AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.490

Baslåda mm i E39, kom med idéer!

Sida 1 av 3
Tänkte komma igång med mitt lådbygge nu, vilket jag har tänkt sen början på hösten. Det skall bli en låda som passar in bakom ryggstöden, med ett slutsteg delvis infällt, och med en eller ett par XLR-kontakter för signaler in/ut och drivspänning. Lådan skall vara hyfsat lätt att lyfta bort vid behov. Utsignaler är för bakre bilhögtalarna, original eller utbytta så småningom. Steget är konfigurerbart för 2, 3 eller 4 kanaler, i mitt fall tänker jag mig 3 kanaler med subfilter på en kanal för baslådan, och två kanaler för bilhögtalarna.
Lådan skall spela genom skidluckan är det tänkt, men lådkonstruktionen internt är inte bestämd än.
Jag har en del element liggandes, bl.a ett par "saftiga" åttor från en tidigare hembyggd bazooka.
Jepp, man kan ha två element i en sån, min var 25cm dia och 82cm lång. Två åttor i mottakt i ena ändan, port i andra, spelade inte helt oävet faktiskt. Undras om nån annan har testat nåt liknande?
Men eftersom det är "no name" så har jag inga parametrar alls på elementen, det får bli ett bygge enligt trial and error principen, som så många gånger förr. Tar tid, javisst!
Blir fundersam när jag tittar runt i lite billjudsbutiker. Alla säljer lådor i halvfabrikat, oftast slutna eller basreflex, alla har element med alla tänkbara olika parametrar, och till detta har man flera olika PC-program, det ena bättre än det andra. Men alla tycks ändå komma fram till lådor som är i stort sett lika stora, eller iaf bara ett litet antal olika stora. Visst, hålen för elementen är givetvis olika, men sen? Volymen skiljer ju inte så mycket, men tittar man i programmen så blir det hundratals olika volymer. Minst.
Återstår då att laborera med lådtyper, portar osv.
Tänkte efterlysa lite idéer osv för framför allt E39, jag kommer att meddela mitt resultat så småningom, med lite bilder osv.

FP
Gjorde en liten blunder i min slutna låda med XLR. Satte ett hylsdon i lådan som högtalaranslutning.

Upptäckte sedan att den inte var tät utan det visslade rätt ordenligt genom den, och i en sluten låda är det speciellt kass. Silikon ordnade saken.

Att ansluta kraften är väll annars det stökigaste? Jag byggde om en elrullstol till lådbil i sommras (!) och den hade en trevlig kontakt för batteri anslutningen som ingav förtroende. Har inte sett den någon annanstans, men det finns ;-)

Frågan är om det inte blir för krångligt att ta ut steget. Och så slipper du ljudet i de bakre högtalarna också. Skulle va om det fanns nånn multikontakt att handla för just detta ändamål.

Mulle
Sant.
Jag har tänkt på detta, tänker ha en "låda i lådan" för steget och uttagen.
Lådan skall ju bara tas ut i "nödfall", vid hemtransport av nåt långt osv. Men visst går det att lösa genom att plugga ihop bakhögtalarna med "gamla" kablarna tillfälligt isf.
Kontakter: Möjligt att jag väljer Speakon/Power-con, klarar upp mot 30A galant även flerpoligt.
Tack för synpunkterna.

FP
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag hade en MTX högtalare i låda 12" med ett slutsteg från min gammla kombi liggande, så jag köpte en omvandlare från högnivå till lågnivå och kopplade in på högtarna i hatthyllan, ström tog jag från batteriet i bagaget, kanske en simpel lösning men det funkar bra i mina öron. Lådan står i bagaget bakom armstödet

CHS
Det var nått sånt här jag trodde behövdes för att få juste matning till ett saftigare steg, fast de var inte riktigt sånna jag tänkte på först;
Länk

Surfade upp dom där speakon/power-con och dom såg ju roliga ut! Måste fungera utmärk som gemensam högtalar anslutning.

Fast signal in får väll bli XLR dårå. Är man riktigt ambisiös (och det är vi ju alla, eller hur?) så kunde man kanske bygga ett kontakthus för dessa kontakter så att man automatiskt drog ur dom när man lyfte ur lådan. Kanske med någon hävarm som låste den i position. Då kunde man ha en separat sladd med den alternativa försörjningen av högtalarkraft som man tryckte i då lådan var borta.

