|
|
|
|---|---|
|
En enkel fråga: Är det någon skillnad på DSC och antispinn? Antar att DSC står för "Dynamic Stability Control" eller nåt sånt. I min 330 Ci finns en knapp med "DSC". Trycker jag på den tänds en gul lampa mellan hastighets- och varvräknare. Är knappen märkt DSC en avstängning för både antispinn och DCS (om det nu är någon skillnad) eller kan man inte stänga av den ena eller den andra? *snurrig* | |
|
Hej! Jag har för mig att i E46 så är det så att med knappen så stänger du av hjälpsystemet helt dvs du har varken DSC eller nått antispinn. DSC är för övrigt även antisladd dvs hjälper inte bara till att förhindra hjulspinn utan även att häva en sladd. Här kan du läsa mer om ASC+T samt DSC Länk Länk /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Det finns en bra beskrivning i instruktionsboken, för hur knappen fungerar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Enkel knapptryckning på DSC knappen kopplar ur ASC(Antispinn) Håller du den inne så kommer efter ca 5 sek mötas av en gul handbromslampa plus lysande asc lampa. Det innebär att du även har kopplat ur DSC(Antisladd) De finns gott om info kring detta på forumet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hej! Utmärkt svar Fredrik! Tack för länken! Mvh Henrik |
|
|
Henke2: var så lite så även om jag inte hade rätt till 100%. Det tekniska lexikonet på bmw.se är för övrigt väldigt lärorikt över lag! Wendtan: Vet du om det är lika dant på E39an? (blev lite osäker nu) för jag tror inte det händer nått på vår e39a om man endast trycker en gång på dsc knappen. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Hej igen! Nu har jag varit ute och tagit en kvällstur. Blev lite intresserad av den där 5 sekunders grejen. Men det händer ingenting när jag tryckt 5 sek. Inte om jag håller in 10 eller 20 heller. Trycker jag en gång kommer en gul lampa med en pil som går 360 grader. Hur ska det visas när jag tryckt 5 sek? /Henrik |
|
|
Andersson svar ja. Enkelt tryck på knappen kopplar ur asc. Henke: Det låter som du har ASC och inte DSC. Är du 100% säker på att de står DSC på knappen och inte ASC?` Om du har dsc i bilen så starta motorn och tryck och håll inne dsc knappen tills handbromslampan blir gul. Då är systemet totalt urkopplat. Så fort du trycker ner knappen kommer asc lampan att börja lysa. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag sitter och läser instruktionsboken över min 330i 2003. Här står att det ska finnas en knapp ASC, men det gör det inte. Jag gissar att det bara finns på X-bilar, eftersom det står att urkoppling av ASC aktiverar ADB, som har med 4-hjulsdrift att göra. Sen tycker jag inte att det stämmer som ni skrivit ovan. Snabb tryckning på DSC kopplar bort alla funktioner som styrs av DSC (ABS, CBC, EBV, ASC, MSR, DBC), men aktiverar DTC. Tre sek. tryck kopplar även bort DTC. Det är inte lätt att förstå alla dessa system. Har jag fattat det rätt? Hälsningar Anders |
|
|
oj oj oj vad rörigt det blev här nu. En knapptryck - antispinn bort. Lång knapptryck - antisladd bort. |
|
|
Det verkar som om svaret på den ursprungliga frågan inte är alldeles entydigt, troligen har BMW genom åren ändrat programvaran till DSC, vilket gör att olika bilar kan ha lite varierande funktionalitet. På min -01 (tillverkad november 00) är DSC bara på eller av. Dessutom griper DSC in alldeles för tidigt vid hård körning på asfalt. Systemet är mycket mer optimerat mot säkerhet än körglädje. |
|
| Fel uttryckt av mig, svaret på den ursprungliga frågan (skillnad mellan ASC och DSC) är ganska entydigt, det är svaret på frågan vad som händer vid olika tryckningar på DSC-knappen som inte är entydigt. | |
|
Det är helt rätt att det är olika versioner av DSC programvaran i olika bilmodeller och årsmodeller. Funktioner som berör bromssystemet som t ex ABS, EBV, mm kopplas dock aldrig ur hur mycket ni än trycker på de olika knapparna. Och på nyare bilar med DTC så går systemet automatiskt tillbaks till det vanliga DSC programmet i lite högre hastigheter av säkerhetsskäl oavsett vilket läge man valt ifrån början. Detta eftersom urkopplingen av DSC och ASC systemen egentligen bara är till för att t ex kunna köra med snökedjor eller att köra uppför en snöig garageuppfart. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.