Du väl veta, Ni bor ju nästgårds till varandra. Det ser inte ut som en 50mm säkning på bilderna. Jag tycker dock att det ser väldigt "lagom" ut på de bilderna.

/Caspar
Länk
som vanlit är det jag som är skeptiker när det gäller sänkning. sänkningsfjädrar är ingen bra lösning. Sänker man så ska man justera hela chassit om ni vet ju hur lätt det är på en Z3 med stelbakaxel och ojusterbar camber.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Camberjustering fixar man med Ground-Controls camber/caster-plattor...

Bak lär man få dras med negativ camber, men det är å andra sidan precis vad alla banåkare vill ha, så det är nog inga problem om man har bilen för busåkning.

Som långfärdsvagn lär det dock slita snett på däcken...

/Caspar
Länk
Jepp, jag är säker. Vi bor inte nästgårds precis, 20 mil mellan, men har frekvent mailkontakt. Däremot blev jag osäker på om bilen är sänkt på de bilderna. Det ser inte så ut, jag har ingen bild på bilen i sänkt skick liggandes på jobbdatorn heller. Z3'an hade inte sportchassit så den var rätt hög i orginal skick, blir kanske jämförbart om man sänker en M eller M-Chassi bil 3-4 cm.

Caspars tips om Ground Control kitet som går att köra i orginalhöjd verkar väldigt bra tycker jag. Mitt eget F&K Gewindfahrwerk fungerar oxå väldigt bra. Vet inte om det går att ha bilen i orginalhöjd, jag är nog inte långt ifrån. Bra väghålling prioriteras framför det superlåga stuket.

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Maria hade K.A.W 50/15mm fjädrar på sin Z3, det har jag bekräftat via ett gammalt mail. Tycker det ser riktigt snyggt ut, funderar själv på 50/20mm fjädrar till min Z3.

Bilder:

Länk
Länk

Mvh Henrik
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Det stämmer att jag hade K.A.W Spring kit, och den var sänkt 50mm fram och 25mm bak, inte 15. Det var riktigt snyggt! Jag har fler bilder som jag försökte länka till, men det fungerar inte alltid som jag vill. Men här på Touringklubbens hemsida/Träffar finns det fina bilder på Z3án som ni kan kika på:

Länk

Länk

Mvh
Maria

** Lycka är att se livet genom en solstråle. **
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
Jag glömde skriva att dom bilderna ni länkade till är Z3án sänkt.

Maria: vad hände egentligen med chassit som du hade på Z3an? sålde du den med bilen eller har du den liggandes i garaget?

____

Caspar: "Camberjustering fixar man med Ground-Controls camber/caster-plattor"
måste erkänna att jag är osäker på vad dessa är och ur dem fungerar.

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Fredrik: Jag hade fått för mig att Du är från J-köping, men det stämmer alltså inte.. Laholm står det ju (misstänker att det är västkusten..). En 2,8 utan M-chassi är 35mm högre än en M bil (måste se för djävligt ut), vet ej om detta gällde 3.0an som Maria hade. En 2,8 med M-chassi är dock 10mm lägre än M bilarna.

Min M bil är definitivt för hög. H&R sänker 30mm bak vilket inte borde ge några problem och 30-60mm fram vilket kan fixas med plattor om man tycker det är nödvändigt. Jag vet inte om jag håller med om att en bil med orginalhöjd har bättre väghållning snarare tvärtom. Det som däremot försvinner är ju komforten och så blir det ev snett däckslitage om man inte svänger mycket..

Din egen bil ser iallafall på bilderna minst lika låg ut som en 2,8 med M-chassi, dvs inte i närheten av orginal.

Tomas: Plattorna monteras mellan stötdäparens övre del och infästningen. Denna går sedan att komma åt uppifrån och man behöver "bara" hissa upp bilen för att justera. Det finns lite bilder på dessa på
Länk
Länk
Länk

/Caspar
Länk
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
Tomas, K.A.W fjädrarna följde Z3án när jag bytte in den. Någon vecka senare ringer säljaren mig och säger att den nye ägaren tyckte bilen var för låg. Så jag skickade upp originalfjädrarna. Vart K.A.W kitet tog vägen, vet jag inte.

Mvh
Maria

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Caspar: En 2.8 utan M-chassi ser ut som en "Z3 Cross Country" jämfört med en med sportchassi. :-| Sänker sportchassiet verkligen bilen med 45 mm? Det låter väldigt mycket men jag tror dig :)

Maria: Hmm, kan ju hoppas att K.A.W.-kitet ligger i något förråd på jobbet, får ta ett snack med kollegorna tror jag :D

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
Masten, det troliga är nog att den nya ägaren tog den med sig (hade jag gjort iaf;) eftersom den tillhörde bilen. Men vem vet, den kanske ligger där någonstans.;-)

Mvh
Maria

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Masten: Jag är inte hundra på 45mm, men jag har hört dessa siffror i andra trådar. Det känns ock som om det stämmer. Jag har sett osänkta 2.8'or och det är verkligen Cross-Country över dem. Ser för djävligt ut helt enkelt!! På med lite plastskärmkanter också så fullbordas verket!!

/Caspar
Länk
Jag har ingen aning hur hög/låg min bil är just nu. Det är en M-Chassi bil, men fjädrar och dämpare är ersatta med justerbara coilovers och jag har skruvat tills jag tycker bilen fungerar fint på svenska vägar.

Maria hade inte M-Chassit på sin 3.0'a.

Caspar> då fattar jag. kommer upp på min önskelista till jultomten :-)

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.