Hmm....

Mulle
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kolla denna sida för tips: bilstereo.just.nu
Åjo, väldigt proffsigt bygge.
Men så var det det där med semibalanserad...
Jag hade inte tänkt mig att förändra bilen så där mycket, less is more som jag beskrev tidigare (2x4").
Hörselskada har jag redan skaffat mig, tyvärr.
Ett tips: Sätt i en baspump för den fysiska känslan, tag sedan ett par högklassiska hörlurar och koppla in. Lyssna, njut, det slår garanterat ut alla anläggningar hittills byggda, om det är musik man är ute efter.
Om det är 130+ dB som gäller så är det ju en annan sak.

FP
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Håller också på med mitt ljudbyggande i min E39 just nu.
Har införskaffat två ganska kraftiga 10" basar som jag tänkte bygga in i en bandpass låda, i stort sett en sluten låda med en resonans låda ovanpå med portar.
Har själv ingen skisack så jag har tagit loss hatthyllan och håller nu på med att tillverka en ny med utag för mina dubbla basrör.
Vill göra så lite åverkan som möjligt i bilen, får ju tänka på nästa ägare också.

Ska göra en liten låda för slutsteget som kommer användas till att ställa "högtalarlådan" på så att den kommer så nära intill hatthyllan som möjligt.
Givetvis ska jag kunna montera ur lådan med ganska enkla handgrepp.

Mina planer är att den bakre väggen i lådan i plexi så att man kan se basarna, och för att göra det hela ännu mera kompliserat så ska jag bygga en yttre täck skiva klädd med samma matta som resten av bagaget, så man kan ha ett mkt diskret bagage utrymme om man inte vill visa stereon.

Lågnivån plockade jag från orginal stereon, så nu har jag bara 6 orginal högtalare istället för orginal 10.

Lycka till !

När du älskar att köra !!!
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Hörrni grabbar, nån som vet hur man monterar bort skisacken då? Den verkar sitta där med clips, men något mer måste hålla den, sitter som gjuten... Jag måste få bort den, den dämpar ju all basljud från skuffen!

BMW 4ever
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Folke: Gammal tråd det här men det kanske funkar iallafall fall. Var får man tag på Speakon/Power-con kontakterna?? Finns det några bra alternativ??

Kommer att bygga en låda för en 15" djupbas att ha i skuffen på Z3'an, steget skall också sitta på lådan så det är bara lågniva och ström som behöver anslutas. Stegets egna säkringar ligger på 75amp, men jag misstänker att det inte krävs fullt så mycket (GAS Silver C2001, 500w).

/Caspar
Hos Elfa eller Farnell t.ex finns kontakterna ovan.

FP
Robsarve
laddningsdon för truckar. Finns hos ELFA.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Då får det bli en tur till ELFA. Tusen tack!

/Caspar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Speakon-kontakter finns garanterat i närmaste musikaffär!

Köpte själv speakonkontakter till baslådan högnivåkablar (DLS-låda med högnivåingång) i en musikaffär, och det fungerar mycket bra!

Kontakterna kostade under 100kr för både chassikontakt och sladdkontakt. Gedigen kontakt som klickar i ordentligt och inte har några åtkomliga kontaktstift när man lossat kabeln från chassikontakten = ingen risk att man oavsiktligt kommer åt strömförande eller jordande kontakter!

Själv löste jag strömmatningen genom ett kraftigt ciggarettändaruttag som matas av ordentliga kablar.
Smidigt att ha en extra strömkälla för kylväska eller liknande om man monterat ur baslådan...
Glöm inte säkra av kablarna fram till uttaget bara!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Cigaretttändaruttag klarar väl inte stora strömmar, har för mig att de är säkrade på 15amp, dessutom lite svårt att ansluta 16mm2 kabel..

Hittade dessa 2 varianter som klarar 16mm2 kabel och hög ström, hos Elfa

Länk
Länk

Det lutar åt variant 2 som klarar 80A strömstyrka... Fast ännu hellre skulle jag vilja ha ett "jack" att ansluta till..

Lågnivån kan jag ansluta direkt i steget när det kopplas in, så en skarv verkar onödig.

