|
|
|
|---|---|
|
Först en sammanfattning på det som varit innan felet uppkom: Lämnade in bilen för byte av ventilyftare på en burk. Vid reparationen lossade verkstan på kylarslangen och en del kylarvätska rann ut. När jag fick tillbaka bilen fick jag fylla på 2-3 liter på bara 2 dagar men sen behövde jag inte fylla mer. Pga av detta ringde jag verkstaden och klagade och de tog gratis in den för provtryckning. Det noterade att den fuktade lite i nederkant på kylaren och vid termostathuset men detta var så lite så det var inget att bry sig om, bara fylla då och då. Nu när jag kör med bilen så gnäller den om för lite kylarvatten när jag stannar bilen om den är varm. Är den kall och jag kollar exp.kärlet är det normalt ( ingen varning om låg nivå heller). Lessnade idag och fyllde på ordenligt med vätska men sedan när jag stannade pös det vid expansionskärlet. Vad f*n är det för fel. Bilfan bara krånglar. Är den dåligt luftad och eftertrycket gjorde att det pös när jag stannade idag? Eller har kylarfan rasat hel? Har även haft problem med värmen i bilen, den går upp i temp men kallt ur fläkten, sen droppar tempmätaren snabbt (öppnar termostaten?) och när den sedan når temp så får jag värme. Tips någon? Lyftarbytet var inte billigt så hoppas det bara är en luftning som behövs. | |
|
tja.. hmm jag har bytt kylare idag på min bmw 528. men innan de så hade jag samma fel som du.. asså felet är, att du måste lufta kylaren. de finns 2 luft skruvar en på kylaren o en typ där termostaten sitter.. annars kan de va att du inte har riktigt tryck i kylarsystemet. |
|
| Vad kan det vara som gör att man inte får tryck i systemet?? vattenpumpen? | |
|
Den läckte ju lite. bygger väl inte upp tryck om systemet ej är tätt. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
| har du otur kan det va toppackningen !! hade likadant på en 528 ja hadde för några år sen tempmätaren vandrade fram å till baka | |
| borde inte vara toppackaningen. Ingen olja i vattnet eller tvärt om. Hoppas jag, annars blir det dyrt. Ska åka till verkstan imorgon och se vad dom säger. | |
|
Trycket skapas inte av pumpen utan av expansionen av det varma vattnet i det slutna systemet. Övertryck är en förutsättning för att det inte skall koka och bilda ånglås osv. Låter som om problemet är luftning och luftfickor som stannar kvar på olika ställen, i systemet, ett relativt vanligt problem efter att man haft systemet öppet och kylvätska avtappad. FP |
|
|
Ställ bilen i en uppförsbacke och lufta sedan, den är lite svår att få helt avluftad på plan backe. |
|
|
Provade lufta idag och nog fanns det luft. Fick i en hel ddel kylarvätska. Provkörde sedan och prefekt temp, skön härlig värme i kupén igen. Kan hända att det finns mer luft kvar men det lär ju märkas. Tackar för tipset om luftning. Hade ångest hela helgen, såg ett skräcksenario framför mig: toppackningen...sprucken topp...många sköna tusingar.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.