AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.327

Vad finns det för bra vinterdäck till 330 Touring

gu
55
gullarp
330iA Touring -01
Jag är nybliven ägare till en 330 Touring och undrar om det finns någon som har erfarenhet av ett bra vinterdäck. Jag skulle tro att dimensionen bör vara ca 205/50 17. Jag bor i Skåne så vår vinter saknar för det mästa snö. Helst med god komfort och inte sladdrigt så att ASC:n reagerar hela tiden.

Tacksam för svar

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
I senaste numret (nr. 22) av Teknikens Värld så fick ett dubbfritt däck högsta poängen; Nokian Hakkapelitta RSi, låter onekligen som valet för dig, kostar runt 1500:-/st. för 195/65 15 R... Länk Länk Länk Länk

Mvh
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Se till att skaffa vinterdäck i god tid. Vinterdäck i 17" lagerhålls inte på samma sätt som exempelvis 15", eftersom åtgången är mycket lägre. Om du bestämt dig för ett visst däck kan det visa sig att det inte finns inne när du vill ha det.
gu
55
gullarp
330iA Touring -01
Tack så mycket för svaren. Skall omedelbart kolla upp det.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag sitter i samma situation som dig. Tänkte montera vintersulor på originalfälgarna (225-445-17). Egentligen är det inte en optimal dimension på vintern, men om man lägger på ett smalare däck på de fälgarna så blir det tyskstuk och det vill jag inte ha! Vad tror ni? Blir det livsfarligt?

/Andreas
_____
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wolv, BMW har en speciell fälg för "smalare" 17"-däck (finns både alu- och plåtfälg!).

Den är i dimensionen 17x7" och är avsedd för 205/50/17-däck.

Smalare däck än 225 på de övriga 17"-fälgarna (8 eller 8,5") lär leda till att fälgkanten sticker ut utanför däcksidan....inte helt optimalt ur flera aspekter!

Så som jag ser det har du två val:
1. Skaffa smalare fälgar och köp smala 205-däck för optimalt snöföre.
2. Köp breda (225:or) vinterdäck som gör att du kan använda befintliga fälgar. Bör ge bättre barmarksegenskaper än smalare däck.

När det gäller isföre lär det inte vara någon större skillnad mellan bredden, snarare lär skillnaden ligga i vilka däck du har.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Kör 225or på 8 och 8,5 fälgar och fälgkanten sticker INTE utanför däcket. Sen att inte däcken skyddar en 8,5 fälg som det är tänkt må va hänt men det är fortfarande längre ut än fälgkanten...

/Johan

Min bil: Länk

Wolv: Det funkar bra med 225/45/17, jag körde på det förra vintern utan några problem, tom i sånna här Länk förhållanden tog man sig fram utan några problem.
Jag kommer köra med samma dimension iår.

Att köra 225/45/17 på 8,5 tum breda bakfälgar går, men de gäller o veta vad man gör när man e i stan. De räcker o nudda trottoarkanten för att skrapa dom.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hmm inte lätt detta....man vill ju att det ska funka även om man åker hem till Dalarna i vinter...men att döma av wendtans bilder ska det ju inte vara några problem :)

kikade lite på däckpriser och det känns inte som att däckonline har lika bra priser på vinterdäck som de har på sommardäck? Någon som har några prisvärda alternativ?

/Andreas
_____
Länk
Na
85
Nakata
330i Touring
Går det att köra bra med 225/45/17 däck på 7 tums breda fälgar?

Enligt vad jag har förstått bör fälgarna vara 7,5 tum för 225/45/17

Å andra sidan så levererar SAAB sina 95or med 225/45/17 däck på 7 tums breda fälgar.

Jag fattar ju att det måste funka med 7tum, men finns
det några risker med dem och 225?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.