|
|
|
|---|---|
|
Jag hade tänkt bygga verktyg för byte av bussningar i bakvagnen, och behöver lite stål, fyrkantsrör och liknande. Undrar om någon kan rekommendera en metallskrot, gärna i norra Stockholm. | |
|
Det finns några metallskrotar på Bromstensvägen i Spånga, kan dock inte namnet på någon av dem. /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
Paap Reeder |
Hej banarne! Byggde ett själv till min E28. Bulten du pressar med måste hålla minst 19/9 kvalitet samt ha högst 1,0 mm stigning. Muttern du pressar med måste vara minst 25 mm lång. Skall du göra bulten är jag intresserad av en ny till mig för jag har bytt 4 bussningar och gängorna är i princip slut. Drog med en 200 mm ringnyckel med ett ordentligt förlängningsskaft typ 40-50 cm rör. Ett pass på friskis och svettis är ett intet mot detta ...... om vi nu talar om de bakre bärarmsbussningarna. MVH /// Paap R |
|
Söderströms metallskrot i saltsjö boo. Orminge, då får du prova södra länken också! Automat är bekvämt |
|
|
Tackar för tipsen Paap R. Visst är det bärarmsbussningarna. Jag hade inte riktigt greppat hur hållfast det behövde vara, tänkte att det går nog bra med en vanlig M12. Då gäller det att hitta grov bult av hög kvalitet med liten stigning alltså... Masten, jag ringde och hörde med två skrotar på bromstensvägen, men de ville inte sälja något. :( |
|
Paap Reeder |
... mina erfarenheter: - det är lättare att få till riktiga bautakrafter om bärarmen sitter kvar på bilen om man inte har ett sjusärdeles skruvstycke för typ Silja Sympfoni propelleraxel att spänna fast bärarmen i. - när man så monterat alla spännhylsorna och dragit på bulten/muttern allt vad man orkar och det ändå inte rört sig måste man dra ytterligar några grader samt med en kulhammare slå till på bärarmen precis över fästet där bussningen sitter. Då kommer du att höra ett pistolskott .....och bussningen glider ut 0,15 mm. Så får man hålla på tills minst 30 mm av bussningen glidit ut. Sedan går det lättare och det är tur det för man kommer att vara helt slut i armarna. Värma är en tveksam metod eftersom bussningen sitter så jäkla tight att all värme även överförs direkt på bussningen som kanske sväller mer än fästet. Köper du ställbara bärarmsbussningar måste du 4-hjulsmäta innan och försöka räkna ut inställningen ngt så när ty man kan inte återmontera en utpressad bussning. Min åsikt är att det inte går att pressa med "bara olika rörbitar" ty den rörbit som ligger an mot bussningen måste ha en centreringsfals antingen mot bussningen eller skruven ty annars kommer den att "sjuva till sig" enlig Mc Murpheys lagar. MVH /// Paap R |
|
Kan du utveckla det där sista om att det inte går att pressa med vanliga rör? Vad använde du? Vilken del är det som sjuvar och vad exakt menas med det? :) Onödigt att göra alla misstag själv, det blir tillräckligt många ändå! |
|
Paap Reeder |
Hej! Jo om du håller bussningen i din hand så ser du att gummit i ändarna går med 0,5 mm fals över järnbussningen. Din presshylsa måste vara konstruerad så att den "går ner" ca 0,5-1,0 mm i gummit och "tar spjärn" mot insidan av järnet. Det kommer enligt mina beräkningar att ligga 70 ton på den lilla kontaktytan. Presshylsan skall vara 0,15 i underdim gentemot hålet i bärarmen och kanten skall sitta tight mot insidan av bussningen. Provade först med olika rörbitar men fick sedan låta em mek verksatd precissionssvarva alla delarna. Gick på 800:- "kompispris" vill jag minnas. MVH /// Paap R ... håller på och byta vxllåda just nu men sedan när tidfinnes kan jag maila en bild över min equipement. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.