/Caspar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inga problem att ansluta 16mm2-kabel, det gjorde jag!
Men jag fick löda dit en kabelsko som passar på tungorna till cigg-tändaruttaget.

Har säkrat av kabeln fram till uttaget med 30 AMP och det skall inte vara några problem.
Dessutom sitter det just nu en 15AMP-säkring i sladdkontakten...

Om man väljer de förstärkta Speakon-kontakterna, skall de klara 100AMP!

Mvh

Problemet med cigguttag är just att de inte är några uttag, de är endast avsedda för att hålla fast tändaren, när denna blir varm utvidgas bimetallen i botten av "uttaget" och tändaren ploppar ut en bit. Att sen allehanda tillbehör har kommit att anslutas här är en annan sak. Jag har bara sett en "riktig" plugg som verkligen satt fast och gjorde hyfsad kontakt mot pluspolen i botten (en äldre adapterplugg från Hella). De stickproppar som har en fjädrande pinne har en tendens att göra dålig kontakt och om fjädern är kraftig så trycks pluggen ut sakta men säkert. Det blir lätt dålig kontakt, värmeutveckling och nersmälta pluggar förekommer med tillhörande brandfara. Givetvis ökar risken ju större ström man försöker ta ut, försiktighet rekommenderas.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, jag förstår problematiken!

Men i detta fall har jag ett cig-tändaruttag (BMW-original för X5 och E46 touring) som har ett lock med en ganska kraftig fjäder. När man har en plugg i kontakten går locket ner och "låser" (nyper) fast kontaktpluggen.
Jag har även lindat vulktejp rund kontakpluggen så att lockets kant kan greppa i det mjuka gummit.

Fjädern i pluggen är ganska svag, så jag tror att risken är ganska liten att den trycker ut sig själv, men jag skall hålla ett öga på om den ändrar läge när jag kört ett tag.

Nu har jag inga jätteeffektuttag och på uttaget står det max 180W. (vilket råkade vara precis det som slutsteget är på i baslådan)

Men jag tvivlar iofs på att jag någonsin kommer att poppa på så mycket att slutsteget behöver full kräm...
Jag tänker inte spela för kvarteret, bara för mig själv i bilen. ;o)

Mvh

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hoppsan, innebär det att jag spelar för kvarteret med 1700w när allt är klart?!? Öppen bil dessutom... Vi får hoppas att de gillar min musik...

Näe allvarligt talat så behövs det lite kräm när mycket går till kråkorna. Gjorde en testinstallation med hälften av högtalaruppsättningen och alla tre steg. Det lät bra även i 200 nercabbat så jag är nöjd.

/Caspar
Johan: Är det inte ett kraftuttag (13mm:s) som du har, med lock? Dessa är ju från början gjorda för strömuttag, till skillnad från ciggtändaruttag. Dessa har ju inga fjäderlock normalt, kanske är det nåt special du har? Jag förstår dock att du har koll på pluggen osv, räkna dock med att förbrukningen in på slutsteg är c:a det dubbla mot uteffekten till högtalarna. T.ex 4x50 riktiga ärliga watt ut innebär runt 400W in på 12V-anslutningen, i runda slängar 33A.
Vad 1700W ut ger i ström in överlåter jag till Caspar att räkna på..))

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, det kanske heter det kraftuttag!

Jag köpte chassikontakten hos BMW och det är den kontakt som sitter originalmonterad i bland annat X5 och E46:ornas bagageutrymme. Den tar emot de kontakter som sitter på t ex kylväskor och små luftkompressorer som är avsedda för att ansluta mot vanliga ciggarettändaruttag i bilar.
Skulle uppskatta att kontakthålet har ca 20-22mm diameter, men det känns spontant som kontakthålet är lite djupare än i vanliga cigarettändaruttag som sitter fram i bilen vid askkoppen.

Ok, det där med dubbla effektförbrukningen mot uteffekten var nytt för mig! :o)

Jag har säkrat av kabelkontakten med en 15Amp-glasrörssäkring (den som sitter i den fjädrande delen av kontakten) och dessutom säkrat med 30Amp AGU-säkring ca 15 cm från batteripolen.
Jag tror och hoppas att det skall räcka!

I instruktionsboken till baslådan står det att man skall ha max 40Amp-säkring till baslådan så jag la mig under den gränsen med marginal...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.